Senaste nytt

Tips angående kortval

Ytterligare ett exempel.
En kollega hade ca 60 000 EB poäng, varav en del var på väg att gå ut (slutet av 2018). Värvades till AMEX Premium av mig (utan kostnad första året) = 12 000 poäng. De köpte en motorcykel för 150 000:- som betalades via Betalo till en kostnad av 3 750:- som gav ytterligare 22 500 poäng + en 2-4-1 voucher. De värvade sin granne till samma kort = 12 000 poäng och nu har man spenderat lite drygt 150 000:- på vanlig konsumtion dvs handla mat, tanka bilen, handla på nätet osv vilket har givit ytterligare poäng (tyvärr ingen extra voucher). Detta betyder att man nu kan boka resa för 2 med SAS i Business till valfri destination. Kostnad för denna resa är under 5000:- totalt, det är ganska svårslaget.

Men alla gör som de vill, i just det här fallet blev man väldigt nöjda.

Tror vi kan vara överrens om att inte vara helt överrens om vad som är bäst och hur man värderar att få en flygresa :) Om man nu inte vill flyga och inte ser nått värde i att kunna åka business eller ekonomi för den delen, ja då ska man givetvis inte ha EB-korten.
Men om man tycker det är värt att flyga etc. så ser jag att värdet är betydligt högre. Visst har jag varit rätt pedantisk i att få poäng o handla på de sajter och uteställen där poäng ges men lyckas jag skramla ihop 190k poäng på 7 månader där 5k kommer från att flyga (140k om man tar bort 5 avis bilar) så kan jag ändå se ett värde i att ta ett EB-kort 1 år och få en fin business/first resa. Andra året är ju svårare att få ihop poäng då de varit en del värvningar nu år 1 så gör man inget aktivt blir det kanske snarare en resa vart annat år. I värsta fall så säger man upp korten efter 1 år och tar ett som ger cash istället. Men eftersom det var så mycket enklare att nå upp till en resa år 1 så tycker jag helt klart det är värt att testa. Det är min erfarenhet.

Men tror trådskaparen har fått en bild på vad det finns för alternativ etc. så den får helt enkelt värdera om den tycker det är värt att kunna få en flygresa i bra klass för billig peng eller om man hellre vill få lite cash.

Vad är era takes på en mer Svensson-användare likt oss?
Ser mig och min familj definitivt som Svensson-användare och för några år sedan förstod jag inte alls värdet i t ex Amex Gold och dess höga årsavgift. Då låg vi antagligen under er beräknade spend. Nu betalar vi gladeligen (nåja:rolleyes:) 5590:- i årsavgifter för Amex Elite och MC Premium inkl Point Earner men "belönas" å andra sidan med bl a 300K EB-poäng intjänade de senaste 12 månaderna och 2 st 2-4-1 vouchers/år. Naturligtvis till störst del tack vare BC (och Avis), jämför jag nyttan med detta eller några tusen i cashback vet jag vad jag väljer.

Det har redan skrivits många goda argument varför man ska välja det ena eller andra, både här och i flera liknande trådar men en positiv överraskning när det gäller Amex Elite/Platinum/Centurion är även de event man får tillgång till via Amex NU-appen. Vi har än så länge ändå bara gått på ett event men det var hos XXL i Stockholm city där både frun och jag fick 500:- presentkort, 20 % rabatt på det vi köpte (samt snittar och en Goodiebag). Vi hade tyvärr inga stora inköp som skulle göras men värdet blev ändå nästan 2000:- om jag minns rätt. Hoppas verkligen det blir något liknande event snart igen!:cool:

Vi började med Amex Premium, testa det ett år gratis, läs här på BC och välkommen som poäng-jägare!:p

Just eftersom det alltid tillkommer skatt på SAS-resor när man använder sina eurobonuspoäng som man måste betala i riktiga pengar gjorde att jag mer eller mindre slutade använda mitt eurobonuskort. Såg ingen vits med de poängen. Slutade med att jag använde poängen i deras onlineshop eftersom de annars skulle gå ut. Gick över helt till Norwegian och har kunnat resa en del "helt gratis" med dem. Som TS skriver så halveras poängsamlandet nu så jag sitter också i en trist sits, är inte lika sugen längre på att samla Norwegian-poäng. Tror jag ska köpa ett EuroCard Platinum för att åtminstone få lounge-access. Reser en del i jobbet, men är inte trogen något bolag utan det blir SAS, Norwegian och BRA blandat beroende på vad som passar mig bäst för tillfället.

Just eftersom det alltid tillkommer skatt på SAS-resor när man använder sina eurobonuspoäng som man måste betala i riktiga pengar gjorde att jag mer eller mindre slutade använda mitt eurobonuskort.
Ja det är därför de flesta förespråkar att man endast anvädner sina poäng till de högre kabinklasserna.

Ett exempel:
Jag ska till Bryssel i november med min son. Resan totalt kostar 4,600 kr för 2 pax, eller 60,000p + 1250 kr i skatter. Båda priserna avser GO-platser.
Jag väljer att betala för biljetten och spara mina 60,000p, varför?

Under 2019 tänkte jag bjuda mig och frun på en resa till Bali i förstaklass med Singapore Airlines (nyss utnämt till världens bästa flygbolat samt världens bästa firstclass), biljetterna kostar 99,000 kr för 2 pax eller 190,000p + 1 st 2-4-1 councher + 7,000 kr i skatter.

Den som är uppmärksam och tycker om matematik kan ganska snabbt förstå värdet i att välja altnerativ 2 för att använda mina poäng. En annan mycket stor bidragande faktor i det hela är att min son inte märker någon skillnad om jag betalar med cash eller poäng eftersom stolarna ändå är i economy. För mig och min fru kommer det däremot betyda eorhört mycket att få flyga firstclass istället för economy i drygt 12 timmar.

Såg ingen vits med de poängen.
Ser du fortfarande ingen vits med poängen?

Ser du fortfarande ingen vits med poängen?
Jo men precis som du så har jag också barn och reser i ekonomi med familjen. Norwegian är i princip alltid mycket billigare än SAS (och ärligt talat, SAS är inte heller något lyxbolag) på alla korta resor och med deras cashpoints så får jag de resorna helt utan att lägga ytterligare pengar. Att kunna göra som du och få göra en lyxigare långresa med bara frugan utan ungarna lär inte hända inom överskådlig framtid hehe!

Toppen