Senaste nytt

Konstig rutt Göteborg - Stockholm 6/10

Jag är ganska övertygad om att det rent tekniskt går att tömma en tank även på en Boeing - men det är troligen inget man gör i en handvändning. Dock funderar jag på om man inte kan "nödtömma" tankarna i stället för att bränna upp soppan medelst flygning? Fast det kanske bara går på vissa modeller?

Enda gången jag drabbats av något liknande var i Atlanta då vårt lilla Americanplan fick stå på backen och bränna soppa för att planet var för tungt för takeoff. Piloten hade inte fått reda på att planet (någon CRJ-version) skulle bli fullt på grund av att det tidigare planet ställts in och därmed beställt full tank. Vädret och passagerarvikten gjorde att planet blev för tungt.

De små kärrorna kan inte tömma bränslet i luften. Tror bara de större sas kärrorna kan göra det. Om du åker en a340 eller a330 så sitter det ett svart munstycke i bakkant på vingen som används för att tömma i luften.

Åkte precis med LN-RRP sträckan UME-ARN. Det var lite försenat pga sent inkommande flyg och säte 3C där jag fick sitta var sönder...
Annars så inga konstigheter

Nu har jag fått höra lite mer om detta, visserligen i 3:e hand så allt kanske inte är helt sant, men det låter ändå rätt rimligt.
LN-RRP skulle gå som SK7629 till SMI och ska tydligen ha hunnit lämna gaten men kommit tillbaks pga teknik. Då swappade man LN-RRP mot SE-RES som var planerad för SK140 1 timme senare så alla fick byta plan.
LN-RRP lyckades man fixa så att den avgick som SK140 en dryg timma sen - men eftersom den var tankad och klar för långresan till SMI fick man problem med vikten. Några passagerare ska också ha fått stanna kvar på marken. Om det berodde på mindre plan eller övervikten vet jag inte.

/ TT

De små kärrorna kan inte tömma bränslet i luften. Tror bara de större sas kärrorna kan göra det. Om du åker en a340 eller a330 så sitter det ett svart munstycke i bakkant på vingen som används för att tömma i luften.
Smaskig tårta för miljöaktivisterna :)
Vad sker när man häller ut soppan i luften, och vad är miljöovänligast, att använda upp det eller hälla ut det?

Toppen