Senaste nytt

Diskussion om värvning på forumet

Flera skickade en värvning, sen senare kom svaret i ett till meddelande efter det första. Då antar jag att denne har en bott.

Fast det där har jag råkat göra ett par gånger själv... Stressen när man ser tråden ligga högst upp över listan av nya inlägg, man fipplar upp en ny tabb i mobilen, surfar in på Amex, vääääääntar de 20 sek det tar för sidan att ladda, klicka fram länken, kopiera, växla tillbaks tabb till BC och snabbt försöka hasta ihop ett inlägg, och så glömmer man att det var en quiz med oxo... (Jag klarar inte av tapatalk)... :)

Är målsättningen att göra det så "rättvist" som möjligt samtidigt som man vill begränsa oetiskt beteende kan det väl skapas än knapp i still med; Tryck här för att bli värvad till Amex. Denna får i sin tur vara kopplad till ett internt kösystem som medlemmar kan anmäla sig till och därmed få värva någon var åt en åt gången. Rent teknisk och praktiskt bör detta inte vara en fasligt svår lösning och blir även fullständigt jante - men tveksamt om detta är eftersträvansvärt.

En mer out-of-the-box lösning man kan tänka sig är att forumet uppenbart behöver intäkter till driften av forumet. Samlar du därmed värvningen till en enskild senior moderator/ägare (som man kan lita på) kan denne sedan göra extrapoängen tillgängliga för handel under marknadsplatsen. Skulle säkerligen kunna skapa en ytterligare intäktskälla samtidigt som det ger ett mervärde för trogna forummedlemmar. Däremot ställer jag mig tveksam i vilken omfattning detta är praktiskt genomförbart?

Ps. Den exakta strukturen för handel t.ex. prissättning och köp tak per person blir väl en intressant men separat fråga.

Är det ogörligt att medlemmar får publicera värvningslänk i sin signatur? Förkortad med bit.ly/goo.gl möjligen.

Den som söker kan då premiera någon som konkret bidragit. Hittar man ingen lämplig bör man såklart välja moderator eller någon av de som bidrar med att ordna träffar/workshops/"verktyg" etc.

Är det ogörligt att medlemmar får publicera värvningslänk i sin signatur? Förkortad med bit.ly/goo.gl möjligen.

Den som söker kan då premiera någon som konkret bidragit. Hittar man ingen lämplig bör man såklart välja moderator eller någon av de som bidrar med att ordna träffar/workshops/"verktyg" etc.

Det bör inte vara några problem att forumet tillåter detta, dock bör då signaturen endast vara synlig för inloggade medlemmar. På Amex sida om länken står det ju att man gärna kan dela länken varsomhelst.
"Genom att kopiera och dela din personliga länk var du vill, exempelvis via SMS eller Twitter "

Problemet är att signaturer kan då spåra ur helt och man ser inte var länkarna går med bit.ly och liknande. Dessutom syns inte dessa i mobilversionen. För en ny som söker värvning blir det då väldigt svårt att hitta vem man ska värvas av.

Problemet är väl att 90%+ är helt nya på forumet och inte är i stånd att bedömma vem som ”bidragit”.

Vore intressant se hur många som ens blir aktiva kontra tar sina värvade poäng och säger tack och hej.

I teorin kan det ju bli en mötesplats för icke-aktiva där båda bara vill ha poäng. Sådan är väl verkligheten men känns ändå fel.

Det är ju helt galet att nån får 100 svar på värvning medan nån stackare ”i nöd” som är fast på flygplats, behöver hjälp med ombokning, eller tips på någon destination får en handfull svar...

Toppen