Senaste nytt

SAS direkt till Seoul från Arlanda?

Det var i och för sig över ett år sedan men när jag pratade med vår speditör sist då sa de att frakten från Korea har konstant volym men inte till Korea.
Det var antagligen därför frakten till Korea var billigt i förhållande till vad vi betalade för frakten till Kina.
 
Som sagt kan det påverka SAS vad de andra flygbolagen gör.
Vad händer om Asiana eller Korean sätter upp en helårs linje till Skandinavien?
Korean Air Cargo flyger väl redan på Skandinavien?
Asiana har satt upp en sommar linje till Oslo.
Asiana Airlines med sommerrute til Oslo | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Efter bråk om placering av THAAD missilerna i Sydkorea, har Sydkorea tappat både handel och turism med Kina drastiskt.
Därför satsar Sydkoreanska staten hårt att promota turism från andra länder.
 
Det var i och för sig över ett år sedan men när jag pratade med vår speditör sist då sa de att frakten från Korea har konstant volym men inte till Korea.
Det var antagligen därför frakten till Korea var billigt i förhållande till vad vi betalade för frakten till Kina.

Har koreanerna tappat suget för laxen eller ;)
 
Tror även att vi behöver ta hänsyn till att SAS planerar att köra direkt från Arlanda till Tokyo i framtiden. Dessutom har väl SAS maximerat USA rätt bra och kan skifta fokus till många andra destinationer i Asien.
 
Har koreanerna tappat suget för laxen eller ;)
Koreanerna handlar mer norsk lax än förr och det förväntas att bli mer laxexport till Sydkorea nästa år när tull för norsk lax försvinner fr o m 2018-JUL-01.

Norges sjømatråd skrev:
Hittil i år er verdien av sjømateksporten til Korea på 870 millioner kroner, en økning på 150 millioner mot samme tid i fjor. Siden 2012 er verdien nesten femdoblet.

- Korea har absolutt potensiale til å bli en sentral eksportdestinasjon for norsk sjømat. Veksten vi har sett her de siste årene er helt eventyrlig. Ja, landet er langt mindre enn både Kina og Japan, men her finnes det over 50 millioner kjøpesterke sjømatelskere som virkelig er i ferd med å få øynene opp for norsk sjømat, sier Wie.
Det norske sjømateventyret i Korea


Norsk Fiskeoppdrett AS skrev:
Publisert 31.08.2005 07:00
Tollfri laks til Sør-Korea neste år

Fra 1. juli neste år vil hel fersk norsk laks gå tollfritt inn i Sør-Korea. I dag er det 20 prosent toll på fersk laks, mens fryst vare har 10 prosent toll. Også fryst laks vil bli tollfri, men ikke før sommeren 2009.
Tollfri laks til Sør-Korea neste år - Kyst.no
 
På det här forumet förekommer det två typer av uttalanden, rykten och analyser.

"Jag har hört att SAS ska öppna en linje till X."

"Baserat på passagerarvolymer, tillgänglig marknad, SAS uttalade strategi, innevarande beställningar på flygplan och andra offentliga källor är det rimligt att SAS öppnar en linje till X."

Det första ger jag inte mycket för, det andra är dock långt mycket mer intressant och verklighetsnära. Dock så ser vi ibland hur en analys omvandlas till ett rykte, dvs någon hör "det är rimligt att SAS öppnar en linje till X", och sprider sedan det vidare som "jag har hört att SAS ska öppna en linje till X".
Precis.
När det gäller Stockholm-Tokyo linje så det finns faktiskt officiell intervju där Rickard Gustafsson sa att SAS siktar på att öppna den rutten.
Inte som att någons kompis/farbror/kusin sa att flygbolag X planerar att öppna mellan A och B.

SAS siktar på att öppna en ny linje till Tokyo Haneda i 2020 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Den största svenska näringslivsdelegationen någonsin är på väg till Seoul för samtal om hur man kan öka handeln mellan Sverige och Sydkorea.
Sydkorea har gått om Indien som Sveriges tredje största handelspartner i Asien efter Kina och Japan.

Sverige vill öka handeln med Sydkorea | SvD

Låt oss hoppas att detta bäddar för en linje mellan Seoul och Arlanda.
(Även om våra vänner i sydväst förmodligen tycker att det är bäst ”för alla” om den går till Kastrup istället)
 
Toppen