Senaste nytt

Världens längsta non-stop flygning: Singapore - New York

Thai Airways hade fyra piloter när man flög B747 mellan Stockholm och Thailand, men bara en kapten. Men det är väl logiskt med två kaptener på en flygning över 12 timmar.
 
2h 22min kvar. Blir till att sätta på LiveATC och lyssna på KJFK när dom landar. :)
e359b77a67cdfd3c125e431dd291c3f7.jpg
 
Det är ju vanligt att man roterar crew så att någon vilar när de andra jobbar, men jag har aldrig hört att man har två captains och två first officers. Men jag vet inte, det kanske är jätte vanligt :)

Thai Airways hade fyra piloter när man flög B747 mellan Stockholm och Thailand, men bara en kapten. Men det är väl logiskt med två kaptener på en flygning över 12 timmar.

Det är också skillnad på om du har kaptensgrad och att vara högste befälhavaren ombord.

Även på SAS har det hänt ett antal gånger att de båda piloterna har kaptensgrad, men det är trots detta en som är uttalad chef för flygningen. Detta händer ibland för att få ihop turscheman.

Trots två kaptener på denna SQ flight så är jag ganska säker på att det bara är den ena som är högsta befälhavaren. Annars så skulle jag snarare se det som en säkerhetsrisk. Ansvarsfördelningen måste vara tydlig.
 
Det är också skillnad på om du har kaptensgrad och att vara högste befälhavaren ombord.

Även på SAS har det hänt ett antal gånger att de båda piloterna har kaptensgrad, men det är trots detta en som är uttalad chef för flygningen. Detta händer ibland för att få ihop turscheman.

Trots två kaptener på denna SQ flight så är jag ganska säker på att det bara är den ena som är högsta befälhavaren. Annars så skulle jag snarare se det som en säkerhetsrisk. Ansvarsfördelningen måste vara tydlig.

Ja självklart är det som du säger. Det ger lite mer status att den avlösande besättningen har både en kapten och F/O. Då sker hela flygningen med en kapten i cockpit. Jag vet inte om det är ett krav på två kaptener men SQ har onekligen internt ställt krav på att det skall finnas en kapten i cockpit under hela flygningen. Jag tycker det är ett bra krav som visar på att SQ ligger i topp när det gäller flygsäkerhetstänkandet.

Det är inte ovanligt med två kaptener på en kortdistanskärra av schemaskäl och det förekommer också vid utcheckningar av ny kapten.

När charterbolaget Transwede fanns var det bara kaptener i cockpit eftersom man fick en massa styrmän över när man gick in i jetåldern med att övergå från DC7 till B727. Styrmännen blev då överflödiga och fick sluta. I och med detta blev det för många kaptener med följd att hälften då fick flyga som styrmän men behöll sin kaptensgrad. Naturligtvis var det kaptenen i vänstersits som var befälhavare.

Värre var det för en del kaptener inom Linjeflyg när SAS tog över bolaget. Här blev många ”degraderade” till styrmän trots att de flesta hade fler flygtimmar som kapten än många SAS kaptener.
 
Funderar på att bocka av världens längsta flight från min bucket list, kombinerat med en mileage run. Någon som är intresserad att ha haka på? Blir betald resa i PE för min del i så fall.
 
Toppen