Res 2 för 1 (Swiss/Lufthansa First) från Sverige och Danmark

När är brytpunkten då de slutar med first till GIG? Jag ringde LH senator service och kollade vär reservation 16-19 maj och de hade ingen ny info om att dessa datum skulle gå utan first. De sa dessutom att ansvarar för ombokning via Sao Paolo om detta trots allt skulle inträffa. Jag tycker alltså inte du ska ge dig! Ring first class hotline!

Jag hänger inte med var Munchen kommer in i sammanhanget - LH flyger inte på sträckan Munchen - GIG
 
ELOS skrev:När är brytpunkten då de slutar med first till GIG? Jag ringde LH senator service och kollade vär reservation 16-19 maj och de hade ingen ny info om att dessa datum skulle gå utan first. De sa dessutom att ansvarar för ombokning via Sao Paolo om detta trots allt skulle inträffa. Jag tycker alltså inte du ska ge dig! Ring first class hotline!Jag hänger inte med var Munchen kommer in i sammanhanget - LH flyger inte på sträckan Munchen - GIGKlicka för att utvidga...


Tack! Oj, nu börjar konspirationsteoretikern i mig spekulera.. vår bokning är 24/5 till den 1/6 nästa år, dvs. bara nån vecka efter din resa. Hm... jag ska inte ge mig utan jag ska fråga både om ev. Rerouting via Sao Paolo alt. Annat datum alt. 75% av biljettpriset tillbaka (sämsta alternativet då hela poängen var ju att prova LH First och FCT).
 
Kevinator skrev:vår bokning är 24/5 till den 1/6 nästa år.Klicka för att utvidga...
Vilket sammanträffande! Jag hade en bokning exakt dina datum men så krånglade AmEx så jag var tvungen att ringa Lufthansa som (trots strikta order om att inte göra det) avbokade för att istället boka om. Föga förvånande var utresan 24/5 borta så vi fick ta 25/5 och hem 1/6 istället. Troligtvis du som hann knipa biljetten den 24/5 då!



Hur som helst så verkar ju alternativet att åka till Sao Paulo eventuellt vara möjligt. Inte så dyrt till Rio därifrån. Men de skulle ringa tillbaka imorgon eftersom jag sitter på SK904 i detta nu.
 
Enligt uppgift från den jag pratade med på Lufthansa så slutar de med First från och med 1/4-2019. Men samtidigt kunde de inte hitta en enda biljett under vintern så vet i sjutton om hon hade någon koll alls. Återstår att se när jag landar imorgon.
 
Jag ser i Expert flyer att de blockat first class hela våren 2019. Jag kan tänka mig att de genomför first kabin om det är minst 3 bokade för att spara pengar. Jag ringde first class service och de har en lista på bilka flighter som kommer drabbas och de säljer inga nya first platser till Rio. De verkade ganska trötta och lite otrevliga på denna specialservice som ska möta exklusiva behov så de har säkert varit hårt ansatta idag....
 
28 oktober i är verkar sista flighten gä från GIG, efter det hittar jag ingenting Edit: i First alltså
 
Alx skrev:Enligt uppgift från den jag pratade med på Lufthansa så slutar de med First från och med 1/4-2019. Men samtidigt kunde de inte hitta en enda biljett under vintern så vet i sjutton om hon hade någon koll alls. Återstår att se när jag landar imorgon.Klicka för att utvidga...
Tack för infon Alx. Toppen om du kan hålla oss informerade om vad du kommer överens om.. hoppas att det blir någon form av First-resa.
 
Jag var med om samma till GIG för nästan 2 år sedan då de bytte från 747-8 till 747-400 utan first. Jag blev dä på min begäran reroutad via Sao Paolo. Det är bara synd för på hemresan måste man resa redan kl 9 på förmiddagen från Rio för att ansluta i Sao Paolo. Den nuvarande avgången kl 22 från Rio är perfekt.

N.B. Det handlar inte om att byta flygplanstyp - de kommer fortfarande köra med 747-8 men blocka first - det är väl helt enkelt inte lönsamt.
 
Från GRU kör både Lufthansa och Swiss med F, båda med avgångar där avgångstiden bara skiljer fem minuter. Antar att det är mer lönsamt där då. Och större chans att åtm den ena avgången får vara kvar där.
 
Ja märkligt - Swiss brukar på andra destinatioer va en senare avgång än LH.

För något år sedan kördes även MUnchen-GRU med first men den rutten finns inte längre.
 
Kevinator skrev:Tack för infon Alx. Toppen om du kan hålla oss informerade om vad du kommer överens om.. hoppas att det blir någon form av First-resa.Klicka för att utvidga...
Absolut. Jag meddelar vilken lösning det blev för min del. Jag kommer främst att försöka bli ombokad till en tidigare flight i januari/februari.



Om det inte går så får det bli ett försök med Sao Paolo.



För egen del har jag ytterligare 2 bokningar från samma kampanj (Kapstaden och Bangkok). Så jag överlever Lufthansas beslut.



Men nog är det förvånande att Lufthansas så kallade första klass service team ger drabbade kunder ett ”could care less” bemötande. Inte OK någonstans oavsett belastning. Beslutet var ensidigt Lufthansas så ta ut eventuell frustration på din arbetsgivare tack!
 
Vilket nummer ringer de från? Jag har förmodligen fått samma samtal men inte svarat.




fcx skrev:Vänta nu här!Det här borde ju vara en EU261/04-nedgradering, dvs 75% av biljettpriset ska återbetalas vid nedgradering från First till business. Detta gäller oavsett hur långt i förväg de meddelar.Klicka för att utvidga...


Detta kanske kan vara intressant. Blir ju ändå ganska bra pris isf. Men då lär väl biljetterna hamna i P-klass.



Jag som var sugen på att testa First och en massa poäng. Surt.
 
Ultra Magnus skrev:Vilket nummer ringer de från? Jag har förmodligen fått samma samtal men inte svarat.Detta kanske kan vara intressant. Blir ju ändå ganska bra pris isf. Men då lär väl biljetterna hamna i P-klass.Jag som var sugen på att testa First och en massa poäng. Surt.Klicka för att utvidga...
Inte nödvändigtvis samma växelnummer som ringer varje samtal men till mig ringde de från +49 304057080



Nu avgör ju inte Lufthansas så kallade första klass service team vilka återbetalningsregler som gäller (om man orkar ta den fighten). Men jag tror man får räkna med att bråka en del med tanke på bemötandet igår.



Till mig var svaret i alla fall att det efter omräkningar skulle bli en väldigt liten mellanskillnad om ens någon.
 
Ultra Magnus skrev:Vilket nummer ringer de från? Jag har förmodligen fått samma samtal men inte svarat.Detta kanske kan vara intressant. Blir ju ändå ganska bra pris isf. Men då lär väl biljetterna hamna i P-klass.Jag som var sugen på att testa First och en massa poäng. Surt.Klicka för att utvidga...
Samma nr som Alx refererade till innan, +49304057080
 
Ni som fått dessa samtal har ni bokat med Lufthansa eller Swiss, min bokning är också i Maj 2019 men gjord på swiss.com så min FRA-RIO har ett Swiss flight number, jag har inte hört något från Swiss ännu, men å andra sidan långt kvar så det ordnar sig nog, tar gärna Swiss till Sao Paulo på utvägen istället.
 
nissefalk skrev:Ni som fått dessa samtal har ni bokat med Lufthansa eller Swiss, min bokning är också i Maj 2019 men gjord på swiss.com så min FRA-RIO har ett Swiss flight number, jag har inte hört något från Swiss ännu, men å andra sidan långt kvar så det ordnar sig nog, tar gärna Swiss till Sao Paulo på utvägen istället.Klicka för att utvidga...
Jag har bokat med Lufthansa
 
Nu har jag pratat med Lufthansa som plötsligt kunde boka om via Sao Paolo och dessutom väldigt trevligt bemötande. Passade även på att få åka en dag tidigare så som vi hade önskat från början.



Så gårdagens fadäs är för min del återställd. Eftersom det är förbjudet att namnge personal här så skickar jag PM till dig @Kevinator med namn på kvinnan som tyckte att hennes kollegor inte hade varit schyssta.
 
Tråkig läsning, har själv bokning till GIG i april 2019 men inte fått något meddelande (än) om någon ändring via telefon eller mejl. Håller tummarna att de fortfarande kör F då även om sannolikheten känns liten. Tittar jag i Expertflyer på mina datum i april så är F och A nollade. Tittar jag på seatmappen så är det 3 resp 4 "blå" (tagna) platser i F på mina avgångar (där min bokning är för 2 personer).



Intressant att läsa att ni verkar ha fått mer än två biljetter i F på samma flight. Jag har en annan bokning med LH F där jag försökte få ihop fler än två biljetter men det var helt omöjligt på alla dagar +-7 dagar när vi skulle åka. Så fick bli två i F och resten i ekonomi vilket inte var *så* mycket billigare.
 
Det är

Som sagt fortfarande 747-8 som körs - de har tagit ett marknadsmässigt beslut att stänga first kabinen eftersom det blir väldigt kostsamt att ha 2 personal på 1 eller 2 passagerare där. Jag tror att det fortfarande är så att de har en cut off limit där De beslutat att stänga beroende på hur många befintliga bokningar som finns. Det lät så igår när jag pratade med LH first.
 
ELOS skrev:Det ärSom sagt fortfarande 747-8 som körs - de har tagit ett marknadsmässigt beslut att stänga first kabinen eftersom det blir väldigt kostsamt att ha 2 personal på 1 eller 2 passagerare där. Jag tror att det fortfarande är så att de har en cut off limit där De beslutat att stänga beroende på hur många befintliga bokningar som finns. Det lät så igår när jag pratade med LH first.Klicka för att utvidga...
Intressant att de är så selektiva i så fall.. hm.. det är 3-4 personer bokade i First Class på åtminstone en av våra flygningar, men det verkar inte spela någon roll?



Och kvinnan som ringde upp mig från Lufthansa sa att ”Sir, this is not only your ticket, we are discontinuing the First Class service for everybody”.
 
Back
Top