Det har hänt mig flera gånger att det inte kommit också, eller kommit typ ett par veckor senare... Men där är tipset att gå och hämta det på försäkringsbolagets kontor tex. Har funkat utmärkt hos trygg hansa flera gånger - inklusive en gång när th hävdade att en utskrift av en pdf skulle räcka men den naturligtvis avvisades, men jag kunde hämta i princip under pågående besök och få det avklarat.Det stora problemet jag hade när jag var i ryssland förra året, var att få försäkringsintyget som krävs från mitt försäkringsbolag. Min kollega fick sitt på ett par dagar men mitt kom aldrig, trots att jag beställde det två gånger. Får du bara tag på ett försäkringsintyg kan man utan större problem få ett visum utfärdat rätt snabbt mot en extrakostnad.
Det är dessutom svårare för skandinaver än långa andra länder i Europa, särskilt att få multi entry visa. För att inte tala om jämfört med amerikaner som verkar gå minst 2 år som standard...Det är en besynnerlighet i sig att skandinaviska medborgare över huvud taget behöver visum till Ryssland. Inte så att det skulle locka speciellt många skandinavier att etablera sig i landet.
När jag senast ansökte om visum i Köpenhamn så hade jag med mig ett försäkringsintyg som hade en stämpel och handläggarens underskrift. Vad tror ni personalen på visumkontoret gjorde med detta? Jo, hon halvskäller på mig och undrar varför intyget är nedkladdat, varpå hon gör en kopia av intyget med stämpeln och underskriften övertäckt... Givetvis fick jag betala 5 danska kronor för kopian också.Det stora problemet jag hade när jag var i ryssland förra året, var att få försäkringsintyget som krävs från mitt försäkringsbolag. Min kollega fick sitt på ett par dagar men mitt kom aldrig, trots att jag beställde det två gånger. Får du bara tag på ett försäkringsintyg kan man utan större problem få ett visum utfärdat rätt snabbt mot en extrakostnad.
Det har hänt mig flera gånger att det inte kommit också, eller kommit typ ett par veckor senare... Men där är tipset att gå och hämta det på försäkringsbolagets kontor tex. Har funkat utmärkt hos trygg hansa flera gånger - inklusive en gång när th hävdade att en utskrift av en pdf skulle räcka men den naturligtvis avvisades, men jag kunde hämta i princip under pågående besök och få det avklarat.
Det är dessutom svårare för skandinaver än långa andra länder i Europa, särskilt att få multi entry visa. För att inte tala om jämfört med amerikaner som verkar gå minst 2 år som standard...
Misstänker att det är någon reciprocitetsregel eller så som är inne och spökar.
Intressant. Det är precis ifs Stockholm som skickat hem mig och även vid ett annat tillfälle en kollega som provat med utskrivet intyg, med klara instruktioner om att stämpeln måste vara i original. En gång förra året och en gång året innan var det.Jag har från Länsförsäkringar kunnat få ett scannat, underskrivet intyg på e-post (PDF) inom en timme efter jag ringt. IFS i Stockholm har aldrig sagt något när jag ansökt om ryskt visum hos dem att brevet var en utskriven kopia.
Framförallt multi entry. I Stockholm har de iaf av mig krävt individuella inbjudningar till ett flertal olika besök under året och även krävt att alla dessa inbjudningar är från samma organisation, samt att hyfsat exakta resdatum är kända. Bekanta i andra länder har fått 1 eller 2 år "öppna" visum som default.Aldrig haft problem med att få Visum till Ryssland och jag har nu åtta visum i mitt nya och gamla pass. Vad är lättare i processen för andra Europeiska länder? Förutom Serbien då som inte behöver visum till Ryssland.
Förklaras av att vi kräver visum av dem.Det är en besynnerlighet i sig att skandinaviska medborgare över huvud taget behöver visum till Ryssland. Inte så att det skulle locka speciellt många skandinavier att etablera sig i landet.
Ja, det var så det slutade. Det visade sig att en kollegas sambo jobbar på mitt försäkringsbolag så hon kunde skriva ut ett intyg som jag kunde hämta upp under en helg. (Precis när jag skulle söka visum hade jag väldigt svårt att komma loss och kunna gå till ett vanligt kontor under kontorstid)Det har hänt mig flera gånger att det inte kommit också, eller kommit typ ett par veckor senare... Men där är tipset att gå och hämta det på försäkringsbolagets kontor tex. Har funkat utmärkt hos trygg hansa flera gånger - inklusive en gång när th hävdade att en utskrift av en pdf skulle räcka men den naturligtvis avvisades, men jag kunde hämta i princip under pågående besök och få det avklarat.
Ja det brukar vara det svåraste att få till vid alla typer av visumansökan tycker jag. Oftast är det de begränsade öppettiderna/bokningstiderna på själva ansökningsplatsen, men i andra fall som här någon tredje part som behöver blandas in också.(Precis när jag skulle söka visum hade jag väldigt svårt att komma loss och kunna gå till ett vanligt kontor under kontorstid)