EBGGOT
Medlem
Yes, var samma på den flighten.
Skönt att se att du har omvärderat din åsikt/ståndpunkt från igår att inte vara aktiv på forumet. Ju fler som bidrar ju bättre forum får vi!
Yes, var samma på den flighten.
Problemet som jag ser det är då att de som sköter ombokning måste känna till exakt vad som erbjuds på alla bolag de kan tänkas att bokas om till. Om wifi är viktigt för mig kan jag alltid kontakta sas och fråga hur de kommer att hantera det.Som sagt, i det här fallet så tycker jag att SAS redan vid ombokning borde kommunicerat att man kommer att ersätta ev. extra kostnader för WIFI.
Problemet som jag ser det är då att de som sköter ombokning måste känna till exakt vad som erbjuds på alla bolag de kan tänkas att bokas om till. Om wifi är viktigt för mig kan jag alltid kontakta sas och fråga hur de kommer att hantera det.
För en annan kund, tex mig, så är det viktigt att jag får Mikkeller öl ombord och inte Warsteiner som Lufthansa serverar. Ska sas även berätta detta för mig att jag inte kommer att kunna få Mikkeller ombord? Ja jag väljer ofta att flyga med sas där en viktig parameter är just ölen ombord.
Hade de istället bokat om mig till American Airlines hade det faktiskt funnits någorlunda likvärdiga alternativ som erbjuds ombord.
Listan kan göras oändlig på vad olika personer förväntar sig ombord, om något är superviktigt för mig tycker jag personligen att det ligger på mig som person att titta upp vad som gäller och vad sas kan bistå med.
Nu har nog de flesta lärt sig som läst denna tråd att sas kan tänka sig ersätta wifi kostnad om man bokas om till andra bolag.
Problemet är att vad som är viktigt för passageraren varierar efter varje passagerare.Jag håller med om mycket ditt resonemang men tycker faktiskt inte att ett ölmärke man jämföras med tex wi-fi. Det är snarare i paritet med dryck snarare än en specifik dryck. Dvs om du bokat SAS där dryck ingår men blir ombokad på en flight där dryck inte ingår.
Jag tycker också att kompensationshetsen, som någon kallade det, generellt sett har gått för långt
Det svåra i allt detta är ju att definiera vad som är rimlig kompensation. I vissa fall (kaffet?) så kanske man får finna sig i att bli besviken, medan det i andra fall (WIFI) kanske är rimligt med kompensation som åtminstone täcker ev. extra utlägg.
Nu väljer jag detta som ett exempel, ta det inte personligt (det har gått alldeles för mkt inflation i lättkränktheten här sista tiden så tänker att jag måste friskriva mig).
Kompensationshetsen (eg prisavdrag eller skadestånd) har spårat ur helt här. Alla utgår från vad man själv tycker är viktigt och om man av någon anledning är missnöjd ska man ha rätt till ”kompensation”. Orimligheten blir väldigt tydlig i @Dr. Miles exempel. Det är inte upp till var och en att välja när man har rätt till kompensation. De flesta fallen där kompensation ändå ges handlar faktiskt om goodwill från flygbolaget.
Vad är den juridiska grunden för ersättning i ditt exempel med utebliven wi-fi? Det finns flera exempel från exempelvis ARN där ombokning till annat ”sämre” alternativ inte gett rätt till ersättning.
Feedback kan man ju alltid ge, men använd lite sunt förnuft innan kravställande mot flygbolagen, det vinner alla på i längden. All administration av ogrundade krav leder bara till kostnader och i slutändan försämringar. Vill man skriva av sig går det ju utmärkt att göra här i kompensationstråden. Själv ser jag redan fram emot nästa flygning med dålig service, obefintlig recognition och en mindre försening, då är iaf allt som det brukar vara![]()
Problemet som jag ser det är då att de som sköter ombokning måste känna till exakt vad som erbjuds på alla bolag de kan tänkas att bokas om till. Om wifi är viktigt för mig kan jag alltid kontakta sas och fråga hur de kommer att hantera det.
För en annan kund, tex mig, så är det viktigt att jag får Mikkeller öl ombord och inte Warsteiner som Lufthansa serverar. Ska sas även berätta detta för mig att jag inte kommer att kunna få Mikkeller ombord? Ja jag väljer ofta att flyga med sas där en viktig parameter är just ölen ombord.
Hade de istället bokat om mig till American Airlines hade det faktiskt funnits någorlunda likvärdiga alternativ som erbjuds ombord.
Listan kan göras oändlig på vad olika personer förväntar sig ombord, om något är superviktigt för mig tycker jag personligen att det ligger på mig som person att titta upp vad som gäller och vad sas kan bistå med.
Nu har nog de flesta lärt sig som läst denna tråd att sas kan tänka sig ersätta wifi kostnad om man bokas om till andra bolag.
Att jag gillar öl är ju ingen hemlighet, inte heller att jag flyger mycket economy. Som EBD har jag ju rätt till obegränsad mängd dryck, bokas jag om till annat bolag är risken stor att jag måste betala för det. Ska då sas ha kunskap om detta och meddela mig vid ombokning samt informera hur mycket dryck de kommer ersätta mig för om jag väljer att köpa det? Det stämmer kanske bättre i jämförelsen med uteblivet wifi. Båda produkter finns ombord men måste betalas för.Som jag skrev i mitt inlägg så är det troligtvis på det sättet att när det gäller vissa uteblivna "profilerbjudanden" så får man finna sig i att bli besviken. Jag nämnde kaffe som exempel, men jag hade lika gärna kunnat nämna öl. Skillnaden är att om du hade bokats om till ett annat flygbolag så hade du troligtvis blivit bokad i motsvarande kabinklass och då blivit erbjuden både öl och kaffe, inte specialsorterna som ditt önskade flygbolag profilerar sig med, men annat, liknande. Detsamma gäller dock inte för wifi. I det här fallet så har det helt uteblivit, om jag inte väljer att betala extra.
Hm, jag är på telefonen just nu men såg en länk i en annan tråd häromdagen där någon krävde ett flygbolag på 1200kr för extra semesterdag och fick rätt. Sök så hittar du den nog, annars kan jag kika senare. Tror det kan ha varit EU261 tråden någon sida runt 136, var rätt långt bak och läste.