Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Jag har fått ersättning vid FF, vart står det att det inte skulle ge ersättning?
Det finns en bestämmelse i förordningen (artikel 3.3) som säger att förordningen inte tillämpas på passagerare som reser till ett "reducerat biljettpris som varken direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten". Den här frågan har diskuterats genom åren här men jag känner inte till någon som blivit nekad ersättning för Friends & Family.

Det finns en bestämmelse i förordningen (artikel 3.3) som säger att förordningen inte tillämpas på passagerare som reser till ett "reducerat biljettpris som varken direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten". Den här frågan har diskuterats genom åren här men jag känner inte till någon som blivit nekad ersättning för Friends & Family.
Känns ju som logiskt att FF skulle klassas som "indirekt tillgängligt". Eftersom det inte finns några restriktioner på hur man får dela koden.

Känns ju som logiskt att FF skulle klassas som "indirekt tillgängligt". Eftersom det inte finns några restriktioner på hur man får dela koden.
I tolkningsdokumentet ges endast följande vägledning:

"Special fares offered by air carriers to their staff fall under this provision."

F&F är ju knappast en sådan "special fare". Med det ovanstående bör ju avses ID-biljetter som endast är tillgängliga för anställda och deras familj.

"Special fares offered by air carriers to their staff fall under this provision."
Utan att ha läst dokumentet men genom att bokstavstroget läsa ovanstående citat, utläser jag att då jag/OP inte är "air carrier staff" och inte blivit erbjuden biljett på dessa grundval, så borde vi rimligen omfattas av förordningen och i detta fall ha rätt till ersättning. Själva översättningen "vänner och familj" faller ju i en vidare tolkning inte heller under att biljetten skulle vara erbjuden direkt till "staff" utan till, slarvigt uttryckt: "allmänt löst folk man känner". Dessa människor ligger nog närmare att jämföra med "allmänheten" än med just "air carrier staff". Även om Friends&Family biljetter säljs bakom lösenordsskyddade sidor så tillåts SAS anställda att publicera lösenordet på diverse sociala medier. Biljetten borde därför falla under förordningen och berättiga till ersättning.

Jag tänker att ID biljetter är ju något helt annat än de "vanliga" bokningsklasserna. ID biljetter kräver ju dels anställning på företaget, men också priser som är i stort sett gratis. Finns ju dessutom en hel del företagsavtal t.ex inom hotell som har samarbeten med SK där den anställde har ca 20% rabatt på nettopris. Även dessa har gett refund...

Jaha då har felaktiga poäng trillat in från den nya rutten istället för original bokningen. Spelar inte så stor roll för det blir nästan samma slutsumman om alla segmenten kommer in men ändå. Frugan blir kanske lyckligare iom att hon är ebb och inte har +25%

Jaha då har felaktiga poäng trillat in från den nya rutten istället för original bokningen. Spelar inte så stor roll för det blir nästan samma slutsumman om alla segmenten kommer in men ändå. Frugan blir kanske lyckligare iom att hon är ebb och inte har +25%
Det var ju synd. Hade du fått för den ursprungliga automatiskt så hade chanserna varit stora att din kunde retroreggat den nya rutten och fått poäng för den också.

Toppen