Senaste nytt

Diners club läggs ned?

Fredrik

Medlem
Nu står det på hemsidan.

Efter många år av gott samarbete med våra medlemmar, har vi tyvärr beslutat att stänga ner kortverksamheten* för Diners Club från den 31 maj 2019. Fram till dess kan du använda ditt kort precis som vanligt. Vi vill även fortsättningsvis kunna erbjuda dig som medlem ett bra och smidigt sätt att handla. Du som Diners Club medlem kommer i början av oktober att få ett brev med mer information och erbjudanden om andra kort. Om du redan nu har frågor är du välkommen att kontakta oss.
 

pswe

Medlem
Finska gänget på den här sidan viken är ganska upprörda om denna nyhet. Finnair DC brukade vara ett bra kort med fri lounge samt 3p per €, men nu slopas detta kort och vi har praktiskt inget vettigt kort längre :(
Jag fick hem mitt nya Sas Mastercard Premium idag. Såg att det fanns telefonnummer på baksidan till kundtjänst i de tre Skandinaviska länderna och i Finland. Har kortet inte funnits i Finland förut och det är något nytt på gång eller är det gamla nyheter?
 

FFlash

Medlem
Vad är det som gälleri Finland hädanefter? Har ni några alternativ som inte är kopplade till flygbolag?

Bedrövligt är det hur vi har...

Amex Gold är gratis första året. 10000p signup bonus. 1p/€. Amex plat gratis för 3 mån, 20000p signup, 1,5p/€. Långt ifrån SAS Amex med 2-4-1 voucher etc!
SAS World MasterCard: gratis för EBG, 1p/€. Not much.
DC som sagt hade upp till 3p/€ spend och fri lounge inträde, men DC erbjöd även SAS DC version men endast 1p/€ så det är ingen vits.

Andra kort som inte är kopplade till flygbolag har jag aldrig förstått varför man skulle ha dom, för de erbjuder inte just nånting.
 

Flood

Medlem
Någon som har frågat Diners hur de gör med innestående poäng? Har 222 poäng och hittills har de bara betalats ut i block om 500. Om så behöver jag spendera (500-222)/0,1=2780 SEK för att gå jämnt upp.

Men om jag kan göra de transaktionerna med amex, så drar jag in 556 poäng... :p
 

erc

Medlem
Så hur gör man nu? :)

Jag har mitt Diners av en enkel anledning - tillträde till lounger. Att jag behöver betala någon hundring vid varje tillfälle gör mig inget. Försöker klura ut vad jag har för framtida alternativ...
 

Berglund

Medlem
Så hur gör man nu? :)

Jag har mitt Diners av en enkel anledning - tillträde till lounger. Att jag behöver betala någon hundring vid varje tillfälle gör mig inget. Försöker klura ut vad jag har för framtida alternativ...
Det finns olika varianter av Priority Pass som borde ge tillträde till mer eller mindre exakt samma lounger till en liknande kostnad per besök. Det blir dock lite dyrare. Dinerclub kortet har varit ett billigt alternativ att ha som "dörröppnare", det billigaste Priority Passkortet kostar €89 Euro per år, och varje besök kostar då €28 Euro.
Välj Sverige, så får du upp de olika alternativen på medlemskap som finns:
Join | Priority Pass

Sedan kan du ju få ett Priority Pass, eventuellt med ett visst antal besök inkluderade, via olika kreditkort. I ditt fall, om du inte flyger så mycket kan kanske Amex Gold vara något att kika på. Amex Gold kortet kostar 1500 SEK per år men då ingår ett Priority Pass som i sig kommer med fyra PP loungebesök inkluderat.
Läs mer om Amex Gold här:
Få full koll på fördelarna | Gold Card | American Express SE
 
Last edited:

Thornado

Medlem
Sedan kan du ju få ett Priority Pass, eventuellt med ett visst antal besök inkluderade, via olika kreditkort. I ditt fall, om du inte flyger så mycket kunde kanske Amex Gold vara något att kika på. Amex Gold kortet kostar 1500 SEK per år men då ingår ett Priority Pass som i sig kommer med fyra PP loungebesök inkluderat.

Om man inte "behöver"/vill ha Amex för att tjäna MR-poäng så är nog Eurocard Platinum ett bättre alternativ (dvs om man bara skaffar kreditkortet för att få Priority Pass). I stort sett samma pris (130 SEK per månad = 1560 SEK per år) och då får man ett Priority Pass med obegränsat antal besök inkluderade.
 

Fidde

Medlem
Om man inte "behöver"/vill ha Amex för att tjäna MR-poäng så är nog Eurocard Platinum ett bättre alternativ (dvs om man bara skaffar kreditkortet för att få Priority Pass). I stort sett samma pris (130 SEK per månad = 1560 SEK per år) och då får man ett Priority Pass med obegränsat antal besök inkluderade.

Betalar man årsvis kostar det bara 1500kr. Plus att du kan ge bort extrakort gratis, som även får priority pass med gratis besök.
 

erc

Medlem
Om man inte "behöver"/vill ha Amex för att tjäna MR-poäng så är nog Eurocard Platinum ett bättre alternativ (dvs om man bara skaffar kreditkortet för att få Priority Pass). I stort sett samma pris (130 SEK per månad = 1560 SEK per år) och då får man ett Priority Pass med obegränsat antal besök inkluderade.
Tack! Det där passar mig utmärkt!
 
Toppen