Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Hänger inte med ditt resonemang alls. Du skriver att du privat flyger SAS i C. Då finns det inget billigare sätt än ett SAS Mastercard Premium dit all poängintjäning räknas (inte bara den från flygen). Detta oavsett guldkort eller ej.
Fast varför välja SAS C/Plus när jag kan få en bättre produkt hos andra flygbolag? Tidigare prioriterade jag SAS på resan (höhö) till Guld. Faller guldkortet för att jag inte får ihop det med mina arbetsresor i ekonomi plus privatresor i högre klasser, så finns det ingen anledning att välja sämre flyg med SAS (pris, flygplats, tidtabell) på jobbresorna. Då tar jag billigaste biljett som passar bäst in i schemat. Guldkortet behövs på arbetsresorna, utan guldkort kan jag lika gärna välja något bekvämare (exempelvis direktflyg i stället för mellanlandning). Och utan guldkort behöver jag inte heller prioritera SAS på mina privata resor, då blir det åter igen bästa upplevelse till rätt peng som avgör.

För att förtydliga: Jobbresorna går nästan alltid till Helsingfors, London, eller någon annanstans i Europa. Nästan aldrig Interkontinentalt.

Fast varför välja SAS C/Plus när jag kan få en bättre produkt hos andra flygbolag? Tidigare prioriterade jag SAS på resan (höhö) till Guld. Faller guldkortet för att jag inte får ihop det med mina arbetsresor i ekonomi plus privatresor i högre klasser, så finns det ingen anledning att välja sämre flyg med SAS (pris, flygplats, tidtabell) på jobbresorna. Då tar jag billigaste biljett som passar bäst in i schemat. Guldkortet behövs på arbetsresorna, utan guldkort kan jag lika gärna välja något bekvämare (exempelvis direktflyg i stället för mellanlandning). Och utan guldkort behöver jag inte heller prioritera SAS på mina privata resor, då blir det åter igen bästa upplevelse till rätt peng som avgör.

För att förtydliga: Jobbresorna går nästan alltid till Helsingfors, London, eller någon annanstans i Europa. Nästan aldrig Interkontinentalt.
Alla känner såklart sin egen situation bäst. Och du ska så klart göra det du anser vara bäst.
Utifrån det jag läser om din situation hade jag däremot agerat såhär. Fortsätt flyga privatresor i SAS C (som jag tycker är riktigt bra). Använd intjänade poäng från dessa resor, ev Avishyror, Eurobonusshoo osv. till att uppgradera dina betalda jobbresor till Plus. Tillsammans bör baspoängen från MC Premium, dina betalda businessresor och uppgraderade tjänsteresor räcka till att nå guld. Men som sagt, vi tänker olika. :)

Men lägsta intjäning SAS Business interkontinentalt är 6000 p enkel (plus guldbonus 25 %), dvs. 15 000 poäng T&R. Två sådana plus AMEX är EBG. Eller flyger du mer sällan i affärsklass?

MC premium är mitt absoluta favoritkort, verkligen älskar det! Finns andra kort där värdet kan diskuteras. T ex mitt platinum för 6000:- i princip bara för deras lounger och då har jag ju redan EBG :eek:

Men lägsta intjäning SAS Business interkontinentalt är 6000 p enkel (plus guldbonus 25 %), dvs. 15 000 poäng T&R. Två sådana plus AMEX är EBG. Eller flyger du mer sällan i affärsklass?

En betald interkontinental resa per år privat kanske och har som sagt inte det dyra SAS Amex (och tänker inte skaffa heller, så värvningar undanbedes). För att ha en rimlig chans att nå guld så måste jag få poäng på de sporadiska jobbresorna. Det går inte numera. Då blir jobbresorna på flygbolag som har bättre produkt.

Toppen