Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

Problemet här för SAS tycker jag är att de har haft problem tidigare, problem som man faktiskt kan påverka som företag, måhända det är personalbrist och/eller dåliga underleverantörer, men som det säljande företaget får man så klart stå för det, men när det sedan kommer externa faktorer som påverkar, såsom väder och vind eller strejker/begränsningar i luftrum eller på flygplatser så åker man ovillkorligen på passagerarnas vrede även då, men med inställda flyg från anledningar man kan hantera i bagaget som späs på av de "vanliga" orsakerna som man inte kan kontrollera så faller förtroendet snabbare och snabbare vilket så klart är skadligt för varumärket.

Live från Arlanda. Skaplig kö...

e5272201737da69a56d37a40c04e3bda.png

Det är ju kanske inte så smart att förkorta SAS till "SK" på en sådan där skylt kan jag tycka - det är nog rätt många som ska resa under sommaren som inte har en aning om att SK är IATA-koden för SAS...

Mitt flyg 10.30 imorgon från Helsingfors annullerat. Ombokad till SAS 17.30! Ingen vilja att omboka oss till Norwegian eller Finnair. ”Omöjligt”. Första gången på länge jag bokade SAS, sannolikt aldrig mera.

Om det inte är orimligt dyrt, köp en egen biljett med DY eller AY utan att avboka din SAS-biljett och stäm sedan SAS för ersättning enligt EU261/2004. Vi behöver få lite prejudicerande fall på att bolag ska boka om även med andra bolag om så krävs.

Har man inte rätt att avbryta resan?

Jo. Men det är ofta ett dåligt alternativ om man ändå måste resa.

Tänkte mer om det fanns bra flighter med Norwegian/Finnair.
Spelar ingen roll i sammanhanget - problemet är att du har rätt att välja mellan avbokning, ombokning och rerouting. Väljer du avbokning så är SAS "off-the-hook" och du får stå för hela kostnaden för din nya biljett själv. Därför bör man i detta läge, imho, behålla sin SAS-biljett, kräva ombokning och när SAS nekar, köpa en ny biljett och stämma SAS för att få ersättning för detta i enlighet med EU261/2004.

Edit: Och med ersättning avser jag "ersättning för kostnaden för den nya biljetten", inte nödvändigvis den extra ersättningen som lagen föreskriver - det är en helt annan fråga.

Toppen