Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

  • Thread starter Thread starter Jakob Österberg
  • Start date Start date
Problemet här för SAS tycker jag är att de har haft problem tidigare, problem som man faktiskt kan påverka som företag, måhända det är personalbrist och/eller dåliga underleverantörer, men som det säljande företaget får man så klart stå för det, men när det sedan kommer externa faktorer som påverkar, såsom väder och vind eller strejker/begränsningar i luftrum eller på flygplatser så åker man ovillkorligen på passagerarnas vrede även då, men med inställda flyg från anledningar man kan hantera i bagaget som späs på av de "vanliga" orsakerna som man inte kan kontrollera så faller förtroendet snabbare och snabbare vilket så klart är skadligt för varumärket.
 
Det är ju kanske inte så smart att förkorta SAS till "SK" på en sådan där skylt kan jag tycka - det är nog rätt många som ska resa under sommaren som inte har en aning om att SK är IATA-koden för SAS...
 
Mitt flyg 10.30 imorgon från Helsingfors annullerat. Ombokad till SAS 17.30! Ingen vilja att omboka oss till Norwegian eller Finnair. ”Omöjligt”. Första gången på länge jag bokade SAS, sannolikt aldrig mera.
 
niksal skrev:Mitt flyg 10.30 imorgon från Helsingfors annullerat. Ombokad till SAS 17.30! Ingen vilja att omboka oss till Norwegian eller Finnair. ”Omöjligt”. Första gången på länge jag bokade SAS, sannolikt aldrig mera.Klicka för att utvidga...


Har man inte rätt att avbryta resan?
 
Om det inte är orimligt dyrt, köp en egen biljett med DY eller AY utan att avboka din SAS-biljett och stäm sedan SAS för ersättning enligt EU261/2004. Vi behöver få lite prejudicerande fall på att bolag ska boka om även med andra bolag om så krävs.




Bankiren skrev:Har man inte rätt att avbryta resan?Klicka för att utvidga...


Jo. Men det är ofta ett dåligt alternativ om man ändå måste resa.
 
Bankiren skrev:Tänkte mer om det fanns bra flighter med Norwegian/Finnair.Klicka för att utvidga...
Spelar ingen roll i sammanhanget - problemet är att du har rätt att välja mellan avbokning, ombokning och rerouting. Väljer du avbokning så är SAS "off-the-hook" och du får stå för hela kostnaden för din nya biljett själv. Därför bör man i detta läge, imho, behålla sin SAS-biljett, kräva ombokning och när SAS nekar, köpa en ny biljett och stämma SAS för att få ersättning för detta i enlighet med EU261/2004.



Edit: Och med ersättning avser jag "ersättning för kostnaden för den nya biljetten", inte nödvändigvis den extra ersättningen som lagen föreskriver - det är en helt annan fråga.
 
Vi är åtta personer och tar Silja Line tillbaka. Poängresa och poängen är föråldrade så börjar inte trixa. Men 8 x 250€ skall vi nog ha.
 
Har en bekant som hamnade i förseningar p.g.a. åskovädret igår, så det kan vara värt att nämna att det skiljer i möjlighet att få ersättning per EU261/2004 för de flighter som försenades av väderförhållanden och flighter som försenas/ställs in av personalbristen.
 
Det här har verkligen resulterat i ett haveri för SAS. Blir väldigt förvånad om VD:n kan sitta kvar.
 
Agö skrev:Imorgon måndag har SAS flaggat för följande inställda flyg från Stockholm Arlanda:SK589 BrysselSK702 HelsingforsSK2026 UmeåSK161 GöteborgKlicka för att utvidga...
Fyra har nu blivit till nio. Utöver ovan fyra även:



SK1623 Düsseldorf

SK1767 Prag

Sk740 Vilnius

SK1573 Alicante

SK1823 Thessaloniki
 
Tre till fem dagar för att komma hem från London. Det är klass.





upload_2018-7-30_14-32-41-png.78228
 
Back
Top