Senaste nytt

Rysk byråkrati- weekend till st.petersburg + frågor

Istället för att starta en ny tråd frågar jag här.

Jag och FruBrandten kom plötsligt på att vi vill åka till Moskva (SVO) 10+11/11, dvs nästa helg.

Hinner man fixa allt som behövs innan eller är det kört?
Vill ju helst inte boka flyg först och så hinner vi inte få visum så sitter vi med obrukbara biljetter.

Jag och FruBrandten kom plötsligt på att vi vill åka till Moskva (SVO) 10+11/11, dvs nästa helg.

Vill ju helst inte boka flyg först och så hinner vi inte få visum så sitter vi med obrukbara biljetter.

Det blir nog tufft, tyvärr.

För mig tog det en vecka, som nämnt ovan.
Läste lite på visumcentralens hemsida och hittade detta:

Visumcentralen skrev:
"Rysslands ambassad eller generalkonsulat behandlar visumansökningarna och fattar beslut om bifall eller avslag inom den tidsfrist som gäller för aktuell typ av visering (vanligen 4 till 10 kalenderdagar) efter att ha mottagit komplett underlag med samtliga erforderliga handlingar jämte konsulära avgifter".

Visumservice på ambassaden i Stockholm har lediga tider för visumansökan på måndag. Det finns alltså en liten chans att ni hinner få allting klart till fredagen, men jag skulle personligen inte chansa.

Det finns express hantering som tar 3 dagar. Jag har inte använt den själv då planerna ändrades, men jag kollade upp det för något år sedan att det fanns. Kostar mer, och det gäller att pricka in deras ibland begränsade öppettider.

Ringer på måndag och kollar läget! Vill se Super8 and Tab igen som spelar i Moskva nästa helg. :)

Ett tips är att gå in redan nu och göra preliminära bokningar för visumansökan, så att de inte försvinner :) De går att avboka/flytta fram tills det är dags.

Tänk på att varje person måste ha varsin tid. Med andra ord så måste ni boka två tider om du och din fru ska resa.

Glöm inte att du också måste ha papper från försäkringsbolag. Detta måste vara i original och med stämpel i original och går alltså inte att få på mail. Du behöver ha med det på besöket, så beroende på god kan måndag vara right. Däremot går det nog att hämta på bolagets kontor - det har funkat för mig två gånger - istället för att vänta på posten..

Reseförsäkring kan man alltid köpa extra. Ett annat problem är att 7:e november är helg i Ryssland och konsulatsärenden inte behandlas då. Blir nog väldigt kort om tid.

Det stora problemet jag hade när jag var i ryssland förra året, var att få försäkringsintyget som krävs från mitt försäkringsbolag. Min kollega fick sitt på ett par dagar men mitt kom aldrig, trots att jag beställde det två gånger. Får du bara tag på ett försäkringsintyg kan man utan större problem få ett visum utfärdat rätt snabbt mot en extrakostnad.

Toppen