Senaste nytt

Ombokad från Miami-Oslo-Köpenhamn med SAS till Miami-Frankfurt-Köpenhamn med Lufthansa

Jag har lite backlog i mitt BC läsande så jag har inte sett den här tråden förrän nu. Jag tycker att den tog en väldigt konstig vändning.

Från att först gå från en enkel fråga ställd och senare en kortare sammanfattning av utkomsten av @Bankiren, till att sedan vända allt mot honom och ifrågasätta de ersättningar han fått och de förväntningar han haft tycker jag är väldigt konstigt.

Jag tycker också att kompensationshetsen, som någon kallade det, generellt sett har gått för långt, men i det här fallet så uppfattar jag det inte som om trådskaparen uttryckt missnöje med given kompensation utan snarare varit väldigt nöjd med den. Jag har självfallet inte läst vad trådskaparen skrivit till SAS, men om jag talar utifrån mig själv så tar jag mig ofta tid till att skriva feedback till både flygbolag, hotell och andra serviceföretag om jag vill berömma eller ge återkoppling om möjliga förbättringar. Många gånger får jag ersättning utan att ens be om det, men ibland får jag ingenting alls. Det värsta som jag varit med om, och också nämnt i en annan tråd här på forumet, var när jag skrev till SAS och bad om ett klargörande gällande access till Fast Track i Köpenhamn. Jag hade nekats tillgång trots att jag hade EBD och flög med ett annat Star Alliance bolag. Jag "tvingades" därför att gå genom den vanliga säkerhetskontrollen. Jag bad inte om kompensation utan enbart om ett klargörande, men fick ändå 15 000 (!) poäng i kompensation. Helt orimligt, men knappast mitt fel.

I det här fallet med @Bankiren så hade jag troligtvis också skrivit till SAS för att lämna min feedback. Jag utgår nämligen från att en serviceleverantör som SAS borde vara intresserad av att få reda på hur jag som kund upplever det även vid sådana här tillfällen då SAS måste ta in extern hjälp för att kunna levera sin tjänst till mig. Teoretiskt sett så skulle det ju faktiskt kunna vara så att de får många klagomål om att Lufthansa inte tar så väl hand om SAS kunder, så att man i framtiden istället kanske väljer att boka om med andra bolag, eller så tar de upp detta direkt med Lufthansa och kräver en förändring. I en sådan här återkoppling så är det inte omöjligt att även jag hade målat en så tydlig bild av helheten som möjligt, dvs. separata sittplatser, skrikande barn eller vad det nu kan ha varit, inte för ersättningens skull, utan för helhetens skull.

Något som jag absolut också hade framfört skulle vara frågan kring WIFI. SAS har redan sagt att de skulle varit villiga att ersätta detta, men nu är det så dags. Detta skulle de självfallet ha informerat om redan vid ombokningen. En solklar förbättringsmöjlighet, enligt mig. Och varför tycker jag detta?
Jo, det ska jag förklara. Först vill jag dock klargöra att det primära med en flygresa är att transportera sig från A till B. Det finns många olika sätt att göra detta på, allt ifrån båt, buss, tåg, bil, flyg och kanske lite till.
När man sedan har valt transportsätt, i det här fallet flyg, så måste man också välja vem av alla utförare inom det valda transportsättet som ska få äran att ha mig ombord. Här spelar troligtvis ankomst-/avgångstider, restider, pris mm en stor roll. Utöver detta så skiljer sig de olika bolagen åt genom att de levererar olika produkter med delvis olika innehåll. Det kan vara allt ifrån gratis dryck i alla klasser, specialkaffe (som det finns ett helt reportage om här på BC) och Champagnesorter till WIFI, fully flat stolar eller dubbelsängar etc. etc. Flygbolagen gör ju allt detta för att särskilja sig, framstå som extra attraktiva och därmed locka kunder.

När jag då vill flyga från A till B väljer jag kanske flygtransportör X för detta uppdrag då jag gillar deras sätt att transportera mig på. Om det av olika anledningar bokas om så att jag inte får flyga med min utvalda leverantör så får jag de facto inte det jag betalat för. Om det nu var så att jag hade valt SAS pga att de har fri WIFI så anser jag att jag har rätt att utrycka min besvikelse över det faktum att jag pga ombokningen inte längre hade WIFI tillgång och att jag faktiskt också har rätt att förvänta mig kompensation för detta.

Vi har en hel tråd här på forumet som handlar om kompensation ifall man råkat ut för det svarta fåret hos SAS, LN-RKP. Att bokas om till ett annat flygbolag är inte någon skillnad mot att bokas om till denna maskin. Det blir inte samma produkt i något av fallen.

Det svåra i allt detta är ju att definiera vad som är rimlig kompensation. I vissa fall (kaffet?) så kanske man får finna sig i att bli besviken, medan det i andra fall (WIFI) kanske är rimligt med kompensation som åtminstone täcker ev. extra utlägg.

Som sagt, i det här fallet så tycker jag att SAS redan vid ombokning borde kommunicerat att man kommer att ersätta ev. extra kostnader för WIFI.

Last edited:
Som sagt, i det här fallet så tycker jag att SAS redan vid ombokning borde kommunicerat att man kommer att ersätta ev. extra kostnader för WIFI.
Problemet som jag ser det är då att de som sköter ombokning måste känna till exakt vad som erbjuds på alla bolag de kan tänkas att bokas om till. Om wifi är viktigt för mig kan jag alltid kontakta sas och fråga hur de kommer att hantera det.

För en annan kund, tex mig, så är det viktigt att jag får Mikkeller öl ombord och inte Warsteiner som Lufthansa serverar. Ska sas även berätta detta för mig att jag inte kommer att kunna få Mikkeller ombord? Ja jag väljer ofta att flyga med sas där en viktig parameter är just ölen ombord.
Hade de istället bokat om mig till American Airlines hade det faktiskt funnits någorlunda likvärdiga alternativ som erbjuds ombord.
Listan kan göras oändlig på vad olika personer förväntar sig ombord, om något är superviktigt för mig tycker jag personligen att det ligger på mig som person att titta upp vad som gäller och vad sas kan bistå med.

Nu har nog de flesta lärt sig som läst denna tråd att sas kan tänka sig ersätta wifi kostnad om man bokas om till andra bolag.

Problemet som jag ser det är då att de som sköter ombokning måste känna till exakt vad som erbjuds på alla bolag de kan tänkas att bokas om till. Om wifi är viktigt för mig kan jag alltid kontakta sas och fråga hur de kommer att hantera det.

För en annan kund, tex mig, så är det viktigt att jag får Mikkeller öl ombord och inte Warsteiner som Lufthansa serverar. Ska sas även berätta detta för mig att jag inte kommer att kunna få Mikkeller ombord? Ja jag väljer ofta att flyga med sas där en viktig parameter är just ölen ombord.
Hade de istället bokat om mig till American Airlines hade det faktiskt funnits någorlunda likvärdiga alternativ som erbjuds ombord.
Listan kan göras oändlig på vad olika personer förväntar sig ombord, om något är superviktigt för mig tycker jag personligen att det ligger på mig som person att titta upp vad som gäller och vad sas kan bistå med.

Nu har nog de flesta lärt sig som läst denna tråd att sas kan tänka sig ersätta wifi kostnad om man bokas om till andra bolag.

Jag håller med om mycket ditt resonemang men tycker faktiskt inte att ett ölmärke man jämföras med tex wi-fi. Det är snarare i paritet med dryck snarare än en specifik dryck. Dvs om du bokat SAS där dryck ingår men blir ombokad på en flight där dryck inte ingår.

Jag håller med om mycket ditt resonemang men tycker faktiskt inte att ett ölmärke man jämföras med tex wi-fi. Det är snarare i paritet med dryck snarare än en specifik dryck. Dvs om du bokat SAS där dryck ingår men blir ombokad på en flight där dryck inte ingår.
Problemet är att vad som är viktigt för passageraren varierar efter varje passagerare.
För en passagerare är Wifi ombord viktigt, för en annan är ölen viktigt, för den tredje är kanske stoltypen viktigt.

Säg t ex att jag har bokat Japan Airlines flight mellan Helsingfors-Tokyo som flygs med Boeing 787.
Sedan jag blir ombokad till Finnairs flight.
Men Finnairs plan har ingen washlet ombord, total katastrof! ;) Jag vill bli ombokad till en annan fight som har washlet! ;)
Ska Japan Airlines agent (eller resebyråns kundtjänst) veta om vilka flygbolag har washlet ombord och dessutom i vilken flygplansmodell och vilken rutt?

Jag tycker också att kompensationshetsen, som någon kallade det, generellt sett har gått för långt

Det svåra i allt detta är ju att definiera vad som är rimlig kompensation. I vissa fall (kaffet?) så kanske man får finna sig i att bli besviken, medan det i andra fall (WIFI) kanske är rimligt med kompensation som åtminstone täcker ev. extra utlägg.

Nu väljer jag detta som ett exempel, ta det inte personligt (det har gått alldeles för mkt inflation i lättkränktheten här sista tiden så tänker att jag måste friskriva mig :rolleyes:).

Kompensationshetsen (eg prisavdrag eller skadestånd) har spårat ur helt här. Alla utgår från vad man själv tycker är viktigt och om man av någon anledning är missnöjd ska man ha rätt till ”kompensation”. Orimligheten blir väldigt tydlig i @Dr. Miles exempel. Det är inte upp till var och en att välja när man har rätt till kompensation. De flesta fallen där kompensation ändå ges handlar faktiskt om goodwill från flygbolaget.

Vad är den juridiska grunden för ersättning i ditt exempel med utebliven wi-fi? Det finns flera exempel från exempelvis ARN där ombokning till annat ”sämre” alternativ inte gett rätt till ersättning.

Feedback kan man ju alltid ge, men använd lite sunt förnuft innan kravställande mot flygbolagen, det vinner alla på i längden. All administration av ogrundade krav leder bara till kostnader och i slutändan försämringar. Vill man skriva av sig går det ju utmärkt att göra här i kompensationstråden. Själv ser jag redan fram emot nästa flygning med dålig service, obefintlig recognition och en mindre försening, då är iaf allt som det brukar vara :)

Nu väljer jag detta som ett exempel, ta det inte personligt (det har gått alldeles för mkt inflation i lättkränktheten här sista tiden så tänker att jag måste friskriva mig :rolleyes:).

Kompensationshetsen (eg prisavdrag eller skadestånd) har spårat ur helt här. Alla utgår från vad man själv tycker är viktigt och om man av någon anledning är missnöjd ska man ha rätt till ”kompensation”. Orimligheten blir väldigt tydlig i @Dr. Miles exempel. Det är inte upp till var och en att välja när man har rätt till kompensation. De flesta fallen där kompensation ändå ges handlar faktiskt om goodwill från flygbolaget.

Vad är den juridiska grunden för ersättning i ditt exempel med utebliven wi-fi? Det finns flera exempel från exempelvis ARN där ombokning till annat ”sämre” alternativ inte gett rätt till ersättning.

Feedback kan man ju alltid ge, men använd lite sunt förnuft innan kravställande mot flygbolagen, det vinner alla på i längden. All administration av ogrundade krav leder bara till kostnader och i slutändan försämringar. Vill man skriva av sig går det ju utmärkt att göra här i kompensationstråden. Själv ser jag redan fram emot nästa flygning med dålig service, obefintlig recognition och en mindre försening, då är iaf allt som det brukar vara :)

Du behöver inte oroa dig för att jag ska ta illa upp. Jag är ganska hårdhudad, och dessutom så tar jag aldrig någonting som skrivs på nätet personligt, framför allt inte från folk jag inte känner. :)

Jag håller med om att det inte är upp till var och en att bestämma när man ska få ersättning eller inte. Det måste det självklart vara flygbolagen som gör. Ingenting av det jag skrev påstår något annat. Däremot så uppmuntrar jag gärna folk till att skicka in feedback om vad man tycker har varit bra och vad som varit mindre bra. Och som jag skrev, jag har aldrig bett om ersättning, men många gånger fått det ändå.

Varje företag som menar allvar med sin verksamhet och som är måna om sina kunder bör ha personer i sin organisation som arbetar med feedback från kunderna. Det är ju genom detta som de får möjlighet att utveckla sitt kunderbjudande, vilket är en förutsättning för långsiktig överlevnad. Så den typen av administration bör det redan finnas höjd för i budget.

Som jag skrev i mitt inlägg så är det troligtvis på det sättet att när det gäller vissa uteblivna "profilerbjudanden" så får man finna sig i att bli besviken. Jag nämnde kaffe som exempel, men jag hade lika gärna kunnat nämna öl. Skillnaden är att om du hade bokats om till ett annat flygbolag så hade du troligtvis blivit bokad i motsvarande kabinklass och då blivit erbjuden både öl och kaffe, inte specialsorterna som ditt önskade flygbolag profilerar sig med, men annat, liknande. Detsamma gäller dock inte för wifi. I det här fallet så har det helt uteblivit, om jag inte väljer att betala extra.

Avslutningsvis så håller jag med om att jag som kund också har ett visst ansvar att fråga, framför allt om det är väldigt viktigt för mig, men jag tycker inte att det utesluter att flygbolaget ska vara bättre i sin kommunikation om vad som gäller, både att jag har rätt att få poäng enligt urspringsbokningen och vilka extra kostnader de är berädda att ersätta, som t ex wifi. Det är ju faktiskt bristen på denna typen av kommunikation som skapar både osäkerhet och kompensationshets.

Som jag skrev i mitt inlägg så är det troligtvis på det sättet att när det gäller vissa uteblivna "profilerbjudanden" så får man finna sig i att bli besviken. Jag nämnde kaffe som exempel, men jag hade lika gärna kunnat nämna öl. Skillnaden är att om du hade bokats om till ett annat flygbolag så hade du troligtvis blivit bokad i motsvarande kabinklass och då blivit erbjuden både öl och kaffe, inte specialsorterna som ditt önskade flygbolag profilerar sig med, men annat, liknande. Detsamma gäller dock inte för wifi. I det här fallet så har det helt uteblivit, om jag inte väljer att betala extra.
Att jag gillar öl är ju ingen hemlighet, inte heller att jag flyger mycket economy. Som EBD har jag ju rätt till obegränsad mängd dryck, bokas jag om till annat bolag är risken stor att jag måste betala för det. Ska då sas ha kunskap om detta och meddela mig vid ombokning samt informera hur mycket dryck de kommer ersätta mig för om jag väljer att köpa det? Det stämmer kanske bättre i jämförelsen med uteblivet wifi. Båda produkter finns ombord men måste betalas för.

Hm, jag är på telefonen just nu men såg en länk i en annan tråd häromdagen där någon krävde ett flygbolag på 1200kr för extra semesterdag och fick rätt. Sök så hittar du den nog, annars kan jag kika senare. Tror det kan ha varit EU261 tråden någon sida runt 136, var rätt långt bak och läste.

Citat mig själv här och postar länken för den som missat eller är intresserad.

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 31 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@Bankiren

Toppen