Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Tror norrmännen försökt med detta tidigare, men det har alltid fallit med svårigheten att korrekt värdera en bonuspoäng. Borde skapas en tråd om detta kanske då vi går off-topic. När presenteras deras höstbudget så kanske vi finner lite intressant?

Edit: hittade, budgeten kommer nästa måndag. Ska lägga in en påminnelse så ser vi om de gick vidare denna gång.
 
Last edited:
Jag resonerar som så att köra på upgrade från go till en högre klass kommer bli mycket svårare. Fler kommer att känna sig mer övertygad att resa i Plus/biz och då blir det självfallet högre konkurrans. Kan ju bli så att du nekas upgrade pga fullt på plus/biz eller i värsta fall. Det blir billgare att köpa en plus/biz rakt av. Dessa "lägsta bud" på long haul kommer garanterat färre att gå igenom.

Jovisst, man måste tänka strategiskt och göra en vettig bedömning av sannolikheten att en upgrade går genom, och ibland säkert köpa en Plus direkt.
 
Stor humor när snåle herr och fru världsvan riskerar att bli utan guldkort med tillhörande bonusresor bekostade av arbetsgivaren. Haha vilken antiklimax :D:D
 
Vårt västra grannland tänker beskatta bonuspoäng. Helt riktigt förstås. Det här är en förmån man får av att vara anställd med tjänsteresor. Invändningen att det är svårt att räkna ut "korrekt" belopp är givetvis fullständigt irrelevant(säger inte att du skulle komma med den). Avstå då från bonuspoäng om man tycker skatteuträkningen är jobbig.



Nye skatteregler: Nå skal du skatte på bonuspoeng på jobbreiser - Skatt - Makro og politikk - E24
I Sverige skall man ju redan nu förmånsbeskattas när man använder poäng intjänade i tjänsten för privat ändamål.

Hur tycker du att det fungerar?
 
I Sverige skall man ju redan nu förmånsbeskattas när man använder poäng intjänade i tjänsten för privat ändamål.

Hur tycker du att det fungerar?

Du kan väl fråga någon som är fundersam på just det istället för att fråga någon som uttryckt synpunkter av principiell karaktär.
 
För min del som enbart reser till Japan så har ANA blivit attraktivt. Att behöva betala för sas värdelösa service som är mer random än något annat för att få ett par tusen poäng på longhaul är slut. Nu kan man välja flyg efter service nivå vilket är bra utan att behöva oroa sig för poäng. Lite surt är det dock att man saknar ca 20000 poäng till för att få till en ok resa med sin voucher.

Innan ni säger avis hyror så fungerar det dessvärre inte, har inget körkort och planerar inte att skaffa det :)
 
För min del som enbart reser till Japan så har ANA blivit attraktivt. Att behöva betala för sas värdelösa service som är mer random än något annat för att få ett par tusen poäng på longhaul är slut. Nu kan man välja flyg efter service nivå vilket är bra utan att behöva oroa sig för poäng. Lite surt är det dock att man saknar ca 20000 poäng till för att få till en ok resa med sin voucher.

Innan ni säger avis hyror så fungerar det dessvärre inte, har inget körkort och planerar inte att skaffa det :)
Finns massor av andra sätt att dra in poängen med kreditkort och webshopping.
 
I Sverige skall man ju redan nu förmånsbeskattas när man använder poäng intjänade i tjänsten för privat ändamål.

Hur tycker du att det fungerar?
Det är ju den enda rimliga applikationen.

Poängen har inget värde där de står på ett poängkonto. Värdet finns bara när poängen växlas mot en tjänst/vara.
Det är inte skattepliktigt att få en mängd-rabatt (som poängen i någon mening är). Att däremot som privatperson utnyttja den rabatt som arbetsgivaren erhåller på sina inköp är en skattepliktig förmån.
Alltså uppstår skatteplikten bara när en privatperson tar ut varor/tjänster baserat på poäng som tjänats in på arbetsgivarens köp.
 
Toppen