Senaste nytt

Hur viktigt är det med hela namnet på biljetten?

Är det någon som vet hur det fungerar med två efternamn?
Min fru har just adderat mitt efternamn till sitt eget dvs. hon har behållt sitt gamla efternamn och lagt till mitt/vårt efter.
Jag bokade just en resa med Tallin och missade att hon har dubbla efternamn... är det efternamnet som står sist i passet som gäller?

Min fru har just adderat mitt efternamn till sitt eget dvs. hon har behållt sitt gamla efternamn och lagt till mitt/vårt efter.
Jag bokade just en resa med Tallin och missade att hon har dubbla efternamn... är det efternamnet som står sist i passet som gäller?
Nej, det är helt unikt med två efternamn på flygpassagerare, har aldrig någonsin hänt tidigare...

Har du läst något eller några av de tidigare inläggen?

Kan man visa att man nyligen bytt/ändrat namn är det *oftast* som de inte bråkar mer om det vid incheckningen.

Vilka flygbolag och destination?

Hej på dig,
Mja jag tyckte jag läste de flesta inlägg men hittade ingen situation som var samma men jag läste väl för snabbt antar jag...
Men, man har väl bara kunnat lägga till efternamn i ca 1 år i Sverige så jag förstår att jag inte är unik men det är nog relativt nytt för många ändå? Vi åker Air China/Lufthansa till Shanghai..

Hej på dig,
Mja jag tyckte jag läste de flesta inlägg men hittade ingen situation som var samma men jag läste väl för snabbt antar jag...
Men, man har väl bara kunnat lägga till efternamn i ca 1 år i Sverige så jag förstår att jag inte är unik men det är nog relativt nytt för många ändå? Vi åker Air China/Lufthansa till Shanghai..
Lufthansa är inte så knussliga från Europa i vart fall. Hur det är från Shanghai eller hur jobbiga Air China är vet jag inte. Men det borde gå bra, det brukar det alltid göra bara några av namnen är rätt.

Mitt andra namn är mitt tilltallsnamn och det jag använder på allt. Första namnet fyller jag bara i vid visumansökan och esta och jag har aldrig haft några problem. Men jag har väl haft tur.

Jag har liknande problem som MarcusF men med en liten tvist pga dubbla medborgarskap. Har försökt hitta svaret genom en massa sökningar här på forumet men lyckas inte hitta exakt svar så testar min lycka här.

Bokade bonusbiljetter till mig och fru och lyckades på något sätt blanda ihop ifall det var mellannamn eller dubbelt efternamn för min fru (hon har behållt sitt efternamn + lagt till mitt efternamn). Då jag inte fick tag i henne under tiden jag satt med Tallin i örat så tänkte jag att det borde kanske gå bra att boka i hennes tidigare namn då hon har dubbla medborgarskap och då resa på det passet.

Den bokade resan är mellan ARN - BKK och flyger via CDG (SAS mellan ARN-CDG och Thai till BKK) och på vägen dit och via CPH (Thai till CPH och SAS till ARN) på vägen hem. Hon har både svenskt och thailändskt medborgarskap och den bokade biljettens namn är alltså i hennes thailändska namn (Förnamn Efternamn).

Så nu till mina frågor:
  1. Kommer det gå bra att visa upp thailändskt pass vid incheckning men kanske använda svenskt pass (med Förnamn Efternamn1 Efternamn 2) då man passerar passkontrollerna i schengen (antar att de annars kommer vilja kika vidare på visum etc)? In och ut ur Thailand oroar jag mig inte så mycket för, där brukar hon normalt sett visa upp sitt Thailändska pass trots att biljetterna tidigare haft dubbla efternamn.
  2. Eller bör jag sikta på att avboka biljetterna? Hur lång tid tar det då för voucher + poäng att dyka upp på nytt samt hur vanligt är det att bonusresorna kommer tillbaka och är tillgängliga för bokning på nytt?

Hon behöver visa det svenska passet vid incheckningen i Bangkok för att bevisa att hon har uppehållstillstånd i Sverige. Annars vill inte flygbolaget ta med henne. Jag antar att hon inte har något giltigt uppehållskort till det thailändska passet.

Min fru visade fel pass vid incheckningen. Det gick inte bra utan hon fick ta fram sitt svenska pass istället. Inga problem med namn i det fallet.

Hon behöver visa det svenska passet vid incheckningen i Bangkok för att bevisa att hon har uppehållstillstånd i Sverige. Annars vill inte flygbolaget ta med henne. Jag antar att hon inte har något giltigt uppehållskort till det thailändska passet.

Min fru visade fel pass vid incheckningen. Det gick inte bra utan hon fick ta fram sitt svenska pass istället. Inga problem med namn i det fallet.
Tack för snabbt svar!

Uppehållskortet lämnades tyvärr tillbaka när hon blev medborgare, det hade som sagt löst problematiken.

Det jag fiskar lite efter är ifall kontrollen av namn på biljett + pass är frikopplat från passkontrollen (försöker minnas om man brukar visa boardingkort eller enbart pass). Ifall flygbolaget enbart vill säkerställa att det är rätt passagerare på planet (biljett + thailändskt pass) och sen att personen i fråga kommer igenom passkontrollen i Schengen (svenska passet).

Toppen