Jag må ha missat det, men är det på senare tid en rättighet tillika skyldighet att resa med små barn? Och till vilket pris som helst. Allt i livet kommer med ett ansvar och en effekt. Likaså ett barn. Lika mycket som resenärer kring familjen tycker om ett skrikande barn, gillar barnet att sitta i ett plan i x antal timmar i ett trångt utrymme med konstiga ljud och saker omkring sig. Att det är föräldrarnas fel har man ju hört många gånger...... Men i vissa fall stämmer det. Att föda barn betyder inte fripass att åka runt i världen. Som allt i livet får man anpassa sig. Är det svårt att hålla sig från långresor de första få åren, kanske man kan fundera om det är barn man vill ha eller att resa. Det ena är inte synonymt med det andra. Bara för att samhället säger att individen ska få göra allt som denne vill, behöver det inte betyda att det är rätt. Bara för att du tycker att du har rätt att resa med ditt barn hur du vill, betyder inte att det är rätt. Att bry sig aningen om sin omgivning har dött för länge sen känns det som.
Visserligen är detta flygbolagens fel ytterst. Som inte är kapabla att hantera barnfamiljer på något sätt. Att inrätta tysta avdelningar eller sektioner där vuxna med småbarn enbart får sitta skulle vara en bra början. Då kan åtminstone andra välja eller betala för andra platser. Jag kan ta det som mitt straff och betala 199kr vetandes att då får jag sitta i större tystnad.
Jag vet att ingen med småbarn håller med mig ett dyft om dessa åsikter , men å andra sidan håller ju jag inte heller med om er natural born right att flyga med skrikande småbarn. Att ni fick ett fripass till semester destionationer tillsammans med bebisen har jag svårt att tro. .. Eller det kanske är senaste från SAS. Jag menar avslutningsvis inte att man ska förbjuda det helt, men skapa ett utrymme som fungerar i en begränsad miljö för alla passagerare. Tyvärr vinner inte ett litet skrikande barn över 10 eller fler passagerares lidande. Vi har alla betalat en biljett ja, men ingen har betalat för mer än vad som står på biljetten. Och ni med barn har inte betalat för friheten att störa mig på flygningen heller. Om jag ställer mig i gången sjungandes när alla sover blir det ett sjujäkla liv.... Självklart för barn styr inte över sig själva och förstår inte situationen, men det gör vuxna och det är de vuxna som kan fatta lite bättre beslut för oss alla andra.