Senaste nytt

Vilka rättigheter har jag att bli ombokad på en SAS-award när de ställt in/bokat av mig?

Maja

Medlem
Har en bokning till New York den 1-6 juni bokad via FlyPremium.

Utresan GOT-ARN-OSL-EWR i Business. Har valt platser etc. och allt i samband med bokningen.

Fanns tyvärr bara Ekonomi kvar på hemresan så bokade det och gick idag inför att lägga in en Plusgrade. Allt gick att registrera som det skulle. Går in och kollar på min bokning på SAS.se och får följande felmeddelande:

Vi har inte avslutat utfärdandet av biljetter för alla flygningar i denna bokning. Genomför din betalning eller kontakta SAS Sales & Service för att få hjälp.

Kollar via Classic.sas.se och får följande information:
  • Observera att flygbolaget har annullerat ett eller flera av dina valda flyg. Ändra bokningen eller kontakta resebyrån för vidare information. (9115)
  • Vi kan inte avboka din resa online just nu. Vänligen kontakta SAS Customer Contact Center på 0770 727 727 eller din resebyrå.

Efter en sökning på SAS.se så verkar det vara min första flight, SK140 som är inställd mellan GOT-ARN 07:50-08:45

Finns inget direktflyg från Göteborg som kan ta mig till Oslo heller så jag hinner med SK907 till New York.

SAS har inte hört av sig heller. :eek:

Vad kan jag själv göra i detta fall? Vad har jag rätt till när det är en awardbiljett? Bli ombokad på annat plan samma datum till den poängkostnad som jag har betalat och de skatter som är debiterade? Och hur ser det ut med en hotellbokning. Går givetvis inte att boka samma hotell men t.ex. skjuta hela resan en dag framåt då det finns avgång från Göteborg. Ersättningskrav där?

Har läst i bokningsreglerna men hittar inget. Antingen är jag blind på båda ögonen (högst troligt) eller så vet jag inte vart jag ska leta. Har hittills varit förskonad från sånt här och inte behövt fundera över det. Nu verkar det vara ett faktum och det är dags att göra något.

Framförallt när det är så långt fram i tiden, så har du nog tyvärr väldigt få rättigheter annat än fri avbokning (vilket du ju redan har på en award).

Ombokning så långt fram brukar väl bara gå om det faktiskt finns bonusplatser kvar på dem. Gör det det, så borde du definitivt kunna "snacka dig ur" ombokningsavgiften.

Framförallt när det är så långt fram i tiden, så har du nog tyvärr väldigt få rättigheter annat än fri avbokning (vilket du ju redan har på en award).

Ombokning så långt fram brukar väl bara gå om det faktiskt finns bonusplatser kvar på dem. Gör det det, så borde du definitivt kunna "snacka dig ur" ombokningsavgiften.
Man har väl ändå samma rättigheter på en award?

Drog iväg ett mail till Diamondsupporten innan jag såg vad som var galet. Avvaktar deras svar. Rätt till gratis avbokning må jag ju garanterat ha i vilket fall som helst. Lutar åt det då jag gjorde en back-up bokning en dag senare såväl utresa som hemresa. Dock går hotellkostnaden upp med några tusen tack vare det.

Tack för input allesammans!

Ring sas istället och be dom boka om på flighter som fungerar för dig. Om de tjafsar där, maila diamondsupporten. Då det är eurobonus och sas flygningar är jag 99,9% säker på att de bokar om dig via OSL/ARN/CPH utifrån hur du vill åka.

Eu261/04 gäller även på awards. Du har rätt till fri ombokning eller avbokning, välj själv. Ring SAS så borde de ordna det.

Man har väl ändå samma rättigheter på en award?

Det ska man ha. Men de rättigheterna är generellt väldigt dåliga när det är så långt fram i tiden.

Nu är det här väl en ren SAS-award som bör förenkla. Men jag har vid flertalet tillfällen råkat ut för schedule changes och cancellations på eurobonus awardresa med andra star alliancebolag där ombokning INTE erbjudits av SAS av den enkla anledningen till att det inte finns några awardplatser tillgängliga. Vad jag förstått så ska dock EU261 gälla awardresor och vid inställda flyg är det följande som gäller:
"If your flight is cancelled you have the right to reimbursement, re-routing or return, as well as the right to assistance and a right to compensation."

Det finns ingenting i EU261 som säger att det måste finnas platser i en viss bokningsklass, så min uppfattning är att man kan kräva ombokning. Däremot har SAS vägrat omboka när det hänt mig och även vägrat lämna det beskedet skriftligen. Är väldigt sugen på att göra en process av det för att få det utrett vad som faktiskt gäller, men har nog inte tiden och orken för det.

Hoppas att det löser sig för dig och rapportera gärna svar från SAS!

Tack för input! Ska försöka få tid att ringa SAS senare idag och reda i detta.

Finns det möjlighet att göra en ombokning av hemresan? Är det ombokningsavgiften á 150kr det handlar om då? Är som sagt var en FlyPremium bokning. Kan inte gå in och göra några ändringar på den själv på nätet, troligen p.g.a. att utresan ej går att genomföra. Men annars, kan jag göra ev. ändringar själv via nätet genom att klicka på "Ändra min bokning"? Vill ju inte gärna sabba hela bokningen och är för grön på detta för att veta hur det fungerar.

Last edited:
Tack för input! Ska försöka få tid att runga SAS senare idag och reda i detta.

Finns det möjlighet att göra en ombokning av hemresan? Är det ombokningsavgiften á 150kr det handlar om då? Är som sagt var en FlyPremium bokning. Kan inte gå in och göra några ändringar på den själv på nätet, troligen p.g.a. att utresan ej går att genomföra. Men annars, kan jag göra ev. ändringar själv via nätet genom att klicka på "Ändra min bokning"? Vill ju inte gärna sabba hela bokningen och är för grön på detta för att veta hur det fungerar.

Vad för slags ombokning av hemresan, ändra klass? Finns det då andra platser? Kan finnas en möjlighet att ändra den i samband med att utresan ändras, givet förstås att det finns platser kvar.

Det jag menade med min tidigare post och så jag förstått att man måste bete sig är att awardbiljetter har inga som helst garantier. Dvs att man ska inte boka upp dyra hotell mm som inte är avbokningsbara och är det väldigt viktigt att man kommer iväg så är det betalda biljetter som gäller.

Toppen