Senaste nytt

Är kostnad på försäkring mm ungefär samma för alla biluthyrningsbolag?

Ja det låter ju verkligen bra. Jag menar bara att detta inte är något som står sig 100%. Om dom om 3 veckor skulle få en ny chef/arbetsledare eller en claim handler som är mer nitisk. Då är det villkoren som ligger till grund för besluten.
Ja. Definitionen är ganska svår tycker jag i villkoren. Ska det vara 75 procent av alla kostnader på hela resan? Inklusive boenden? Eller bara flyg/båt/tåg dit? Även utflykter står med. Inte helt glasklart i villkoren.

Ja. Definitionen är ganska svår tycker jag i villkoren. Ska det vara 75 procent av alla kostnader på hela resan? Inklusive boenden? Eller bara flyg/båt/tåg dit? Även utflykter står med. Inte helt glasklart i villkoren.

Transport och boende är tydligt. Detta är grunden som definierar begreppet Resa. Om försäkringen sedan ska gälla tex bilhyra behöver detta också vara betalt med kortet.

Det kan ju vara så att jag inte betalar för något boende. Eller faktiskt för resa dit heller. Om jag tar båten över till Åland och där tältar. Är jag då på en resa enligt Amex eller är jag inte det? Gäller försäkringen då vid en bilhyra?

Jag lägger mig på rygg på en gång och säger att jag är för dålig på juridik för att se tydligheten i det. :)

Det kan ju vara så att jag inte betalar för något boende. Eller faktiskt för resa dit heller. Om jag tar båten över till Åland och där tältar. Är jag då på en resa enligt Amex eller är jag inte det? Gäller försäkringen då vid en bilhyra?

Jag lägger mig på rygg på en gång och säger att jag är för dålig på juridik för att se tydligheten i det. :)

Ja visst skulle ett sånt fall vara mer komplicerat. Fast i praktiken så blir häll boende nollat då.

Boende 0kr
Transport 0kr
Hyrbil 2000kr

Av detta ska 75% vara betalt med kortet.

Jag utgick ifrån hur mina egna resor ser ut. Kan ge ett exempel på en av våra kommande resor.

Flyg 13000kr (betalt med AMEX premium)
Boende 22000kr (betalt med AMEX Platinum)
Hyrbil 3000kr (betalt med AMEX Platinum)

25000kr av totalt 38000kr är betalt med platinum. (65%). Enligt villkoren skulle detta betyda att min Platinum korts reseförsäkring ej gäller, eller?

Enligt handläggaren på Solid skulle det dock vara okej. Jag kommer i mitt fall självklart göra som dig och ställa just denna fråga till Solid/AMEX inför vår resa. Men i grunden ser jag det som att jag ej uppfyller villkoren.

Jag är också en lekman när det gäller juridik.

Enligt handläggaren på Solid skulle det dock vara okej. Jag kommer i mitt fall självklart göra som dig och ställa just denna fråga till Solid/AMEX inför vår resa. Men i grunden ser jag det som att jag ej uppfyller villkoren.
Korrekt, du skulle kunna bli nekad ett sådant anspråk. Dock vet ju inte AmEx hur mycket annat du lagt pengar på för resan, så för dem kommer det väl oftast att se ut som du spenderat 100% av kostnaden på ditt AmEx.

Dock vet ju inte AmEx hur mycket annat du lagt pengar på för resan, så för dem kommer det väl oftast att se ut som du spenderat 100% av kostnaden på ditt AmEx.

Men vid en redovisning så kommer det ju framgå att mitt flyg inte betalades med samma kort (enligt exempel ovan). Eller menar du att AmEx inte vet vad jag betalat för flyget, eller om jag ens har betalat något, jag kan ju ha blivit bjuden, och att transport därmed blir nollat?

Men vid en redovisning så kommer det ju framgå att mitt flyg inte betalades med samma kort (enligt exempel ovan). Eller menar du att AmEx inte vet vad jag betalat för flyget, eller om jag ens har betalat något, jag kan ju ha blivit bjuden, och att transport därmed blir nollat?
Exakt. Visst, om de begär in samtliga underlag för dina kostnader så är det ju högst tveksamt att glömma vissa underlag, men i utgångsläget har de ju ingen aning om hur mycket du betalat med AmEx jämfört med andra kort.

Personligen gör jag det enkelt för mig och betalar så mycket det bara går med AmEx. Så länge man gör det så brukar det sällan vara några problem.

Personligen gör jag det enkelt för mig och betalar så mycket det bara går med AmEx. Så länge man gör det så brukar det sällan vara några problem.

Samma här, men det hade varit väldigt bra att kunna lägga majoriteten på Premium/Elite för att snabbare trigga 2-4-1, men nyttja Platinums reseförsäkring (specifikt delen för hyrbil) genom att ta denna kostnad på detta kort.

Samma här, men det hade varit väldigt bra att kunna lägga majoriteten på Premium/Elite för att snabbare trigga 2-4-1, men nyttja Platinums reseförsäkring (specifikt delen för hyrbil) genom att ta denna kostnad på detta kort.
Det är alltid bästa kortets försäkring som gäller så du kan använda sas Amex men nyttja platinum försäkringen om du har båda korten.

Toppen