Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Plötsligt blev det igen intressant att tjäna status via andra bolag, typ SQ D-klass (även om den devalverades till 150% så blev den intressant nu), eller LH A. Åka norwegian mm i Norden sen och käka hos Pontus och Aspire eller för omväxlingens skull på riktig restaurang innan flyget.
Back to basic. Maybe.

Räknat på detta... inte hela världen för mig personligen. Om det hjälper till för att få bort status-inflationen så är det bara bra i mitt tycke.
Att det är lite väl dramatiska sänkningar på long haul kan jag dock hålla med om.

2017-2018 kom 31,4% av mina poäng till Diamond från SAS Go
2018-2019 kom 13,9% av mina poäng till Diamond från SAS Go (hittills, intjäningsåret slut 31 mars)

Vill man verkligen ha status får man betala för det i framtiden. Klart att det är ohållbart att sälja biljetter för 3-4K som ger 11250 poäng (exempel HKG), även ungdomsbiljetterna har varit för generösa i kickbacken (har åkt en del Youth på long haul tidigare), de har kostat 2,5K och gett lika mycket som en Go-biljett.

Någonting som i och för sig inte adresseras är de stora massorna som tjänar in EBG/EBD på segment. Men sedan är detta kanske inte primärt en övning i att reducera antalet statusinnehavare, utan det är troligen en ekonomisk övning i grund och botten.

Ser fram emot ett bättre resande istället, högre kvalitet istället för kvantitet. Kan unna mig några betalda C eller F istället för alla ben i SAS Go.

Plötsligt blev det igen intressant att tjäna status via andra bolag, typ SQ D-klass (även om den devalverades till 150% så blev den intressant nu), eller LH A. Åka norwegian mm i Norden sen och käka hos Pontus och Aspire eller för omväxlingens skull på riktig restaurang innan flyget.
Back to basic. Maybe.

Snurrigt inlägg av Dig. Har du ens läst tråden vad som ändras? Du vill alltså byta från billigaste SAS biljetterna utan bagage till Singapore i Business & norwegian istället för vanliga GO biljetter i Norden med samma upptjäning som tidigare.

För som kvalificerar mig genom segment i Europa och Skandinavien så betyder minskad intjäning mot status egentligen ingenting. Det skulle dock kännas tröstlöst att flyga 56 segment och få noll eller några hundra poäng för detta. Har nyligen hoppat på Eurobonus men det är troligt att jag går över/tillbaka till ett annat program.

Vill man behålla sitt guld får man snällt betala 2 T/R till Berlin via Oslo eller köpenhamn i Plus + några poäng till samt SAS AMEX Elite och MC Premium förstås. Det kostar en del 4000 (AMEX) + 1495 (MC Premium) + 6000 (2*Berlin T/R alt. Hong Kong F&F i Plus) = 11 495. OBS!! överslagsräkning, detaljerna kan vi diskutera en annan gång

Toppen