Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Behöver (borde) man uppdatera ESTAt varje resa med den nya destinationen ?
Det går ju att skriva UNKNOWN i fälten för destination. Att ha det i sin ESTA hjälper eller stjälper det ? Om det inte spelar roll så behöver man ju aldrig tänka på det efter man gjort ansökan.
Nej, man behöver aldrig uppdatera sin esta adress.

Apis ska vara uppdaterad men det är den man fyller i precis vid resan och incheckning, och det behöver inte alls vara samma som esta.

Ingår inte frågan om vistelse första natten i VWP?
Jag tolkar det som detta enligt nedan.

Visa bifogad bild 80021

upload_2018-9-28_21-24-5.png

Källa: Apply or change information in the Electronic System for Travel Authorization (ESTA)

Den undre delen du markerat säger att du måste söka nytt ESTA om något av villkoren (eligibility questions) ändrats. Om du läser meningen efter den markerade i den övre delen ser du att det står "you must also answer the VWP eligibility questions regarding communuicable diseases, arrests...". Så om du exempelvis får en "communicable disease" (vlket jag inte vet exakt vad det är just nu) efter det att du fått ett ESTA godkänt måste du söka ett nytt ESTA.

Den undre delen du markerat säger att du måste söka nytt ESTA om något av villkoren (eligibility questions) ändrats. Om du läser meningen efter den markerade i den övre delen ser du att det står "you must also answer the VWP eligibility questions regarding communuicable diseases, arrests...". Så om du exempelvis får en "communicable disease" (vlket jag inte vet exakt vad det är just nu) efter det att du fått ett ESTA godkänt måste du söka ett nytt ESTA.
Helt rätt nu när jag läser det igen efter ditt inlägg.

Communicable diseases är alla smittsamma sjukdomar. Till skillnad från tex cancer.

Behövde förnya ESTAt idag och det var f*n helt omöjligt att ta sig förbi utan att ange "point of contact" i USA. Enligt instruktionerna kan man skriva UNKNOWN (vilket jag gjort tidigare) men det föll på adressvalideringen denna gång. Först stod det att STAT eller CITY var fel. Valde jag en stat och/eller city sket sig adressvalideringen på gatuadressen. Så till slut fick det bli en hotelladress i USA. SUCK!

En annan intressant sak var att för svenska "provins" skrev jag STOCKHOLM och det ändrade sidan till STOCKHOLMS LAN så de verkar börja koppla ihop sig med andra adressvalideringsmotorer.

Hur ska man registrera första adress på pass info och esta ifall man spenderar första natten på nattåg mellan boston och Washington?

Jag har en godkänt ESTA ansökan från september 2017. Jag ska snart till USA igen och har två frågor:

1. Måste jag uppdatera adressuppgiften i USA (hotellets adress första nätterna)?

2. Jag har flyttat (inom göteborg) sedan jag fick min ESTA godkänd, måste jag uppdatera adress-uppgifterna i min ESTA?

Har googlat lite och det verkar som att jag ej behöver uppdatera ESTAN (även hört mig för med SAS men de verkade osäkra) så tänkte att jag testar att fråga även här, så kanske jag får något klokt svar :)

Tack på förhand!

Toppen