Senaste nytt

10 extra poäng per 100 kronor med SAS Mastercard i Juli 2018

Canadien

Medlem
Hur var det nu med den faktiska växelkursen inklusive påslag när man jämför Amex Elit och SAS Mastercard? Det skiljer 10 poäng nu i utländsk valuta, men blir det dyrköpta poäng?
Du får räkna på det, Amex brukar ha lite sämre kurs än Visa/MC, ca 0.5-0.7% dyrare. Utöver det tillkommer 2% valutaväxlingsavgift men det har SAS MC också.
 
Hur var det nu med den faktiska växelkursen inklusive påslag när man jämför Amex Elit och SAS Mastercard? Det skiljer 10 poäng nu i utländsk valuta, men blir det dyrköpta poäng?

I den jämförelse av kort jag gjorde (excel) var växlingsavgift inräknat men inte växelkurs. Kika på den, du kan lägga in fler parametrar om du vill.

Sök på ”fördela spend” så tror jag du hittar den.
 

RickardG

Medlem
Du får räkna på det, Amex brukar ha lite sämre kurs än Visa/MC, ca 0.5-0.7% dyrare. Utöver det tillkommer 2% valutaväxlingsavgift men det har SAS MC också.

I den jämförelse av kort jag gjorde (excel) var växlingsavgift inräknat men inte växelkurs. Kika på den, du kan lägga in fler parametrar om du vill.

Sök på ”fördela spend” så tror jag du hittar den.

Det var just skillnaden i växelkurs jag var ute efter. Om SAS MasterCard skulle ha betydligt sämre kurs kan det påverka beslutet om vilket kort jag använder utomlands, men nu verkar det alltså inte vara så. Har Amex sämre kurs behöver jag inte ens räkna, då 2-4-1 inte är en faktor för mig längre, och köpen på plats inte påverkar vilken försäkring jag använder.
 

palmen

Moderator
Det var just skillnaden i växelkurs jag var ute efter. Om SAS MasterCard skulle ha betydligt sämre kurs kan det påverka beslutet om vilket kort jag använder utomlands, men nu verkar det alltså inte vara så. Har Amex sämre kurs behöver jag inte ens räkna, då 2-4-1 inte är en faktor för mig längre, och köpen på plats inte påverkar vilken försäkring jag använder.
Ett tips är att använda båda korten i samma butik med 2 olika köp. Då ser man ju direkt vilket som är mest fördelaktigt, de som har låga avgifter brukar generellt ha sämre växelkurs.
 

Canadien

Medlem
Det var just skillnaden i växelkurs jag var ute efter. Om SAS MasterCard skulle ha betydligt sämre kurs kan det påverka beslutet om vilket kort jag använder utomlands, men nu verkar det alltså inte vara så. Har Amex sämre kurs behöver jag inte ens räkna, då 2-4-1 inte är en faktor för mig längre, och köpen på plats inte påverkar vilken försäkring jag använder.

Finns en mätpunkt 1 Maj 2017 i denna tråden
Vilket kort har bäst valutakurs/valutapåslag? (Försökskaniner sökes) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Då var Amex 0.68% dyrare än Master Card.
 

Jag testade en massa köp i Paris i helgen, med både SAS MC och Amex Platinum Credit. Samma dag, men inte samma ställe. Generellt sett var Amex något billigare. Kursen för Euro var nästan samma: Amex 10.42684 mot MC 10.46161 den 15e. Den 16e blev Amex ca 10.45 mot MC ca 10.46. Så Amex något lägre...
Jag testade även Handelsbankens MC (vanligt bankkort) i automat, och den kursen blev 10.4253 den 15e, alltså nästan samma som Amex.

Så det är bara att köra med SAS MC i Juli, som ger mest poäng för ungefär samma kurs.
 
Last edited:
Toppen