Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

På mina flygningar förra veckan fungerade det riktigt bra i AGP, CPH och HEL. I HEL höll de priority boarding öppna när normal ombordstigning började. Så jag kunde kringgå kön.

Två köer, men 5 grupper plus pre-boarding.

Det är så där jag har föreslagit att det kan fungera även för SAS. På alla stora eller medelstora flygplatser finns strukturerna, utom möjligen mjukvaran som måste uppdateras, redan på plats.

Visst får man väl ett meddelande när första person scannat sitt boardingkort? I.e när första assisterade boarding påbörjas.
Frågan är ju ifall man har rättigheter om man litar på detta system. Om inget SMS kommit, men flighten ändå avgått utan mig och jag alltså blir försenad, kommer de betala ut EU261/2004? - Troligtvis inte, så alltså är detta ingen direkt förbättring eftersom det saknas återkoppling på om tjänsten fungerar just nu.

Kanske kompletterat med en anonymiserad livewebbkamera som visar aktiviteter host gatepersonalen så att man kan snabbt logga på.och kolla om boarding verkligen inte har börjat än.

På mina flygningar förra veckan fungerade det riktigt bra i AGP, CPH och HEL. I HEL höll de priority boarding öppna när normal ombordstigning började. Så jag kunde kringgå kön.
Funkar oftast så med prio boarding på heathrow också, och överallt med United, ja säkert alltid där det finns två separata köer.

Frågan är ju ifall man har rättigheter om man litar på detta system. Om inget SMS kommit, men flighten ändå avgått utan mig och jag alltså blir försenad, kommer de betala ut EU261/2004? - Troligtvis inte, så alltså är detta ingen direkt förbättring eftersom det saknas återkoppling på om tjänsten fungerar just nu.

Kanske kompletterat med en anonymiserad livewebbkamera som visar aktiviteter host gatepersonalen så att man kan snabbt logga på.och kolla om boarding verkligen inte har börjat än.

Säkert inga rättigheter.. En vän till mig missade sin flight från gatwick eftersom skärmen på gatwick aldrig visade hennes gate. Flög med norsken förvisso, men de vägrade ersättning.

I SAS conditions of carriage står iaf:
You must be present at the boarding gate at the time specified by us. Boarding deadlines are available on our Website and can be obtained by contacting us, or our Authorized Agents. We are entitled to cancel your Reservation and the seat reserved for you if you are not present at the boarding gate at the boarding time specified by us. We are not liable for any damages you incur due to the failure to comply with the provisions of this clause.

Har svårt att se att notifieringen i sig skulle innebära en ändring av "boarding deadline". Och det är ju (tyvärr) klart och tydligt att man måste vara vid gaten vid den tiden även om det inte är boarding då.

Säkert inga rättigheter.. En vän till mig missade sin flight från gatwick eftersom skärmen på gatwick aldrig visade hennes gate. Flög med norsken förvisso, men de vägrade ersättning.
Det är nog knappast norskens fel att gatwick inte visade gaten i det fallet? Så länge den stod på boardingkortet så har de antagligen gjort sitt. Snarare måste man bråka med flygplatsen om det?

Toppen