Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Var det inte du som precis proklamerade (numera editerat) att du ber din arbetsgivare betala din lön i ett annat land för att du inte vill bidra till statskassan? Då kanske du anser att allt statsfinansierat är av ondo? Eller har jag blandat ihop nicken?
Absolut så gjorde jag det och det har jag gjort det senaste 2-3 åren av diverse skäl.
Hur som helst, hade jag fått välja vad jag lägger skattepengarna på så hade jag gärna betalt mer skatt än i dagsläget.
Det här kommer dock inte sluta någonstans, jag har sagt vad jag tycker och du har sagt det du tycker, det här leder ingen vart eftersom vi aldrig kommer att tycka likadant.

Absolut så gjorde jag det och det har jag gjort det senaste 2-3 åren av diverse skäl.
Hur som helst, hade jag fått välja vad jag lägger skattepengarna på så hade jag gärna betalt mer skatt än i dagsläget.
Det här kommer dock inte sluta någonstans, jag har sagt vad jag tycker och du har sagt det du tycker, det här leder ingen vart eftersom vi aldrig kommer att tycka likadant.
Ett tips. Vad som är skattefinansierat är offentlig handling. De går till staten, din pension, din kommun och till landstinget. En liten del går också till din begravning. Det skadar inte att veta detta innan man tar ställning.

Ett tips. Alla statliga utgifter är offentlig handling. De går till staten, din pension, din kommun och till landstinget. En liten del går också till din begravning. Det skadar inte att veta detta innan man tar ställning.
Planerar inte att leva tills jag är 65 med mina dagliga levnadsvanor och om jag av någon förmodan lever då, ja då är det inte i Sverige. Att gå i pension är ett stort skämt, min mor som arbetade sedan hon var 15 har en pension som är värdelös, hur är det tänkt att man ska leva på den lilla summan som man får?
Vi kan fortsätta i all evighet med det här och mitt svar kommer alltid att vara det samma, flygskatten är något dåligt, folk som flyger till och från jobbet kommer inte att sluta flyga mindre på grund av skatten det är helt enkelt ett riktigt dumt påhitt och inget annat.

Planerar inte att leva tills jag är 65 med mina dagliga levnadsvanor och om jag av någon förmodan lever då, ja då är det inte i Sverige. Att gå i pension är ett stort skämt, min mor som arbetade sedan hon var 15 har en pension som är värdelös, hur är det tänkt att man ska leva på den lilla summan som man får?
Vi kan fortsätta i all evighet med det här och mitt svar kommer alltid att vara det samma, flygskatten är något dåligt, folk som flyger till och från jobbet kommer inte att sluta flyga mindre på grund av skatten det är helt enkelt ett riktigt dumt påhitt och inget annat.
Fast du hävdar ju att flygbolag går i konkurs pga flygskatten. Då måste det ju innebära att folk flyger mindre pga skatten? Eller vad är annars anledningen? Har skatten ingen betydelse för om folk flyger mer eller mindre? Detta verkar lite motsägelsefullt.

Fast du hävdar ju att flygbolag går i konkurs pga flygskatten. Då måste det ju innebära att folk flyger mindre pga skatten? Eller vad är annars anledningen? Har skatten ingen betydelse för om folk flyger mer eller mindre? Detta verkar lite motsägelsefullt.
Kanske att vissa flyger mindre.

Utifrån den diskussion som nu förs vill jag ta tillfället i akt att tacka er alla för att min son lever idag, alternativt att jag inte är försatt i livslång skuld för att min son genomgick en stor hjärtoperation under sitt första levnadsår. Utan ert bidrag på skattsedeln så hade mitt, hans, vårt liv sett helt annorlunda ut idag.

Jag är oerhört tacksam för det skattefinansierade system vi har här och jag gör vad jag kan för att lämna mitt bidrag till systemet.

Mitt problem med flygskatten är den, som jag ser det, oerhört långsökta kopplingen till miljöförbättring som man försöker göra. Jag hade hellre sett en skatt utformad så att den uppmuntrar innovation i miljöns tjänst, typ nya bränslen, nya flygplanstyper mm. Att lägga en skatt med avsikt att minska resandet tror jag bara får en väldigt kortvarig effekt. Om ett år så är en eventuell nedgång tillbaka på samma nivå igen och det enda man då kan svara med är att höja skatten ytterligare.

I en global värld kommer vi, trots Internet, eller kanske tack vare, att fortsätta resa, och då måste det vara bättre att kunna göra det på ett hållbart sätt, inte ett kostsamt sätt.

Vilken sökmotor visar upp alternativ med utresa från Stockholm till t ex Thailand som inte ger en rutt med 400:- flygskatt?

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, men vad jag menar är att den typen av resenär som söker efter den allra billigaste flygresan, om än det innebär att spara 100kr i utbyte mot en lång mellanlandning så är nog den gruppen mer känslig för en höjning och därmed av principskäl oftare kan tänka sig att åka till exempelvis Köpenhamn om flygresan därifrån är, säg 500kr, billigare. Rent tekniskt redovisar väl i princip alla sidor en specifikation på biljettpris+skatter/avgifter ändå, även om det inte var vad jag menade med inlägget.

Ett tips. Vad som är skattefinansierat är offentlig handling. De går till staten, din pension, din kommun och till landstinget. En liten del går också till din begravning. Det skadar inte att veta detta innan man tar ställning.

Det innebär också terrorfinansiering, kamelcenter, heltidsanställd konst, mångmiljonförluster på vidlyftiga arenabyggen, NKS-slöseri osv osv osv. Det är därför t ex SlösO är så bra som lyfter en del av alla avarter. Frågan "vad fan får jag" är helt enkelt det alla skattebetalare borde fråga sig - och utnytja att det huvudsakligen är offentlig uppgift "vad fan vi får" .

Sedan kan vi argumentera vidare om vad staten ska ansvara för och vad som är individens ansvar. Här återknyter jag till NextJet - jag anser inte att staten (kommuner, landsting) ska upphandla flygtrafiken på det viset. Finns sådana transportbehov så kommer marknaden att lösa de behoven på ett för marknaden fungerande vis.

Det innebär också terrorfinansiering, kamelcenter, heltidsanställd konst, mångmiljonförluster på vidlyftiga arenabyggen, NKS-slöseri osv osv osv. Det är därför t ex SlösO är så bra som lyfter en del av alla avarter. Frågan "vad fan får jag" är helt enkelt det alla skattebetalare borde fråga sig - och utnytja att det huvudsakligen är offentlig uppgift "vad fan vi får" .

Sedan kan vi argumentera vidare om vad staten ska ansvara för och vad som är individens ansvar. Här återknyter jag till NextJet - jag anser inte att staten (kommuner, landsting) ska upphandla flygtrafiken på det viset. Finns sådana transportbehov så kommer marknaden att lösa de behoven på ett för marknaden fungerande vis.

Marknaden löser många saker, men inte allt och ibland är kanske lösningarna inte de bästa ur det stora perspektivet.

Marknadens lösning i just de här fallen kanske faktiskt inte är att hitta det optimala transportalternativet utan att folk helt enkelt flyttar därifrån till andra delar av landet. Marknaden är nöjd med detta, men ur ett politiskt- och suveränitetsperspektiv så är det viktigt att behålla ett levande Sverige även utanför storstadsområdena. För att klara av detta måste man ibland se till att göra det tillräckligt attraktivt för folk att stanna kvar, eller t o m flytta in, och då kan subventionerade transporter vara en del i detta.

Jag ser inget fel i det och är väldigt glad att vi i Sverige använder oss av detta tillvägagångssätt att fortfarande låta folket av egen fri vilja flytta (ut eller in) eller stanna kvar till skillnad från många andra länder där man helt enkelt tvingar folk att flytta.

Sedan är det också så att om man bor i ett land med 10 miljoner människor så kommer det att finnas en hel del olika behov och intresseområden att försöka tillgodose och det innebär ju så klart att en del av skattepengarna kommer gå till sådant som jag inte har det minsta intresse av eller som jag kanske tycker är helt fel. Men det är ju också därför som vi har en demokrati där vi har diverse olika kanaler att göra oss hörda i och regelbundna val.

Toppen