Senaste nytt

Är Amex Platinum rätt val för mig?

Tack! Finns mycket att lära, inser jag. Bl.a att det heter 2-4-1 och inte 4-2-1...:rolleyes: (vad det nu står för...?) Tur att ni är nära som varit med och har koll på alla trix och fallgropar.

Räknas alltid spend på kalenderår, eller är det från det datum man får kortet och 12 månader fram?
2-4-1 står för: "Two for one". :) Räknas kalenderår.

Sen ett knappt år har jag skaffat mig extraboende på Mallorca och reser därmed betydligt oftare.
Toppenintressant frågeställning! :)

Jag är i samma situation och reser ca 7-10 ggr per år till Spanien och kan nog räkna hem kortavgiften på Platinum på enbart besöken i Loungerna för 2 vuxna och 2 barn.

Hur tänker ni proffsen när det gäller spend i annan valuta än SEK? Lönar det sig med poängen ändå?

Hur tänker ni proffsen när det gäller spend i annan valuta än SEK? Lönar det sig med poängen ändå?

Om man enbart ser till intjäningsmodell per krona i utländsk valuta så är AMEX Platinum/Guld i dagsläget mest fördelaktigt med 25p/100kr. På delad andra plats SAS Mastercard Premium och AMEX Elite med 20p/100kr.

Jag har skapat ett kakylark du kan använda för att jämföra korten.
Jämförelse av olika kort / Fördela spend på flera kort. (Google spreadsheet) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Är 25p/100 kr motsvarande 2.5% kickback?

Såg att det är 2% valutapåslag, så netto 0.5%?

Beror ju på om man vill växla sina Amex Membership Reward Points till Eurobonus-poäng, finns ju andra möjligheter om man så vill. Men sett till standardvärdet på en Eurobonus (0,10 öre) så stämmer ju din beräkning.

I nuläget är växlingskursen på Amex MR-Points till Eurobonus 11:1 (Motsvarar 27 Eurobonus per 100 kr spenderat i utländsk valuta med ett Platinum), detta kommer ändras till 12:1 (25p/100kr) efter den 1 Oktober.

Historiskt sett har Amex även haft kampanjer som ger 20% mer Eurobonus-poäng vid växlingen någon gång per år. (Senaste utskicket jag kan hitta i mailkorgen var för perioden 3:e-24:e okt, 2017) Tyvärr finns väl en risk att en sån kampanj uteblir detta år just p.g.a. att de försämrar kursen.

@Mr Phil välkommen till forumet.
I ditt fall skulle jag nog testa ett år med att ha Amex Platinum och SAS Amex Premium (gratis första året).

Utomlands lägger du all spend på platinum och i svensk valuta så använder du SAS Amex. Viktigt dock att du kommer upp i 150k spend på sas amex under ett kalenderår (Jan-Dec) för att få vouchern.

Du ger sedan din respektive ett Amex Platinum så har ni båda samma förmåner och kan plocka ut ett Priority pass med obegränsade besök för dig och en gäst, det kan ni då använda från Mallorca då de inte har lounge för sas (utgår ifrån att det finns priority pass lounge).

En viktig sak är att inte glömma att bli värvad. Känner du någon som har amex, be den om deras värvningslänk så får ni båda en liten boost av poäng för varje kort du skaffar. Det går även att värva sig själv men det skulle jag undvika då det känns som att utnyttja systemet på ett sätt som det inte är tänkt. Om du inte har någon som kan värva dig så har vi en tråd här på forumet för det där du kan få en länk från någon här på forumet.

Se till att ha ett backupkort i form av sas mastercard (vanlig eller premium) som du använder överallt där amex inte fungerar.

Summering:
  • Amex Platinum, för all spend som inte är i SEK
  • SAS Amex premium, spendera minst 150k på ett kalenderår
  • SAS Mastercard, används där amex inte accepteras
  • Glöm inte bort värvningsbonus
Sist men inte minst, välkommen in i världen med poängjagande. Återstår att se hur lång tid det tar tills du hyr bilar från avis "i onödan" och shoppar onödiga saker enbart för poängen i sas shopping portal.

Toppenintressant frågeställning! :)

Jag är i samma situation och reser ca 7-10 ggr per år till Spanien och kan nog räkna hem kortavgiften på Platinum på enbart besöken i Loungerna för 2 vuxna och 2 barn.

I år fokuserar jag på att spendera 300k på sas amex för 2 vouchers, hade jag bara kunnat få en voucher vid 150k hade jag lagt all spend som inte är i SEK till platinum. Jag drar in massor med poäng till sas på annat sätt än kreditkortet så därav behöver jag inte maximera min eurobonus intjäning.

@Mr Phil välkommen till forumet.
I ditt fall skulle jag nog testa ett år med att ha Amex Platinum och SAS Amex Premium (gratis första året).

Utomlands lägger du all spend på platinum och i svensk valuta så använder du SAS Amex. Viktigt dock att du kommer upp i 150k spend på sas amex under ett kalenderår (Jan-Dec) för att få vouchern.

Du ger sedan din respektive ett Amex Platinum så har ni båda samma förmåner och kan plocka ut ett Priority pass med obegränsade besök för dig och en gäst, det kan ni då använda från Mallorca då de inte har lounge för sas (utgår ifrån att det finns priority pass lounge).

En viktig sak är att inte glömma att bli värvad. Känner du någon som har amex, be den om deras värvningslänk så får ni båda en liten boost av poäng för varje kort du skaffar. Det går även att värva sig själv men det skulle jag undvika då det känns som att utnyttja systemet på ett sätt som det inte är tänkt. Om du inte har någon som kan värva dig så har vi en tråd här på forumet för det där du kan få en länk från någon här på forumet.

Se till att ha ett backupkort i form av sas mastercard (vanlig eller premium) som du använder överallt där amex inte fungerar.

Summering:
  • Amex Platinum, för all spend som inte är i SEK
  • SAS Amex premium, spendera minst 150k på ett kalenderår
  • SAS Mastercard, används där amex inte accepteras
  • Glöm inte bort värvningsbonus
Sist men inte minst, välkommen in i världen med poängjagande. Återstår att se hur lång tid det tar tills du hyr bilar från avis "i onödan" och shoppar onödiga saker enbart för poängen i sas shopping portal.
Grymt! Så får det bli. Inser att jag grejade EBS precis innan kval.perioden gick ut 31/8, så där försvann ytterligare ett argument för Elite under närmaste året. Har sparat ihop 75k poäng utan att egentligen försöka så det ska bli intressant att se vad som händer nu när man har en plan :D Behåller även mitt gamla Amex Guld betalkort som jag haft i 25 år (nostalgi?). Egentligen onödigt dyrt, men lär inte funka att nedgradera till ett vanligt grönt betalkort eftersom de inte längre finns...
Tack till er alla för värdefulla tips!

Grymt! Så får det bli. Inser att jag grejade EBS precis innan kval.perioden gick ut 31/8, så där försvann ytterligare ett argument för Elite under närmaste året. Har sparat ihop 75k poäng utan att egentligen försöka så det ska bli intressant att se vad som händer nu när man har en plan :D Behåller även mitt gamla Amex Guld betalkort som jag haft i 25 år (nostalgi?). Egentligen onödigt dyrt, men lär inte funka att nedgradera till ett vanligt grönt betalkort eftersom de inte längre finns...
Tack till er alla för värdefulla tips!
Mitt tips är att du ca 3 månader innan dit eurobonusår går ut tar och utvärderar situationen. Saknar du då ca 20k baspoäng för EBG så kan du skaffa det kortet och säga upp amex premium (förutsatt att du fått voucher då spend på elite kommer börja på 0 mot nästa voucher).
Om status är viktigt kan även sas mastercard premium vara bra då det ger 1000 baspoäng varje månad du använder kortet. Tillsammans med amex elite så får du då 32k baspoäng och behöver 13k till för att bli EBG.
Mitt råd är dock att inte börja med Elite ännu och det verkar tveksamt om ebg ger dig något större värde om du redan har amex platinum.

Toppen