Senaste nytt

Sas Amex sänker intjäning till Eurobonus på betalkorten

Canadien

Medlem
Jag VET att det är så som du skriver, att dem INTE syns, men finns personer som envisas med att det gör det som är omöjliga att förstå att andra kan ha rätt och dem fel så jag har valt att gå på den linjen... :)
Den (Amex betal) syns inte bland listan över de beviljade krediterna, men delar av utnyttjat belopp syns i sammanställningen. Vet inte varför och @Berglund har bett om mer into från UC om var siffran kommer ifrån.
 

MrDollar

Medlem
Nej. Nej.
Jag var på banken för ca 1 år sedan, hade då Amex 3757 kort med runt 20-30.000:- i transaktioner samt mitt SAS MC där jag hade utnyttjat ca 3.000sek under perioden UC sågs.
Enligt banken hade jag totala skulder/krediter på ca 3.000sek... Har inga andra lån/skulder.
Men banken kan ju göra/se fel...
men delar av utnyttjat belopp syns i sammanställningen
 

Myllys35

Medlem
Om du inte äskar om specific limit så kommer du få en rejäl kreditlimit på kreditkortet (gissningsvis >300k), som helt korrekt kommer att synas på UC. Så det kan vara värt att tänka på i samband med ansökan ifall du inte vill ha så mycket.

Fast det där stämmer ju inte alls. Limiten syns aldrig på en UC. Däremot så syns utnyttjad kredit vid ett antal givna tidpunkter. Samma sak för bolånet endast utnyttjat belopp syns - inte ev lånelöfte etc. Vilken nivå man har är därför oväsentlig.
 

Canadien

Medlem
Nej. Nej.
Jag var på banken för ca 1 år sedan, hade då Amex 3757 kort med runt 20-30.000:- i transaktioner samt mitt SAS MC där jag hade utnyttjat ca 3.000sek under perioden UC sågs.
Enligt banken hade jag totala skulder/krediter på ca 3.000sek... Har inga andra lån/skulder.
Men banken kan ju göra/se fel...
Ja men i den UC jag drog ut (fullständig enligt PUL) så fanns det belopp som inte var relaterade till mina MC/VISA. UC kunde först inte svara på vår siffran kom från, Berglund utreder för han hade likadant.
 

Canadien

Medlem
Förtydligande, den syns inte utnyttjad kredit, men på sista sidan där UC har en tabell kallad kreditutrymme så stämmer inte beloppen, det är ngt annat som syns, misstänkt Amex betal.

Gör jag en simpel Kreddy så syns inget ubder utnyttjad kredit för amex betal.
 

Capa

Medlem
Och chans till 18.000(?) + 18.000(?) poäng i värvningsbonus

Men det blir väl ingen värvningsbonus om man redan är kund hos Amex? Det är i alla fall vad som står på deras hemsida. Eller får man värvningsbonus om man går upp från Premium till Elite? Har svårt att se att man ska få värvningsbonus/sign-on bonus om man värvar någon från Premium betal till Premium kredit?
 

Patrik

Medlem
Det är en sak jag inte helt förstår med AMEX kreditkort, kanske någon kan förklara för mig. Om jag går in på t.ex. "Kreddy" så står de kreditkort som jag har med beviljade krediter:
SEB SAS MC: ytkr
Resurs M&M MC: xtkr

Med tanke på hur AMEX har funkat utan någon form av limit, hur kommer detta se ut framöver om/när jag ändrar till kreditkort? Ger AMEX någon fiktiv eller rejäl kreditlimit som sedan syns hos t.ex. UC?

Amex satta 200.000 i kredit på mitt elite när jag bytte från betalkort, vilket förvånade mig, för jag fick aldrig frågan vilken limit jag ville ha. Syns på kreditupplysningar ja, men det och Sas Mastercard premium är de enda "blanco"-krediterna jag har, så inget större bekymmer för mig personligen.
 
Det är en sak jag inte helt förstår med AMEX kreditkort, kanske någon kan förklara för mig. Om jag går in på t.ex. "Kreddy" så står de kreditkort som jag har med beviljade krediter:
SEB SAS MC: ytkr
Resurs M&M MC: xtkr

Med tanke på hur AMEX har funkat utan någon form av limit, hur kommer detta se ut framöver om/när jag ändrar till kreditkort? Ger AMEX någon fiktiv eller rejäl kreditlimit som sedan syns hos t.ex. UC?

Amex satta 200.000 i kredit på mitt elite när jag bytte från betalkort, vilket förvånade mig, för jag fick aldrig frågan vilken limit jag ville ha. Syns på kreditupplysningar ja, men det och Sas Mastercard premium är de enda "blanco"-krediterna jag har, så inget större bekymmer för mig personligen.

Fast det där stämmer ju inte alls. Limiten syns aldrig på en UC. Däremot så syns utnyttjad kredit vid ett antal givna tidpunkter. Samma sak för bolånet endast utnyttjat belopp syns - inte ev lånelöfte etc. Vilken nivå man har är därför oväsentlig.
@Myllys35 För mig, och uppenbarligen för Patrik och Senator så står beviljad kredit på UC.
 

Capa

Medlem
Jag har legat någonstans 175-225 TKR per år i spend på mitt Amex Premium. Så har svårt att se att jag kan trigga två vouchrar när jag nu dessutom lägger en del spend på SAS MC Premium (utomlands) samt vid kampanjer etc. Har blivit mer spend på SAS MC Premium än vad jag trodde från början (det är väl det som är deras poäng också så har gått rakt i fällan:) ).

Mot bakgrund av att jag inte triggar två vouchrar så har jag svårt att se mervärdet av Elitekortet. Visst, med min spend får jag 10.000 EB poäng mer per år med Elite men det försvarar ju knappast merkostnaden på 3000 kr vs Premium. En hyra på Avis = 10.000p... Dessutom flyger jag mest inrikes i GO (jobbresor) så de 20.000p baspoäng (+ 12.000p från SAS MC) vet jag med den sänkta baspoängintjäningen inte om det räcker för EBG. Annars hade det varit en fin bonus för 3000 kr.

Så frågan blir (om ni inte kan övertyga mig om Elite) om man ska behålla Premium betalkortet eller ansöka om ett Premium kredit? Bryr mig inte jättemycket om UC men vouchern är väldigt viktig så 10p/100 kr upp till 150TKR gör ju i alla fall en viss skillnad. Dock inte mer än en Avis-hyra :)
 
Men det blir väl ingen värvningsbonus om man redan är kund hos Amex? Det är i alla fall vad som står på deras hemsida. Eller får man värvningsbonus om man går upp från Premium till Elite? Har svårt att se att man ska få värvningsbonus/sign-on bonus om man värvar någon från Premium betal till Premium kredit?
Jo, betal- och kreditkortet är olika produkter och ger full värvning. Det har länge ansetts av en del som närmast suspekt och förknippat med tur om man "får igenom det", men det är för mig helt solklart att det fungerar som det ska och med Amex goda minne att värvning från betalkort till kreditkort är kvalificerande. Tror @agehall har vevat mot väderkvarnar om det med.
 
Last edited:
Toppen