Senaste nytt

Kort bytestid i Chicago (ORD)

Lånar den här tråden då min situation är lik TS, men med den skillnaden att jag har 2h 30m stop over istället för 55 minuter.

ARN-ORN SK945 landar på ORD 18:35 T5
ORD-ATL UA3448 avgår från ORD 21:05 T1

Dessa är separata biljetter då ARN-ORD t/r bokades med Flypremium.

Reser i business med SAS och utan handbagage. Planerar att ta "1-stop" genvägen innan immigration (om jag lyckas hitta den). Jag har laddat ner UA-Appen och planerar likt Senatorns föreslag tidigare i tråden att vänta med check-in till jag landar på ORD. Märker jag att det blir tight med tid/förseningar kan jag då omboka (mot en kostnad) till en annan UA-flight dagen efter (21:05-flighten är den sista som går för dagen).

Är detta görbart?

Bättre att vänta med check-in (UA) då jag absolut inte vill riskera att det blir "no show" för då brinner väl även hemresan inne (ATL-ORD) som är bokad på samma UA-biljett?

Kan man på något sätt få dessa på samma bokning utan gå ifrån "Fly premium"?

Andra tips och tricks?

Gjorde samma resa förra året, också på separata biljetter men då hade jag 3h 05m på mig. Då med incheckat bagage. Hann käka middag etc men gissar att jag hade haft nästan 2h till avgång om jag hade gått direkt till gaten. Då flög jag ut med AA, minns ej vilken terminal det var.
Nej du får inte dessa på samma biljett oavsett hur du gör. Är allt i tid så är det "inga problem" att hinna med detta, men börjar det bli lite förseningar kan det bli tightare så klart. Kan vara värt att titta lite på statistik för ORD-ATL flighten och hur ofta den går i tid, kan ju vara så att du kanske får lite mer tid för ett sådant byte om du har tur/otur.

Om du har guldstatus brukar det gå att omboka gratis i United-appen till annan flight om det finns plats, även om du har icke-flexibel biljett. För mig har det fungerat även om jag har varit incheckad via appen. Vet ej om det funkar utan status, dock.

Att resa med separata bokningar vid ankomst till USA är en chansning som diskuterats flitigt i andra trådar. En bra reseförsäkring som täcker missad anslutning (exempelvis Amex Platinum) är skön att ha vid sådana tillfällen...

Glömde skriva att jag är EBS i dagsläget. Dock inte alls omöjligt att jag hinner bli EBG innan avresan. Rewardbiljetten är bokad men jag har inte köpt UA-biljetten än. Ville kolla med experterna här först vad ni tror :). Men bra att veta att det är gratis ombokning i UA-appen med *A gold (i mån av plats såklart, men blir det dagen efter flyg så är jag ju flexibel). Har ej Amex Platinum, "bara" Folksam Resklar via hemförsäkringen. Ger det något?

Nej du får inte dessa på samma biljett oavsett hur du gör. Är allt i tid så är det "inga problem" att hinna med detta, men börjar det bli lite förseningar kan det bli tightare så klart. Kan vara värt att titta lite på statistik för ORD-ATL flighten och hur ofta den går i tid, kan ju vara så att du kanske får lite mer tid för ett sådant byte om du har tur/otur.

Bra idé, var kollar man statistik på SK945 och UA3448? Har ett svagt minne av att någon nämnt att sista UA-flighterna ofta är försenade, men kan ha helt fel såklart..

Allt som allt känns det som att det är värt risken i detta fall? Worst case blir det en ombokningsavgift och en hotellnatt på ORD..

Är det svårt att hitta "1-stop" genvägen? Någon som har en bild/karta över ORD T5 där den är markerad? Visste inte om att den fanns sist jag var där..

@Capa ”same day changes” som det refereras till är bra. Det är också så att alternativ nästa dag dyker upp.

Det jag tror är att det kräver UA ticket stock (ok, i ditt fall). Jag har inte fått det att funka med Swiss eller Lufthansa ticket stock och UA flight.

Jag är osäker på om Star Gold krävs för gratis ombokning, OCH att den flight du bokar om till kräver att det finns plats i samma bokningsklass.

Jag bokar antingen Z eller A i normala fall. Jag tror jag har kollat snabbt i ExpertFlyer och de flighter jag har kunnat boka om till har haft plats i min bokningsklass. Så jag hade funderat på att INTE boka billigast med någon med lite mer flexibilitet.

Sist jag gick den så var den på höger sida i korridoren innan man kommer fram till stora immigrationhallen
Jag vet av erfarenhet att den dock inte alltid är öppen. Misstänker dock att den är öppen när SAS landar.

Jag hade nog sett till att ha lite mer tid mellan flighterna när det inte är en genomgående biljett.

@Capa ”same day changes” som det refereras till är bra. Det är också så att alternativ nästa dag dyker upp.

Det jag tror är att det kräver UA ticket stock (ok, i ditt fall). Jag har inte fått det att funka med Swiss eller Lufthansa ticket stock och UA flight.

Jag är osäker på om Star Gold krävs för gratis ombokning, OCH att den flight du bokar om till kräver att det finns plats i samma bokningsklass.

Jag bokar antingen Z eller A i normala fall. Jag tror jag har kollat snabbt i ExpertFlyer och de flighter jag har kunnat boka om till har haft plats i min bokningsklass. Så jag hade funderat på att INTE boka billigast med någon med lite mer flexibilitet.

Tack för bra råd. Tänkte inte alls på det men självklart kan man ju lägga på några kronor för en bättre bokningsklass. Måste ju ändå upp ett snäpp för att öht kunna ha med sig ett handbagage ombord :). Har gjort en testbokning på UAs hemsida men har lite svårt att se vilken bokningsklass man köper? A och Z motsvarar väl business light typ? Economy plus ligger på ca 4k t/r (verkar vara W). First (P klass) kostar 6k och billigaste möjliga kostar 3k. Hmm..

Lånar den här tråden då min situation är lik TS, men med den skillnaden att jag har 2h 30m stop over istället för 55 minuter.

ARN-ORN SK945 landar på ORD 18:35 T5
ORD-ATL UA3448 avgår från ORD 21:05 T1

Dessa är separata biljetter då ARN-ORD t/r bokades med Flypremium.

Reser i business med SAS och utan handbagage. Planerar att ta "1-stop" genvägen innan immigration (om jag lyckas hitta den). Jag har laddat ner UA-Appen och planerar likt Senatorns föreslag tidigare i tråden att vänta med check-in till jag landar på ORD. Märker jag att det blir tight med tid/förseningar kan jag då omboka (mot en kostnad) till en annan UA-flight dagen efter (21:05-flighten är den sista som går för dagen).

Är detta görbart?

Bättre att vänta med check-in (UA) då jag absolut inte vill riskera att det blir "no show" för då brinner väl även hemresan inne (ATL-ORD) som är bokad på samma UA-biljett?

Kan man på något sätt få dessa på samma bokning utan gå ifrån "Fly premium"?

Andra tips och tricks?

Gjorde samma resa förra året, också på separata biljetter men då hade jag 3h 05m på mig. Då med incheckat bagage. Hann käka middag etc men gissar att jag hade haft nästan 2h till avgång om jag hade gått direkt till gaten. Då flög jag ut med AA, minns ej vilken terminal det var.
2 tim 30 min är ju vad som behövs i högtrafik (är min erfarenhet av ORD), då man aldrig vet hur lång tid Immigration och Tullpassage tar. Verkar som du reser med endast handbagage, vilket sparar lite tid. (Minsta försök att gena/bryta köer vid Immigrationskontrollen renderar oftast till bryska tillsägelser. Förutom tåget över från terminal 5 till United T-1 alt T-2, så är ju flaskhalsen förnyad Säkerhetskontroll på Unitedterminalen.Samt långa avstånd i terminalerna...(Nyfiken på vad "1-stop-genväg innan Iimmigration" är - har landat dussintals gånger på T-5, men aldrig sett detta...?)

Jag vet av erfarenhet att den dock inte alltid är öppen. Misstänker dock att den är öppen när SAS landar.

Jag hade nog sett till att ha lite mer tid mellan flighterna när det inte är en genomgående biljett.
Den har inte alltid funkat även om den var öppen ibland så har de sagt att den bara var för handikappade och crew ( hänt mig 2 gånger :( )

Nu har detta problem löst sig av sig själv. Blev precis tidtabelländring på min flight SK0945 så nu landar jag 12:20 på ORD istället för 18:30 :). Kommer behöva boka UA anslutningsflyg på separat biljett, frågan är hur mycket tid man ska sikta på till nästa flight? 16:00 ish?

Toppen