Senaste nytt

Hur undviker jag skrikande småbarn på flyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Betalar jag 24000kr för en business biljett och hamnar med en familj samt deras skrikande barn så kräver jag pengarna tillbaka för lidandet som jag utsatts för. Kul att vakna stup i kvarten av en skrikande unge när man försöker sova. Tar bort hela konceptet om ”business”. Har man barn ska man uppfostra de rätt, det räcker med att man hör skrikande ungar på tunnelbanan medan föräldrarna stirrar på sina telefoner och skiter blanka fan i om barnet skriker. Nej du ska man ha ungar ska man ta hand om de och tänka på sin omgivning, klarar man inte av det så ska man helt enkelt inte föda några barn.
Svårt att uppfostra en 6 månaders att inte skrika.
Så du skulle bara ställa dessa krav om du reser i business, i economy skulle du itne kräva pengar tillbaka för skrik från barn.
Finns det något bolag över huvud taget som betalar tillbaka pengarna för en resa för att något barn har skrikit?
Reste för ett tag sedan med 2 infants i business och en på första raden i plus med SAS, klart det var lite skrik här och där men 97% av resan var helt tyst från barnens sida (vad det gäller skrikande). Hörlurar och öronproppar hjälper rätt bra om det blir för jobbigt.

Svårt att uppfostra en 6 månaders att inte skrika.
Så du skulle bara ställa dessa krav om du reser i business, i economy skulle du itne kräva pengar tillbaka för skrik från barn.
Finns det något bolag över huvud taget som betalar tillbaka pengarna för en resa för att något barn har skrikit?
Reste för ett tag sedan med 2 infants i business och en på första raden i plus med SAS, klart det var lite skrik här och där men 97% av resan var helt tyst från barnens sida (vad det gäller skrikande). Hörlurar och öronproppar hjälper rätt bra om det blir för jobbigt.
Man får avstå att resa med barn om de faktiskt inte klarar av det. Hade jag kunnat välja ett transportmedel som är helt barnfritt så hade jag rest med det dagligen. Givetvis har jag inte råd att åka privatjet så det faller bort. Barn har jag inget emot så länge föräldrarna faktiskt uppfostrar de rätt, mina syskon från en annan mamma är dumma i huvudet medan min stora systersbarn är hur snälla som helst, det handlar helt enkelt om hur man uppfostrar de.

Som jag skrev innan, denna tråd kommer bara till att bli pajkastning mellan två olika läger.

Jag har själv inga barn så jag vet inte hur det fungerar med att flyga och administrera småttingar på flyget. Dock kan man inte förbjuda föräldrar att flyga med sina småttingar, vare sig det är i economi eller förstaklass.

Det heter väl " Alla människor är lika värda?"
Eller är bebisar undantag?

mina syskon från en annan mamma är dumma i huvudet medan min stora systersbarn är hur snälla som helst, det handlar helt enkelt om hur man uppfostrar de.

Tycker du har en väldigt tråkig attityd här faktiskt. Att kalla några av sina syskon för dumma i huvudet, visar egen brist på mognad. Det är givet allas rätt att tycka vad man vill om barn på flyg, tåg etc

Men jag väntar med spänning på att få höra vad du tycker den dagen du ev får egna små arvingar.

Det heter väl " Alla människor är lika värda?"
Eller är bebisar undantag?

Fast det handlar inte om att undanta någon, utan tvärtom att hålla alla till samma standard vad gäller social interaktion. Det handlar om att föräldrar inte ska ta med barn till situationer de inte är kapabla att hantera.

Förbud generellt är inte någon framkomlig väg, dels för att det slår snett, det finns många barn även i låg ålder som är fullt medvetna om och hänsynstagande mot människor sin omgivning (och ännu yngre barn som bara sover nästan hela resan). Dessutom är vissa resor helt enkelt nödvändiga, även familjeresor kan vara annat än semester och skoj.

Eventuellt skulle ett förbud i högre klasser kunna vara aktuellt. Den som har betalat mycket mer har en rimlig rätt att förvänta sig ett bättre beteende hos övriga passagerare; jämfört med ett middagsbesök hos Frantzén, där kan man förvänta sig att slippa spring, skrik och stoj som man får acceptera om man går på McDonalds. Men återigen, det skulle slå snett eftersom barn helt enkelt är olika.

Om (fler) föräldrar skulle släppa tanken på att deras rätt att resa är oinskränkbar, oavsett hur den påverkar andra, skulle mycket vara vunnet.

Men egentligen vet jag inte varför jag skriver det här. Som @MrDollar skriver kommer inte tråden leda någonstans, jag kommer knappast övertala någon att avstå nästa longhaul semesterresa med den hyperaktiva 3-åringen, och skulle vara mycket förvånad om jag plötsligt hör ett helt nytt argument som får mig att ändra min egen åsikt. Det är ett olösbart dilemma. Åtminstone tills vi alla har råd med egna privatjet.

Självklart hoppas även jag att inga skrikande barn seatas i min absoluta närhet, men det skulle störa mig oändligt mycket mer (antagligen det enda som skulle kunna få mig att gå full air rage mode) om det satt vuxna människor och pratade i den tysta avdelningen.

Absolut. Vuxna som inte kan bete sig (super sig redlösa, skrålar och skränar och slåss, etc.) ska med fördel mötas av polis när man landar. Att prata i en eventuell tyst avdelning sorterar in under samma typ av gravt antisocialt beteende.

Jag må ha missat det, men är det på senare tid en rättighet tillika skyldighet att resa med små barn? Och till vilket pris som helst. Allt i livet kommer med ett ansvar och en effekt. Likaså ett barn. Lika mycket som resenärer kring familjen tycker om ett skrikande barn, gillar barnet att sitta i ett plan i x antal timmar i ett trångt utrymme med konstiga ljud och saker omkring sig. Att det är föräldrarnas fel har man ju hört många gånger...... Men i vissa fall stämmer det. Att föda barn betyder inte fripass att åka runt i världen. Som allt i livet får man anpassa sig. Är det svårt att hålla sig från långresor de första få åren, kanske man kan fundera om det är barn man vill ha eller att resa. Det ena är inte synonymt med det andra. Bara för att samhället säger att individen ska få göra allt som denne vill, behöver det inte betyda att det är rätt. Bara för att du tycker att du har rätt att resa med ditt barn hur du vill, betyder inte att det är rätt. Att bry sig aningen om sin omgivning har dött för länge sen känns det som.

Visserligen är detta flygbolagens fel ytterst. Som inte är kapabla att hantera barnfamiljer på något sätt. Att inrätta tysta avdelningar eller sektioner där vuxna med småbarn enbart får sitta skulle vara en bra början. Då kan åtminstone andra välja eller betala för andra platser. Jag kan ta det som mitt straff och betala 199kr vetandes att då får jag sitta i större tystnad.

Jag vet att ingen med småbarn håller med mig ett dyft om dessa åsikter , men å andra sidan håller ju jag inte heller med om er natural born right att flyga med skrikande småbarn. Att ni fick ett fripass till semester destionationer tillsammans med bebisen har jag svårt att tro. .. Eller det kanske är senaste från SAS. Jag menar avslutningsvis inte att man ska förbjuda det helt, men skapa ett utrymme som fungerar i en begränsad miljö för alla passagerare. Tyvärr vinner inte ett litet skrikande barn över 10 eller fler passagerares lidande. Vi har alla betalat en biljett ja, men ingen har betalat för mer än vad som står på biljetten. Och ni med barn har inte betalat för friheten att störa mig på flygningen heller. Om jag ställer mig i gången sjungandes när alla sover blir det ett sjujäkla liv.... Självklart för barn styr inte över sig själva och förstår inte situationen, men det gör vuxna och det är de vuxna som kan fatta lite bättre beslut för oss alla andra.

Jag som själv bott utomlands förstår inte hur du tänker här.
Skulle jag inte få åka hem och hälsa på min familj i sverige med mina föräldras barnbarn. Skulle jag avsäga mig dem rättigheten för att jag har barn?

Barn är åtminstone barn, uppfostra dem väl. Ja. Men små barn som inte lärt sig prata och kanske får ont i öronen av tryck är inte mkt göra något åt. Jag kan love dig att föräldrarna tycker det är jobbigare än du (i alla fall känner jag så).

Men så länge ett bolag inte heller kan garantera att jag inte har nån överviktig som spiller över i sätet jämte, nån som i linne som stinker svett, nån som har med sig massa egen mat som stinker, nån överberusad vuxen osv så kan man lägga ner denna duskussionen.

Procentuellt kan jag säga att på mina 6-700 flygningar har jag störts mer av dessa än barn.

Barn är barn, vuxna borde veta bättre.

Att diskutera om man har rätt att flyga barnfritt vs att man faktiskt ska få flyga med barn leder ju inget värt. Betalar jag för hela min så gör jag. Sen är det klart att när hela familjen är med så blir det ev charter och då är ju alla i samma båt. (I juni 85% barnfamiljer till mallis) här kan ju den som vill resa barnfritt med fördel välja reguljärt.

Sedan kan jag tycka att tysta zoner är en bra ide. Och de som ogillar småbarn kan ju hålla sig borta från basinett raderna.

Betalar jag 24000kr för en business biljett och hamnar med en familj samt deras skrikande barn så kräver jag pengarna tillbaka för lidandet som jag utsatts för. Kul att vakna stup i kvarten av en skrikande unge försöker sova. Tar bort hela konceptet om ”business”. Har man barn ska man uppfostra de rätt, det räcker med att man hör skrikande ungar på tunnelbanan medan föräldrarna stirrar på sina telefoner och skiter blanka fan i om barnet skriker. Nej du ska man ha ungar ska man ta hand om de och tänka på sin omgivning, klarar man inte av det så ska man helt enkelt inte föda några barn.

Låter rimligt ändå. När du betalar dina 24 000 för en flygbiljett i business är du välmedveten om att det kan finnas barn i cabinen och således har du absolut inte någon rätt att kräva en krona tillbaka för detta.

Återigen, vill du undvika barn får du välja annat sätt att transportera dig.

Frågan är också om barnfamiljen kan kräva tillbaka sina pengar för att det satt en grinig gubbe i kabinen?

Last edited:
Det där med tysta kabiner är ingen dum ide. Det finna ju andra än småbarn som är stökiga, och med tillräckligt bra wi-fi kommer det säkerligen komma fler som ska tjattra i telefon också.
Det finns på tågen, och hamnar man där för att det är fullt i övrigt så får man finna sig i att vara tyst.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen