Senaste nytt

Hur uppnå högre status hos Eurobonus - din strategi efter 1 december 2018

Just BAEC har nog faktiskt varit enklare. Numera krävs det väl typ två resor i business till USA för att få Gold?
For å få BA gull må du ha 1500TP. En reise fra ARN-LHR-JFK i C gir deg 40+140TP. Legg til en connection i USA så er det 40 til. Fly via HEL så er der 80TP til. Dette blir da maks 300TP en vei eller 600TP t/r. Da er det ikke nok med 2 turer til USA for å få gull.

SAS er vel nå et av få flyselskap der man egentlig ikke trenger å fly med i det hele tatt for å få Gull? Her i Norge har vi SAS Amex Elite som kommer snart med 20k grunnpoeng i Eurobonus. I tillegg har vi SEB MC som gir 12k poeng i løpet av et år. Og nå er det snakk om at kanskje DNB MC kommer med et kort som gir 20k grunnpoeng også. Dette blir da 52.000 grunnpoeng i året. Total kostnad 6700NOK.

Da foretrekker jeg heller løsningen til f. eks BA der man må faktisk fly med dem for å få status. I tillegg har de regel om kun 1 gjest når man har gullkort, dette reduserer antall gjester i loungene.

Blir nog inga större förändringar för min del. Har en hel del LH och även många korta sträckor bokade, så det känns ganska safe!:cool:

Har guld fram till januari 2020. Eftersom jag gör 20-25 inrikesben (90% Go) och ca 10 longhaul (100% betald Go) om året med SAS, så kommer jag fortsätta min nuvarande strategi. Att boka i Go och på longhaul uppgradera vilket som det ser ut nu kommer räcka.

Däremot vet vi inte hur det kommer se ut framöver med kostnad för Plusgrade, om man får full poäng motsvarande den nya klassen osv.
Om det förändras och mitt resemönster inte längre kommer räcka, så kommer det (med dagens villkor) troligen bli Amex Platinum.

Det som står klart för mig är att oavsett så kommer jag fortsätta med MC Premium och samla Eurobonuspoäng. Som det ser ut NU är det ett mycket bra kort.
Genom det kommer jag boka mina ”nöjeslonghauls” med SAS i C.

Ett annat alternativ är att kreditera från andra *A-flygningar till EB, OM det kommer vara fortsatt ok intjäning.

Min sammanlagda poäng är att förändringar kommer ske fortlöpande inom olika delar av ”poängbranschen” och kortvillkor/förmåner. Det har det gjort tidigare också. Med det i åtanke så kommer jag sitta lugnt och bestämma mig utefter förutsättningarna när det behövs. Svårt att veta idag vad som är bäst om 10-12 månader. Lösningar finns det många.

Jag reser endast privat och har bokat en SAS Go Light longhaul för att jag ville dra in ca 10000 Aegean Miles+Bonus miles under nästa kvalificeringsår för att förnya mitt Aegean Miles+Bonus guldkort. Jag är 100% säker på att intjäningen på SAS-flyg till Aegean Miles+Bonus kommer att försämras innan dess. På den aktuella longhaul-resan kommer jag att Plusgrada till både plus och businessclass. Om Plusgrade inte går igenom kommer jag att få förnya guldkortet genom att flyga med United, Air Canada eller Avianca istället. Det är lite trist att det blir på det här viset för jag har en hel del Miles & More-miles och Eurobonuspoäng som nu kommer att bli ännu svårare att göra av med eftersom jag blir tvungen att flyga på fler revenue-biljetter och färre bonusbiljetter och revenue-biljetterna kommer inte att gå att uppgradera för mina miles. Eventuellt blir jag tvungen att göra av med Eurobonuspoängen på en SAS bästa tillgång, men där kan man vekligen snacka om poängförstöring...
Ett tips är att inte prata om detta för mycket, ju mer man uppmärksammar sweetspots desto större chans att någon ändrar dom.
Det behöver absolut inte finnas samband här mellan intjäning till Miles & Bonus och intjäning till Eurobonus, förändringar kan som sagt ske men inget vi kan påverka. Men ju mer det pratas om det desto större chans att det ändras som sagt.
Bara ett litet tips.

SAS er vel nå et av få flyselskap der man egentlig ikke trenger å fly med i det hele tatt for å få Gull? Her i Norge har vi SAS Amex Elite som kommer snart med 20k grunnpoeng i Eurobonus. I tillegg har vi SEB MC som gir 12k poeng i løpet av et år. Og nå er det snakk om at kanskje DNB MC kommer med et kort som gir 20k grunnpoeng også. Dette blir da 52.000 grunnpoeng i året. Total kostnad 6700NOK.

Da foretrekker jeg heller løsningen til f. eks BA der man må faktisk fly med dem for å få status. I tillegg har de regel om kun 1 gjest når man har gullkort, dette reduserer antall gjester i loungene.
På riktigt bra kampanjer har man kunnat åka så här på en resa till Las Vegas för ca 15k SEK.

ARN-HEL-LHR-JFK-LAX-LAS
Detta ger då följande per väg (ja det gick att få in First på transkontinental på denna biljett)
40+80+140+210+40=510TP
Tur och retur ger då lite över 1000TP och då räcker det med två tur och retur.

Liknande deals har ibland funnits ännu billigare till Hawaii och då har man kunnat räkna in ytterligare 100TP per väg.

På riktigt bra kampanjer har man kunnat åka så här på en resa till Las Vegas för ca 15k SEK.

ARN-HEL-LHR-JFK-LAX-LAS
Detta ger då följande per väg (ja det gick att få in First på transkontinental på denna biljett)
40+80+140+210+40=510TP
Tur och retur ger då lite över 1000TP och då räcker det med två tur och retur.

Liknande deals har ibland funnits ännu billigare till Hawaii och då har man kunnat räkna in ytterligare 100TP per väg.
Ja, det stemmer. Jeg gjorde dette i mars selv og betalte 16.000 NOK for 8 flighter til LAS med transcon F. Fikk 1020TP. Men nå er F muligheten stoppet dessverre. Så mindre TP.

Jag har inte flugit GO med SAS de senaste 6-7 åren i Long Haul (undantaget Austin-resan, och den lär man ju inte göra om med den nya poängintjäningen)

Bokar antingen VIP Plus i Long Haul eller Plus (ombokningsbart klass S). Men nu faller det så illa att jag har 2 long haul i Plus under oktober och november medan mitt intjäningsår är december-december. Eftersom mitt EBD är intjänat sedan länge för nästa period och jag har inga LH inplanerade nästa period så var det lite olyckligt att de LH-resorna inte föll ut i december ->.

Dessutom har vi typ longhaul -awards inbokade nästa år och 2 nya vouchers och en uppsjö poäng EB/M&M som jag måste nyttja.. så frågan är hur jag skall hinna resa? :)

Blir väl 3 resor i Plus nästa år + Amex Elite och Mastercard Premium för att behålla EBD.

Jag kör samma som innan Amex Elite samt Mastercard Premium och sen blir det alltid minst 2 jobbresor per år som jag kör plusgrade på och om inte jobbresor räcker för att nå guldet så får jag ta en milagerun.

Har för övrigt redan I princip fixat guldet för nästa period och jag har brytdatum 31 Juli.

Toppen