Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Lyssnade precis på Rickard Gustafsson på Q2-presentationen. De var avvaktande, men viss negativ effekt syns redan på delar av IC-destinationerna. Ev. ändringar kommer ske tidigast från vinterprogrammet.

Last edited:
Jo jag vet, men väldigt många här ropar flygskatt så fort något negativt händer.
Ja, det är märkligt egentligen.

Oavsett om man flyger t ex med Lufthansa via Frankfurt/München, med Air Franc via Paris, British Airways via London, får man betala svenska flygskatten för resa till destination eller första stopover stället så länge man börjar resan från Sverige.

Som jag sa tidigare, jag förstår att folk skulle möjligen avstå att resa om flygbiljetten kostade 80 SEK T/R inom Europa förr och nu kostar det 140 SEK (60 SEK flygskatt).
Men om flygbiljetten kostade 3.000 SEK förr och nu kostar det 3.060 SEK, så tror jag att det är knappast någon avstår att resa.

Det handlar inte om flygskatten i sig, utan totala priset. Det spelar ingen roll hur man kallar det, t ex skatt, avgift eller biljettpris.

Det kan inte vara 400 kr på en en flygbiljett som avgör om folk väljer att resa eller inte.
.

400 kr är inte avgörande för dig, eller mig, kanske men väl för någon som inte prioriterar resor lika högt eller är lika stadd i kassan.

Klart det påverkar resandet negativ, resandet skall minska är målet och det kommer man att lyckas med. Det svåra blir som sagt att försöka bryta ut hur mycket exakt skatten påverkar.

Det handlar inte om flygskatten i sig, utan totala priset. Det spelar ingen roll hur man kallar det, t ex skatt, avgift eller biljettpris.

Visst har du en poäng i detta, konsumenten tittar på slutpriset.

Krukset är att flygbolaget inte kan påverka slutpriset med en påtvingad skatt. Det går inte att rationalisera, effektivisera för att minska skatten. Ökat pris på flygbränsle motas med effektivare motorer. Biljettpriset kan då hållas konstant. Ökad flygskatt ledar bara till högre pris och minskad efterfrågan.

Jag har börjat att åka båt över till Finland för att sedan flyga till Asien med finnair.
Även om det kostar mer, vill helt enkelt inte ge Sverige mer av mina skattepengar oavsett om det kostar mer eller inte.

Det är vi många som inte vill. De i södra delarna av landet kan välja Kastrup, men svårare för oss i Stockholm. Därför det vore så genialt om SAS startade Åland så vi kunde börja våra resor där och avsluta returen på Arlanda som vanligt. En skatteprotest jag hade hoppat på direkt!

Känns dessutom trevligt att hjälpa Åland som också skullle få mycket bättre förbindelser än idag samtidigt som långlinjerna kanske kan behållas från Stockholm.

Varför inte mellanlandningar på linjen till Åbo? De kan prova med de avgångar som flygs av ATR-72. Jeg vet iof inte beläggningen idag så det är rena spekulationer detta men lite kul det också att ägna sig åt ibland.

Last edited:
Jag förstår inte detta klagande på några hundralappar i skatt. Att överhuvudtaget kunna tänka på det extrabesvär det innebär att ta sig via Åland för att slippa några hundralappar i skatt verkar ju verklighetsfrämmande. Jag utgår från att det är skrivet med ironi.

Bensinpriset har ju på senare tid gått upp så det motsvarar ett betydligt större belopp för den som använder bil och där klagas det inte lika mycket. Där drabbas verkligen de som har det sämst ställt.

Största problemet är att regeringen inte klart talat om att det är för att stärka statskassan och utföra signalpolitik som detta införts. Inte för att förbättra miljön eller minska flygandet. Några färre avgångar från Arlanda per vecka gör inte att tre miljarder asiater reser mindre i sin region. Vill man få effekt är det snarare bil, lastbil och fabriksutsläpp man ska fokusera på, samt minskad fortplantning.

Med tanke på att folk är beredda att vänta vid flygbyten 40 timmar för att få 150kr billigare biljett när de söker på diverse sökmotorer för flyg så tror jag absolut en föreslagen skatt på upp till 800kr påverkar, sen att det kanske inte är billigare att åka någon annanstans för att flyga därifrån är en helt annan fråga. En sak är väl sällanresenärerer på privata resor, plöjer jag ned 40k på en resa så spelar 400-500kr ingen större roll i det stora hela, men de som flyger i tjänsten och de som anställer många som flyger i tjänsten kan potentiellt få en ganska mycket saftigare nota, vilket kan minsta etableringsviljan för företag här, därav måste allt sådant här ske på global eller i alla fall Europanivå för att det ska bli bra och inte utfört av ett enfrågeparti som har 5% stöd av väljarna.

vänta vid flygbyten 40 timmar för att få 150kr billigare biljett när de söker på diverse sökmotorer för flyg så tror jag absolut en föreslagen skatt på upp till 800kr påverkar,

Vilken sökmotor visar upp alternativ med utresa från Stockholm till t ex Thailand som inte ger en rutt med 400:- flygskatt?

Toppen