"Är vi framme snart? Är vi framme snart? Är vi fraaaaaaamme snart?"
Det är ju vanligt att man roterar crew så att någon vilar när de andra jobbar, men jag har aldrig hört att man har två captains och två first officers. Men jag vet inte, det kanske är jätte vanligt![]()
Thai Airways hade fyra piloter när man flög B747 mellan Stockholm och Thailand, men bara en kapten. Men det är väl logiskt med två kaptener på en flygning över 12 timmar.
PE??? Besviken.
Det är också skillnad på om du har kaptensgrad och att vara högste befälhavaren ombord.
Även på SAS har det hänt ett antal gånger att de båda piloterna har kaptensgrad, men det är trots detta en som är uttalad chef för flygningen. Detta händer ibland för att få ihop turscheman.
Trots två kaptener på denna SQ flight så är jag ganska säker på att det bara är den ena som är högsta befälhavaren. Annars så skulle jag snarare se det som en säkerhetsrisk. Ansvarsfördelningen måste vara tydlig.
Undrar om det är trainees som flyger "mellansträckan"?Emirates gör det på flera av sina långa flighter. Man har ett crew som "startar och landar" och ett annat som flyger tiden där emellan.
Undrar om det är trainees som flyger "mellansträckan"?![]()