Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Ett revenuebaserat gäller ju bara SAS. Är väl omöjligt ha det på andra bolags flyg.

Sedan undrar jag lite hur detta funkar om tex vi i jobbet måste boka via resebyrån och ”bara lägger in” EB efter bokning eller vid incheck? Kommer jag fortfarande få revenue kopplat till mig och mitt EB?
Kan tänka mig många som reser i jobb har liknande upplägg....
medan kanske mindre företag har det så att gemene man loggar in på sas.se, köper sin biljett och sedan redovisar utlägg.
Många människors spend tyder ju på det också.

Jag har köpt några få biljetter på privatautlägg.
Ska dock försöka få till så att jag kan styra över bokningarna själv.
Inte bara det att det ger mig en del extra poäng, men vid ombokningar och andra situationer så slipper jag kontakta firman, som i sin tur kontaktar resebyrån, som i sin tur kontaktar SAS, vilket betyder att alla möjligheter om att omboka, ändra, boka nytt eller annat har försvunnit då tiden har sprungit ifrån.

Heh, ungefär då jag började närma mig att tjäna in mitt diamantkort på poäng istället för bara på segment (gick från 1 till 2-3 longhaul per år) så blir det väldigt lite poäng om jag nu åker SAS. Menmen, gör ingen större skillnad, det är inte som att min resepolicy hade ett undantag i stil med "billigaste rimliga resa, förutom om nån annan ger massa mer poäng".

När det gäller inkomstbaserade system så får man ju inte glömma att en viktig uppgift för systemet är ju att fånga in frekventa resenärer som reser på billigaste tillgängliga biljett, så att de slentrianmässigt väljer bolaget för att få loungeaccess, fasttrack, etc som vanligt, även om biljetten är ett par hundralappar dyrare än konkurrenten. Idag är väl det helt överlämnat till att det är lätt att kvalificera till guld på segment.

Revenuebaserat på biljettpriset utan skatter o avgifter vore väl rimligast ur ett rent ekonomiskt perspektiv, men jag antar att SAS även har lojalitetsfrämjande aspekter med i sitt planerande. Vad som framgår på flera poster i denna tråden är att många aldrig skulle kunna tänka sig köpa annat än Go Light på SAS longhaul. Att bibehålla och "föda" dessa kunder är nog inte speciellt lojalitetsskapande i den bemärkelsen att senare få dem att välja en dyrare SAS biljett över t ex BA eller LH.

Bulken av SAS intäkter borde rimligtvis komma från affärsresenärer som kan styra delvis över sitt resande, ett fokus på dessa, och en försiktig knuff i riktningen mer flexibla ekonomi eller Plus borde vara det som ger ett bättre resultat.
SAS Go Light är ju en direkt konkurrensprodukt mot Ryan/Norwegian/EasyJet med, antar jag, tanken att någon procent av de som bokar detta ska fastna och tycka SAS var ett trevligt bolag och boka i bättre klass nästa gång. SAS tjänar ju i princip ingenting på dessa 2.500:- biljetter tor HKG/LAX utan tanken är, precis som hos Ryan/Norwegian/EasyJet att man ska sälja på en dyrare biljett när man väl bokar, bagage, drycker, e t c e t c. Den överväldigande majoriteten av detta segment resenärer är inte poängjagare.

Rimligast hade varit 0p på dessa deep discount economy (K, L, T, O), valet finns ju att välja något högre bokningsklass som inte är "Light" och ger ca 50-60% av flugna miles (Q, V, W, K, L, U, G). Förvirrande här är att SAS säljer K och L både som Light och icke-Light och det kan ge upphov till obehagliga överraskningar framöver.

En fundering.

Idag har 25% bonus varit ett stort argument för mig att välja SAS. En tor till Shanghai eller Miami på 9000 poäng i go blir 11.250. Oerhört givmilt såklart men 25% gör något.

Nu blir det ju i princip 25% av inget. En t/r till Shanghai kommer nu ge 600*1,25 dessa extra 150 poäng är ju piss i missisippi.
Med andra ord gör detta ja känner mig fri på ett vis att kunna åka vilket star alliance som helst. Det kommer inte svida att tappa 150 poäng.

Nästa fundering, en årlig resa i LH first till usa, sydamerika eller asien säkrar i princip guld på en resa med 300% miles.
Kan man lika lätt nå motsvarande guld i miles and more?

Två kreditkort och en longhaul i plus. Eller en longhaul i LH first kommer vara ”genvägarna” som jag ser det till guld. Det klarar man privat, på den årliga resan så att säga. Men att dra ihop status via jobbresor med vår policy kommer vara dödsdömt.
Antar att de dela kommer höja plusgrade starten för min bud. Samt att en salig massa mer folk kommer buda. Eller kanske inte, kanske är det vår ”lilla” nördskara som redan nu ofta budar som kommer fortsätta....?

Den överväldigande majoriteten av detta segment resenärer är inte poängjagare.

Ett naturligt faktum som nästan alltid förbises på detta forum, av naturliga skäl då "vi" tycker det är naturligt att hobbyflyga in poäng. Jag har fortfarande inte stött på en enda "vanlig" person, dvs icke-flyg/poängnörd, som jag kunnat övertyga om det fina med att planera ta guldkort hos ena eller andra bolaget. Slå till på tillfälligt bra erbjudande i Plus, absolut, skaffa Amex, varför inte, men så fort det börjar handla om att ha en långsiktig plan för bokningar faller så gott som alla privatresenärer bort, även de flesta som flyger mycket.

Ser inte nödvändigtvis något problem med detta.

Givetvis är det inte ett problem, utan det handlar ju bara om vad SAS vill. Vill man att EBG/EBD bara är en klubb för affärs-resande, absolut, det går väl bra att ha det så. Oklart om affärsresande som är så fria att välja sina flighter blir extra SAS trogna pga EBG dock? Man väljer väl SAS när det är snabbaste rutt, bäst tider och annars inte (oavsett EBG eller inte), eftersom man reser i jobbet. Så jag ser inte riktigt poäng i att dessa kunder är så himla viktiga att försöka locka in att flyga mer SAS genom EBG.

Alla som är med i en exklusiv klubb vill att antagningskraven ska vara konstruerade så att de själva lätt kommer med i klubben men helst så få andra som möjligt.

"Min arbetsgivare pyntar 100 000 kr om året och därför är jag värdefull och ska premieras. Alltså ska det vara revenue-based system"
"Jag är superlojal mot SAS eftersom jag veckopendlar inrikes med SAS och därför är jag värdefull och ska premieras. Alltså ska det vara ett segment-baserat system"
"Jag hoppar på varenda kampanj och det drar in nya pengar till SAS. Därför är jag värdefull och ska premieras. Alltså ska man tjäna bra med poäng även på kampanj-priser".

Folk tror generellt att man får status i ett lojalitetsprogram för att man är så d-vla viktig individ för företaget. Det är helt OK, det är så lojalitets-program fungerar. Du känner dig exklusiv och fortsätter vara lojal individ. Men skapar bolaget ett lojalitetsprogram för att de vill ha så få lojala kunder som möjligt? Nej, det vill ju så klart att de lojala kunderna är så många som möjligt.

Tänk så här: Om den här exklusiva klubben som har alldels för många medlemmar blir riktigt så där exklusiv som jag vill, dvs det är bara jag och 10 till som är så där sjukt viktiga för SAS som får plati-pandium kort; Vem ska då betala för de andra 100 platserna i planet? För när SAS bara har de där super-duper-lojala kunderna kvar blir det glest i kabinen.

"Det-var-bättre-förr-tiden", när det krävdes 100k poäng för guld och en inrikesresa kostade 6 000 kr är förbi sedan länge länge. Ett lojalitetsprogram behöver tilltala en bred massa och skapa lojalitet hos riktigt många människor, så att planen fylls. Annars kommer nog inte 6 000kr att räcka speciellt långt.

intuition - bra skrivet, håller med 100%.

Balansen för ett lojalitetsprogram bör väl vara så att förmånerna (t.ex. poäng-intjäning) är så bra, att man hade kunnat tjäna mer på kunderna, om programmet var utformat med sämre villkor. Det är väl förhoppningsvis den analysen SAS gjort innan gjorda förändringar infördes.

Bland det lilla vi vet hur SAS tänker är ju deras uttalade fokus på de 10% skandinaviska kunder som reser mest (och står för ca 50% av resorna). Ett teoretiskt optimalt lojalitetsprogram skulle ju då ge avgörande (i val mellan SAS och konkurrenter, eller i valet mellan SAS billigt och SAS dyrt) perks för dem, utan att kosta för mycket. I praktiken så blir det ju rätt mycket avvägningar där.

Toppen