Senaste nytt

Kort bytestid i Chicago (ORD)

Jo det stämmer, det blir då en "Change Fee 1,387 SEK" för oss två.
Om vi chansar på att vi hinner, innebär det då att vi får lösa helt ny biljett?
Jag har inte den sortens erfarenhet hos United så lämnar jag detta över till andra som kan det.
Däremot 1.387 SEK är för två personer tillsammans (ej per person) skulle jag välja detta nu och boka ett hotellrum också.

Jo det stämmer, det blir då en "Change Fee 1,387 SEK" för oss två.
Om vi chansar på att vi hinner, innebär det då att vi får lösa helt ny biljett?
Kan tillägga att vi reser på rad 2 (Business) med SK943.

En sak som kanske hjälper är om du har Uniteds App installerat och precis när du landar så drar du igång telefonen och checkar in. Utmaningen med den strategin är om du landar EFTER online check-in stänger.

Så om du bokar om nu betalar du för ombokning + hotell i Chicago. Chansar du så löper du risken att planet åker utan er. Då är risken att du måste köpa ny biljett + hotell i Chicago.

Åker du bara med handbagage har du mycket större chans. Men det kan bli dyrt för er...

En sak som kanske hjälper är om du har Uniteds App installerat och precis när du landar så drar du igång telefonen och checkar in. Utmaningen med den strategin är om du landar EFTER online check-in stänger.

Så om du bokar om nu betalar du för ombokning + hotell i Chicago. Chansar du så löper du risken att planet åker utan er. Då är risken att du måste köpa ny biljett + hotell i Chicago.

Åker du bara med handbagage har du mycket större chans. Men det kan bli dyrt för er...
Hur menar du att det skulle hjälpa med United's app om jag har checkat in från Köpenhamn?
Vi åker såklart med endast handbagage, dessutom borde vi kunna komma av bland de första när vi landar.

Om du har två olika bokningar kan du välja att checka in på Uniteds flygning senare. Dessa ligger som jag uppfattar det som en separat bokning och biljett.

Om du redan har checkat in på United innan du åker från CPH tror jag du har "förbrukat" din chans för ombokning vid check-in. Så då anses du som en "no show" om du missar flighten eftersom den inte är kopplat till SAS flighten.

Väljer du dock att vänta och checka-in när du landar i Chicago, får du möjligtvis upp denna möjlighet under incheckingsprocessen om du ser att du inte når detta.

Båda scenarier medför olika risker. Man hoppas självklart detta funkar för er, men ni har valt ett högriskprojekt och förväntningar bör ligga därefter :)

OT i tråden men jag tycker att det är väldigt roligt att en resenär som kanske har bokat "lite galet" ändå får den positiva hjälp som medlemmarna ger - istället för att kanske bara klanka ned och idiotförklara, att trådskaparen ska skylla sig själv osv. Att dessa råd dessutom ges i en sådan positiv stämma, tror jag, gör bc.se unikt! :)

OT i tråden men jag tycker att det är väldigt roligt att en resenär som kanske har bokat "lite galet" ändå får den positiva hjälp som medlemmarna ger - istället för att kanske bara klanka ned och idiotförklara, att trådskaparen ska skylla sig själv osv. Att dessa råd dessutom ges i en sådan positiv stämma, tror jag, gör bc.se unikt! :)
Jag håller med! Som läsare sedan länge men nybliven medlem måste jag säga att jag är grymt imponerad både över engagemang och snabba svar. Kan nu även meddela att jag löst ovan genom att boka om SAS flighten till dagen före, efter ett samtal med Tallin och 300kr senare så är det hela löst. Nu ska jag bara hitta ett bra och trevligt hotell också..

Lånar den här tråden då min situation är lik TS, men med den skillnaden att jag har 2h 30m stop over istället för 55 minuter.

ARN-ORN SK945 landar på ORD 18:35 T5
ORD-ATL UA3448 avgår från ORD 21:05 T1

Dessa är separata biljetter då ARN-ORD t/r bokades med Flypremium.

Reser i business med SAS och utan handbagage. Planerar att ta "1-stop" genvägen innan immigration (om jag lyckas hitta den). Jag har laddat ner UA-Appen och planerar likt Senatorns föreslag tidigare i tråden att vänta med check-in till jag landar på ORD. Märker jag att det blir tight med tid/förseningar kan jag då omboka (mot en kostnad) till en annan UA-flight dagen efter (21:05-flighten är den sista som går för dagen).

Är detta görbart?

Bättre att vänta med check-in (UA) då jag absolut inte vill riskera att det blir "no show" för då brinner väl även hemresan inne (ATL-ORD) som är bokad på samma UA-biljett?

Kan man på något sätt få dessa på samma bokning utan gå ifrån "Fly premium"?

Andra tips och tricks?

Gjorde samma resa förra året, också på separata biljetter men då hade jag 3h 05m på mig. Då med incheckat bagage. Hann käka middag etc men gissar att jag hade haft nästan 2h till avgång om jag hade gått direkt till gaten. Då flög jag ut med AA, minns ej vilken terminal det var.

Om du har guldstatus brukar det gå att omboka gratis i United-appen till annan flight om det finns plats, även om du har icke-flexibel biljett. För mig har det fungerat även om jag har varit incheckad via appen. Vet ej om det funkar utan status, dock.

Att resa med separata bokningar vid ankomst till USA är en chansning som diskuterats flitigt i andra trådar. En bra reseförsäkring som täcker missad anslutning (exempelvis Amex Platinum) är skön att ha vid sådana tillfällen...

Toppen