Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

Som tidigare nämnts är det fullt möjligt att SAS senare ändrar ordern på ett antal A320neo till A321LR. Detta informerade VD Rickard Gustafson om på dagens bolagsstämma där jag närvarade. Han nämnde också några tänkbara linjer för dessa. Till exempel Bergen- New York eller Göteborg- New York men poängterade att detta inte var något löfte.

Väldigt off topic men nämdes något om eventuellt andra nya linjer?

Nej det nämndes inte något om andra nya linjer. Men man framhöll att det varit framgångsrikt ekonomiskt att säsongsanpassa destinationerna mer som skett på senare år.

Vad beträffar A321LR så sa VD att det kan vara ett alternativ för ”långlinjer” med för litet passagerarunderlag för Airbus 330/340. Och nämnde endast två exempel, GOT-NYC samt BGO-NYC. Men som sagt var, han betonade att det inte var något löfte och det kan naturligtvis bli dessa och/eller andra alternativ. Om det överhuvudtaget blir några A321LR förstås?

Det är också frågan hur man ska lägga upp det. Ska man utrusta några A321LR med long-haul config inklusive ordentlig Plus och Business, eller ska man ha samma konfig oavsett så man kan slinga om samma flygplan även i Europa? Hur stor förlust i yield tar man om man flyger över pölen utan business och ordentlig plus? Klarar galley på 321LR av att ha full business catering överhuvudtaget? Frakt är också viktigt för många långlinjer, vad blir fraktförmågan på en 321LR, antagligen inte så mycket?

Det är mycket saker att fundera på när man drar det ett varv till, jag gillar tanken men jag tror samtidigt det är ett svårt beslut med mycket risk att satsa på 321LR för long haul.

Det är också frågan hur man ska lägga upp det. Ska man utrusta några A321LR med long-haul config inklusive ordentlig Plus och Business, eller ska man ha samma konfig oavsett så man kan slinga om samma flygplan även i Europa? Hur stor förlust i yield tar man om man flyger över pölen utan business och ordentlig plus? Klarar galley på 321LR av att ha full business catering överhuvudtaget? Frakt är också viktigt för många långlinjer, vad blir fraktförmågan på en 321LR, antagligen inte så mycket?

Det är mycket saker att fundera på när man drar det ett varv till, jag gillar tanken men jag tror samtidigt det är ett svårt beslut med mycket risk att satsa på 321LR för long haul.
American flyger ju First, Business och Economy på sina 321 så det lär vara möjligt att få det att fungera.

Det vore det inte, men om det är något som är osannolik så är det väl det. Det är ju inte direkt så som konkurrensen ser ut där :)

Jag ser det precis tvärtom. Idag är utbudet med en bra business till Kanarieöarna så pass uselt med de flesta Europa bolag att det borde vara en konkurrensfördel att ha en anständig business klass på dessa flygningar.

Man hade ju redan på 70-talet möjlighet att åka med SAS B747 First till Gran Canaria. Den var visserligen inchartrad av Scanair över helgen men platserna i First gick åt som smör.

1E98D4FD-D56B-42BA-AE8F-B617794564D4.jpeg

949D1BEF-5AAE-4E57-B828-F98DD1CEEC23.jpeg

Jag ser det precis tvärtom. Idag är utbudet med en bra business till Kanarieöarna så pass uselt med de flesta Europa bolag att det borde vara en konkurrensfördel att ha en anständig business klass på dessa flygningar.

Även en halvdan business stod sig ju inte på den marknaden. Det var väl flera som hade det och vi har sett de flesta av dem skära mer och mer i den för att klara konkurrensen med lcc och charter.

Folk vill gärna åka business där men alltför få är villiga att betala några pengar för det.

Vad jag har märkt är att köpkraften är definitivt större till Malaga, Faro etc. Högre medelålder samt nästan alltid folk som kränger produkter från försäljningskatalogen. Detta I jämförelse mot t.ex Hong Kong <-> Arlanda som jag flyger flera gånger per år. Detta är vad jag har iakttagit. Men självklart kan det vara andra faktorer som påverkar detta.

Toppen