Senaste nytt

Asiana Airlines A330 körde på stjärtfenan av Turkish Airlines A321 på Istanbul Atatürk

Men den logiken är väl inte särskilt glasklar. Skulden i det här fallet kan mycket väl ligga 100% på den ena parten trots den andra partens dåliga "track record".
Självklart kan skulden ligga helt och hållet hos den ena parten. Men som tidigare nämnt så ökar ju risken rätt mycket om 2 olika operators har ett dåligt "track record" och kanske ett lite sämre säkerhetstänk med tillhörande rutiner.
 
Rent otroligt att det fångas på bild men så kanske det är i dagens samhälle. Notera den person som står och tittar på (hänger mot en bil?) i nedre vänstra hörnet av bilden. Han reagerar ju i alla fall lite lamt när planen kolliderar. Det ser ut som en ytterligare person i samma hörn av bilden men han rör ju inte ens på sig när han ser A330n klippa stjärtfenan. Inte för jag vet hur de borde reagera enligt reglementet, men det känns lite passivt...
 
Vad betyder det?
När flygplan parkerar vid gate (och ibland även remote) finns en skärm rakt framför piloterna som visar att de ligger rätt, dvs att de taxar rakt och stannar på exakt rätt ställe. Gate-index måste ställas in efter rätt flygplanstyp. Om t ex en A320 hade lämnat gaten måste ngn i markpersonalen ändra till A321 annars hamnar flygplanet fel (i värsta fall kör in i terminalbyggnaden).
 
Toppen