Niclas.J skrev:Att du säger att många kräver pass förändrar inte min ståndpunkt eftersom jag aldrig behövt visa något annat än ett körkort eller ID-kort oavsett stad, plats och inköpsställe. Jag köpte förövrigt både öl & bubbel på 7-Eleven för ett par veckor sedan.Men jag tror vi kan enas om att vi har olika upplevelser av att identifiera sig i USA, kort och gott.Klicka för att utvidga...
kscott67 skrev:Helt fel. Är själv amerikansk medborgare med bara svenskt körkort. Funkar 100% av tiden. Bar, restaurang, liquor shop, livsmedelsbutik, affärer. Har inte en gång på 30 år blivit nekad något p g a att jag visade svenskt körkort som id. Och jag pratar om små ställen i Oklahoma som knappast sett en utlänning mer än på tv.Inte ens biluthyrning kräver pass. ICE on the other hand.. ;-)Men... du har helt rätt att det KAN hända och man bör alltid har något bättre än körkortet med sig.Klicka för att utvidga...
Jag har blivit nekad 3 ggr i USA på miina resor dit att handla alkohol på barer.
I Madisson Square Garden på hockey, testade på 3 olika ställen som sålde alkohol och alla nekade mitt svenska körkort och sa att jag behövde ha ett pass för att få handla
På Freemont Brewing Company i Seattle, de hade till och med hällt upp ölen när de begärde ID och nekade då mitt svenska körkort. Fick åka tillbaka till hotellet och hämta mitt pass och sen beställa ny öl
Night Shift Brewing i Boston, kom dit med en polare och vi blev båda nekade då vi bara kunde visa svenskt körkort. En britt som var i 60-års åldern blev nekad med exakt samma anledning och det var flera andra europeer utanför som onekligen blivit nekade pga saknat pass och inte var helt nöjda.
Vad jag förstått så är vissa delstater betydligt mer strikta på detta än andra.
Även på större idrottsevenemang kan kontrollen vara hårdare då flera rapporterat tidigare här på BC att de blivit nekade på just sportevenemang.
Ska jag summera mina upplevelser av detta är att svenskt körkort har fungerat 95% av gångerna jag behövt visa det för att köpa alkohol. Nu är jag oftast i Kalifornien och där har det aldrig varit ett problem för mig. Har även varit på baseball i New York och då fungerade det bra att köpa alkohol på svenskt körkort så olika regler tillämpades onekligen mellan MSG och Citi Field.
Hyra bil går dock utmärkt med svenskt körkort (åtminstone för mig), aldrig behövt visa något annat som ID där en mitt svenska körkort.