Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Alla som har sett hur prio-boarding funkar med SAS vet väl att de är experter på "equal handling" - alla behandlas lika oavsett status, bokningsklass, etc...

Och i gaten intill utförs det helt korrekt...

Vad gäller ersättning så orkade jag inte bråka då jag fick 2000 poäng för helt utebliven WiFi i betald C, dom har inte ens bemödat sig att svara på mitt senaste mail.

SAS - konsekvent inkonsekventa

Last edited:
På sidan (message | SAS där SAS upplyser om våra rättigheter står följande text (min fetstil):

At times we have difficulties to find alternatives for you when SAS, Star Alliance and other partner airlines are all fully booked the same or next day, thus no seats available. We understand this is causing you great inconvenience. If this is the cases you have the option to switch to another airline which SAS has no reciprocal agreement with, take a train, bus or hire a car. If you are required to exercise this option, you are advised to arrange your travel yourself and submit the receipts to us for reimbursement

SAS will then reimburse reasonable cost for alternative travel under comparable transport conditions. The alternative transport cost must be within the same price range as your original unused ticket or as close to it as possible. If you choose to buy a new flight ticket, we will only reimburse you for a journey in the same or lower service class as you had in your original ticket.

The exact definition of what is reasonable is always depending on the individual situation. Please remember, it is your responsibility to limit your costs and don’t forget to save your receipts.

Det skulle vara intressant att veta vilka bolag SAS verkligen har ömsesidiga avtal med (eller vad nu "reciprocal agreement" heter på svenska)? Dvs till skillnad från vilka avtal deras agenter anser att SAS har när de har med oss kunder att göra i telefon.

Vi har genom empiriska studier konstaterat att BA och DY är två bolag där ömsesidiga avtal saknas. Vi tror att det finns avtal med AY men vet inte säkert. Hur ser det ut med AF, KL, IB etc.?

Inte bara empiriska studier...

Skärmklipp 2018-07-30 19.00.53.png
På sidan (message | SAS där SAS upplyser om våra rättigheter står följande text (min fetstil):

Det skulle vara intressant att veta vilka bolag SAS verkligen har ömsesidiga avtal med (eller vad nu "reciprocal agreement" heter på svenska)? Dvs till skillnad från vilka avtal deras agenter anser att SAS har när de har med oss kunder att göra i telefon.

Vi har genom empiriska studier konstaterat att BA och DY är två bolag där ömsesidiga avtal saknas. Vi tror att det finns avtal med AY men vet inte säkert. Hur ser det ut med AF, KL, IB etc.?

Last edited:
Jag vill passa på att ge SAS Ireland ett stort plus. (När de väl faktiskt flyger sina flighter)

Jag har varit ruskigt irriterad på SAS senaste dagarna - När jag sätter mig på flighten med SAS Ireland så blir mina negativa känslor bortblåsta
1f642.png

Jag har börjat föredra dom framför vanliga SAS när det kommer till mina Londonflighter. Tycker personalen alltid bjuder på trevligare och bättre service. Det är som att de ser fram mot att vara ute i kabinen - det kan jag inte alltid säga om den skandinaviska besättningen. Sedan så har SAS Ireland-crew alltid koll på att jag har EBD - det har verkligen inte den skandinaviska besättningen.

Sedan vill jag också ge ett stort plus till SAS för deras "Baggage Irregularity Support for SAS Premium Customers" (Gäller för EBD+) med dedikerat telefonnummer och emailadress. Jag har haft samma kontaktperson rakt igenom mitt ärende och hon har uppdaterat mig kontinuerligt. De har också mycket bättre öppettider än vanliga baggageavdelningen.

+1 på EU 261/2004 hanteringen. Det gick undan idag att få bekräftat att jag var berättigad för inställd flight. Betydligt bättre än de slöa tyskarna på LH som tog 4 veckor på sig.
Å andra sidan så tycker jag att duskarnas hellre sent än aldrig efterföljs oftast medan SAS är lite som Kiviks marknad.

Sedan vill jag också ge ett stort plus till SAS för deras "Baggage Irregularity Support for SAS Premium Customers" (Gäller för EBD+) med dedikerat telefonnummer och emailadress. Jag har haft samma kontaktperson rakt igenom mitt ärende och hon har uppdaterat mig kontinuerligt. De har också mycket bättre öppettider än vanliga baggageavdelningen.
Detta har jag missat. @Tonton Är detta nytt? Jag har hittills bara haft kontakt med "vanliga" baggageavdelningen.
Var hittar jag dessa kontaktuppgifter? Diamond-sidan?

Detta har jag missat. @Tonton Är detta nytt? Jag har hittills bara haft kontakt med "vanliga" baggageavdelningen.
Var hittar jag dessa kontaktuppgifter? Diamond-sidan?

Ingen aning om det är nytt eller inte - Jag fick reda på det via vanliga kundtjänst och fick således kontaktuppgifterna.
Behöver du dom? Hojta till så skickar jag PM - Har inte lust lägga ut dessa uppgifter offentligt.

Min flight till alicante blev inställd igår och jag fick åka via Palma. Så mellan Palma-Alicante blev det Iberia.

Toppen