Senaste nytt

Stulna EB-poäng

Så passade på att byta lösenord när man såg denna tråden.
Ett tips är att skaffa en lokal lösenordshanterare. Mycket smidigt att ha för alla olika sidor med kraftfulla lösenord.
12 stycken tecken är dock lite klent må jag tycka, ger ju bara ett 68 bits lösen..

Bra att ha olika mailkonton registrerade med på olika forum/ställen på internet .

Nåväl hoppas det går bra för TS vänner.

Så passade på att byta lösenord när man såg denna tråden.
Ett tips är att skaffa en lokal lösenordshanterare. Mycket smidigt att ha för alla olika sidor med kraftfulla lösenord.
12 stycken tecken är dock lite klent må jag tycka, ger ju bara ett 68 bits lösen..

Bra att ha olika mailkonton registrerade med på olika forum/ställen på internet .

Nåväl hoppas det går bra för TS vänner.

Passa på att dra nytta av gmails funktioner för detta. du kan skriva nisse.nissesson@gmail.com, nissenissesson@gmail.com eller exempeltext+nissenissesson@gmail.com. Använder du plusteknet får mailen dessutom en egen etikett när det kommer in.

Vad gäller lösenord så är en lösenordshanterare en bra grej, men det även Icloud är hyfsat säkert. LÅnga lösenord är bra men behöver inte vara krångliga.

JagGillarRosaHästarMedGrönaRänder! är t.ex. ett säkert lösenord då en dator har svårt att gissa det, men den mänskliga hjärnan kan komma ihåg det lätt. Man ska spela på sina styrkor!

Passa på att dra nytta av gmails funktioner för detta. du kan skriva nisse.nissesson@gmail.com, nissenissesson@gmail.com eller exempeltext+nissenissesson@gmail.com. Använder du plusteknet får mailen dessutom en egen etikett när det kommer in.

Vad gäller lösenord så är en lösenordshanterare en bra grej, men det även Icloud är hyfsat säkert. LÅnga lösenord är bra men behöver inte vara krångliga.

JagGillarRosaHästarMedGrönaRänder! är t.ex. ett säkert lösenord då en dator har svårt att gissa det, men den mänskliga hjärnan kan komma ihåg det lätt. Man ska spela på sina styrkor!
Att det där lösenordet skulle vara svårt för en dator att gissa är en seglivad myt.

Att det där lösenordet skulle vara svårt för en dator att gissa är en seglivad myt.

Jaså? Varför det?

Här är en artikel som stödjer det jag säger:
The trick to choosing a password that's easy to remember but hard to crack

En annan:
Passphrases That You Can Memorize — But That Even the NSA Can’t Guess

Sex ord tar 3500 år att knäcka med entropi i lösenordet (alltså inga låttexter etc)

Ytterligare en:
Use a Passphrase

Och så varningens ord att man måste sätta ihop nonsensmeningar och inte typ låttexter (men poängen att använda en fras kvarstår)
Passphrases only marginally more secure than passwords because of poor choices | Ars Technica

Även Wiki anser jag att jag har rätt (det kan förvisso vem som helst editera så jag vet inte om någon gjort det):
Passphrase - Wikipedia

Och en lite xkcd-serie såklart!
https://imgs.xkcd.com/comics/password_strength.png

Jaså? Varför det?

Här är en artikel som stödjer det jag säger:
The trick to choosing a password that's easy to remember but hard to crack

En annan:
Passphrases That You Can Memorize — But That Even the NSA Can’t Guess

Sex ord tar 3500 år att knäcka med entropi i lösenordet (alltså inga låttexter etc)

Ytterligare en:
Use a Passphrase

Och så varningens ord att man måste sätta ihop nonsensmeningar och inte typ låttexter (men poängen att använda en fras kvarstår)
Passphrases only marginally more secure than passwords because of poor choices | Ars Technica

Även Wiki anser jag att jag har rätt (det kan förvisso vem som helst editera så jag vet inte om någon gjort det):
Passphrase - Wikipedia

Och en lite xkcd-serie såklart!
https://imgs.xkcd.com/comics/password_strength.png
Nu var ditt exempel: JagGillarRosaHästarMedGrönaRänder! vilket är det jag svarade på.
Det är inte säkert. En s.k dictionary attack är standard. När du väljer ett lösenord så finns det oavsett vad du gör kognitiv bias, som man utnyttjar via social engineering för att knäcka ditt valda lösenord. Ditt valda lösenord är 34 tecken och 169bits. Avsevärt lättare då det är 7 ord som finns i alla ordböcker samt logisk meningsuppbyggnad.
Detta är också 34 tecken: Æøc¤2$pÆõÄNÀÑÝê×:B§%gÄâöÝÑè·}ËåO-I men det är 239bits och det är ej svagt för pattern recognition.

Problemet är nu att komma ihåg detta lösenord, det går inte. Och att ha ett unikt lösenord för varje applikation. Det är då man använder sig av en lösenordshanterare, där du endast behöver komma ihåg ditt master password och du har tillräcklig kryptering och backup.

SAS bekräftade ikväll att det arbetas på 2FA men det finns ingen tidsplan för när det kommer vara klart.
Agehall många tack för denna info. Nu framfört till mina oroliga vänner.

Ändå undrar jag varför SAS inte öppnar nytt EB-konto så de kommer åt sina poäng och inte minst bemödar sig svara på deras förfrågningar om vad som händer.
Tänker mig själv in i motsvarande situation.
Som pensionärer senaste tre åren reser vi frekvent 5-6 månader om året. Uteslutande med Star A.
Att då under två månader ha ett spärrat EB-konto. D.v.s bland annat inte ha någon koll på poäng, t.ex. AMEX intjäning, Inte kunna boka reward biljetter. Ingen koll på poängstatus (fru ulagun hänger på målsnöret för fortsatt Gold) vore snudd på ohållbart för vårt resande.
Dessutom total tystnad från SAS sida.
Antar att flera BC medlemmar skulle ha än värre problem med spärrat EB-konto månad efter månad...

Jag var med om en misstänkt debitering på mitt Eurobonuskonto. Det spärrades men spärren, fick jag förklarat för mig, gäller endast användning/uttag av poäng. Man fortsätter kunna ta emot och få poäng insatta precis som vanligt från Amex, Avis, utförda flygresor och liknande.

Kontot spärrades tills dess att någon på ”fraud- avdelningen” hade tid att kontakta mig, vilket skedde inom 2-3 dagar. Efter två mail fram och tillbaka med lite frågor var det avklarat efter ungefär en vecka och mitt konto återaktiverades. Och nej, det finns inget sätt att kontakta ”fraud-avdelningen” själv, det är så det ska vara, de kontaktar dig.

Jippii... Eller inte...
250000 poäng stulna från mitt konto i morse. Överförda i flera transaktioner till Coop Sverige Special Redemption Extra Points.

Jag kontaktade SAS Gold Support omgående och ett "ärende" finns nu vid Fraud-avdelningen. Kontot tillfälligt låst och jag fick på mig att göra en polisanmälan.

Vad exakt är det jag ska anmäla? Rubricering "stöld", "kontokortsbedrägeri", annat? Det finns ju inte några vettiga val i onlinetjänsten och ringer jag så kommer polisen ju att fatta noll.

Toppen