Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Olika typer av föroreningar kanske men vad gäller växthusgaser så är flyget utan tvekan den största miljöboven av de båda. Det går inte ens att jämföra. Läste någonstans att flyget släpper ut 74000 gånger mer koldioxid än tåget. Med det sagt så kan man ju inte åka tåg överallt men om man vill bidra till att bromsa utsläppen så kanske man ska välja tåget på kortare resor. Speciellt där flyget inte innebär någon egentlig tidsvinst pga transfertider, flygplatstidsåtgång mm.
Precis.
T ex sträckan mellan Tokyo och Osaka ser jag ingen fördel med flyget om man inte råkar att bo/besöka nära flygplatserna, eller har ett anslutningsflyg för vidare resa.
Tågresan (med Shinkansen) mellan de två städerna är ca 3 timmar och det finns ca 8-10 tåg per timme och då reser man mellan två stadskärnorna.

Olika typer av föroreningar kanske men vad gäller växthusgaser så är flyget utan tvekan den största miljöboven av de båda. Det går inte ens att jämföra. Läste någonstans att flyget släpper ut 74000 gånger mer koldioxid än tåget. Med det sagt så kan man ju inte åka tåg överallt men om man vill bidra till att bromsa utsläppen så kanske man ska välja tåget på kortare resor. Speciellt där flyget inte innebär någon egentlig tidsvinst pga transfertider, flygplatstidsåtgång mm.

Så är det ju, men case-in-point och en liten flashback till dieseldebatten, bara för att just en typ av miljöpåverkan är låg (CO2) så innebär det inte att det inte finns annan påverkan på miljön. Fördelen med flyg är att man lätt kan ändra vart man flyger, medan tåget måste följa rälsen. För södra Sverige finns det garanterat underlag och med lite mer fart på hjulen bör det bli snabbaste och enklaste sättet att ta sig mellan Stockholm-Göteborg-Malmö och diverse orter i den triangeln. När man börjar komma norrut mot Umeå så ska det börja gå väldigt snabbt för att få tidsvinsten, samt färre tåg som måste göra fler stopp, men i sak skulle jag inte ha något problem att ta tåget till Stockholm eller Arlanda om det är pålitligt och kan fås som segment i resan på ett enkelt sätt där en försening likt flyget gör att bolaget får boka om mig, som det är idag skulle jag vilja åka ned minst dagen innan om jag har ett flyg jag ska passa.

Så är det ju, men case-in-point och en liten flashback till dieseldebatten, bara för att just en typ av miljöpåverkan är låg (CO2) så innebär det inte att det inte finns annan påverkan på miljön. Fördelen med flyg är att man lätt kan ändra vart man flyger, medan tåget måste följa rälsen. För södra Sverige finns det garanterat underlag och med lite mer fart på hjulen bör det bli snabbaste och enklaste sättet att ta sig mellan Stockholm-Göteborg-Malmö och diverse orter i den triangeln. När man börjar komma norrut mot Umeå så ska det börja gå väldigt snabbt för att få tidsvinsten, samt färre tåg som måste göra fler stopp, men i sak skulle jag inte ha något problem att ta tåget till Stockholm eller Arlanda om det är pålitligt och kan fås som segment i resan på ett enkelt sätt där en försening likt flyget gör att bolaget får boka om mig, som det är idag skulle jag vilja åka ned minst dagen innan om jag har ett flyg jag ska passa.
Förstår din poäng och är helt enig när det kommer till mer glesbefolkade områden och långa sträckor. Men om ett tåg är försenat eller inställt så får du ju faktiskt också boka om utan kostnad. Problemet är ligger väl snarare i övergången från tåg till flyg, om tåget är försenat. Men detsamma gäller ju faktiskt också omvänt. Är flyget försenat och du missar tåget så lär inte flygbolaget hjälpa dig. När jag har åkt tåg och en försening inträffat så brukar SJ försöka hjälpa till så att jag hinner med flyget. Har fått ersättningstaxi vid trafikstopp mm. En gång fick jag hoppa på ett egentligen fullbokat x2000 från Sundsvall för att jag hade ett flyg att passa på Arlanda och dessutom blev jag uppgraderad från 2Klass till 1Klass. Den som hanterade kundsupporten frångick uppenbarligen reglerna. Så problemet ligger kanske mest i att det är två olika transportmedel du åker och att dessa inte kommunicerar. Problemet är i sig inte relaterat specifikt till tåg.

Är resan kortare än typ 60 mil så går det i regel snabbare med tåg. Naturligtvis är detta helt beroende på vilken linje det handlar om och var din slutdestination är. Minns att Vagabond hade en artikel för något år sedan där man jämförde flyg och tåg från stadskärna till stadskärna mellan olika europeiska städer. Det var inte sällan tåget vann ganska stort på sträckor där i alla fall jag ofta aldrig ens funderar på tåg. Tror Bryssel till London var hela två timmar snabbare med tåget.

Last edited:
Problemet är ligger väl snarare i övergången från tåg till flyg, om tåget är försenat. Men detsamma gäller ju faktiskt också omvänt. Är flyget försenat och du missar tåget så lär inte flygbolaget hjälpa dig. När jag har åkt tåg och en försening inträffat så brukar SJ försöka hjälpa till så att jag hinner med flyget.

Precis så jag menar, om än med lite klumpigare formulering i tidigare inlägg :) Vill man verkligen få det bra för miljön måste folk vara trygga i att det löser sig när det uppstår problem och inte bara att man får höra att man boka två olika biljetter så lycka till, oavsett om jag är på väg ut eller hem.

Fick anledning att återkomma i tråden nu då Norwegian blir först ut med att lägga ner IC-linjer. Till att börja med till Las Vegas och San Francisco.

Efter Nextjet konkurs pga skatten försvann de flesta linjerna till Norrland, nu lever även Skellefteå i farozonen och vidare expansion i Sverige bromsas säger Norwegian i samma artikel.

Norwegian ställer in direktlinjer till USA | Konsument | Expressen
Finns en tråd som specifikt diskuterar detta nedläggande. Klart Norwegian skyller på Flygskatten, men varför stänger de också ner linjerna från Oslo och Köpenhamn om det nu var så att flygskatten var orsaken?

Ok, ska kolla in den tråden men inte fel att lägga alla nedläggningar pga skatten i denna samlingstråd också.

2018-05-28
Miljöpartiets klubbade nytt vallöfte: höj flygskatten
Miljöpartiet går till val på att höja flygskatten. Frågan avgjordes efter en strid mellan olika falanger i partiet. – Vi måste minska flygandet, vi flyger på en nivå som är otroligt hög globalt sett, säger riksdagsledamoten Lorentz Tovatt, som drivit frågan i Aftonbladet.

Trots att MP-ledningen sagt nej kommer Miljöpartiet att gå till val på en höjd flygskatt.

Ett förslag om en fördubbling av skatten har drivits av av Grön Ungdom och tre riksdagsledamöter – på söndagen röstade kongressen för en höjning, men inte en fördubbling. Förslaget kan ses som en kompromiss.

Hur mycket skatten ska höjas med är ännu inte specificerat.

Källa: Miljöpartiets klubbade nytt vallöfte: höj flygskatten – Travel News

Det känns som den största effekten av skatten blir minskad konkurrens och därmed högre priser genom detta mer än pga själva skatten. Svårt att behålla två bolag på tunnare inrikes-linjer. Detta borde gynna SAS framöver!

Jag hoppas fortsatt också på att SAS tar över linjen till Åland från Arlanda. Jag vill ha skattefria segment-runs tack :)

Next Jet har gått uselt de senaste åren så att skylla på flygskatten är enbart ett svepskäl. Likaså Norweigian, man använder flygskatten som ett argument därför man gått ut så hårt mot flygskatten tidigare. Det kan inte vara 400 kr på en en flygbiljett som avgör om folk väljer att resa eller inte.

För övrigt tycker jag inte heller om flygskatten men så låg som den är nu går den att leva med. Det drabbar ingen fattig. Däremot tycker jag det är heltokigt att gå till val på en sådan fråga som Mp sägersig göra. Det visar att Mp är ett parti med En massa miljömuppar som fortfarande är långt från verkligheten.

Toppen