Senaste nytt

Sökes: Göteborg-Hawaii-San fransisco-Göteborg Ekonomiklass

Hej,

Spånar på planer för bröllopsresa i höst och planen är Hawaii, ett par dagar i Honolulu och sedan drygt en vecka på the Big Island. Kort stopp i SF på vägen hem när man ändå är i krokarna. Har sökt fram och tillbaks en hel del och hittar rimliga resor med United eller Lufthansa (som i båda fallen flyger åt varandra som codeshare). Priser verkar ligga ganska stadigt runt 8500.- i ekonomiklass sedan jag började titta för några veckor sedan, verkar det som ett ganska rimligt pris?

Exempel:

upload_2018-3-27_15-0-7.png

Det verkar som att det smidigaste är att boka ut- och hemresa som en bokning och sedan fixa resan mellan öarna separat med Hawaiian airlines. Tankar om det?

Frågematris:

• Varifrån vill du börja din resa? Göteborg (eller möjligen Köpenhamn om det sparar några pengar)
  • Var är din destination? Honolulu
  • När vill/behöver du resa ut? 27/8 2018
  • Nästa destination: Hilo/Kona
  • När? 31/8 eller 1/9 2018
  • Nästa: San Fransisco
  • När? 8/9 eller 9/9
  • När vill/behöver du komma hem? 11/9 eller 12/9
  • Hur många personer som skall resa? 2 personer
  • I vilken kabinklass? Ekonomi
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) Billigast möjligt utan onödigt långa layovers eller krångliga byten
  • Vad är det viktigaste för dig? Pris (och lite tid, inga 12-timmars layovers..)

• Gilla
Reactions: Gus
Jag skulle tro att det är ett relativt rimligt pris. Det är slutet på högsäsongen över Atlanten vilket driver upp priserna något. Och du har inkluderat stopover vilket kan lägga på lite till på priset.

Vad skulle du få för pris om du enbart åkte fram och tillbaka till Hawaii (dvs utan stoppet i SFO)?

Har du status hos Star Alliance eller varför vill du flyga med Star Alliance? Är det för att du är med i Eurobonus? I så fall, vad har du för mål med Eurobonus-intjänandet, högre status eller bara lösa in poängen mot olika grejer?

Haha, äktenskapet klarar sig nog. För oss vanliga löne-slavar som tycker att flygresan bara är ett sätt att ta sig från punkt A till punkt B och kan gilla läget så är faktiskt ekonomiklass helt OK. Ni kanske skulle öppna era sinnen och testa någon gång :).

Resan blir väl en knapp tusenlapp billigare om vi inte gör stopover i SF på vägen hem, så det driver ju inte priset nämnvärt.

Star alliance är väl mest för att samla poäng för bonusresor, vi har en liten hög med poäng där innan och eftersom vi inte flyger mer än typ 2-3 inrikes och 1 utrikesresa om året känns det smart att hålla sig till en allians så att man någon gång hinner samla ihop poäng nog att få en bonusresa innan poängen brinner inne..

Jag är ju inte jättehaj på det här med flygresor, har fått lite kläm på ITA-matrix men har lite svårt att hitta motsvarande resor via flygbolagen senare. De resorna som går helt med United kan jag söka fram och få samma pris, men övriga bolag verkar svårare.. Air Canada som är ett bra alternativ prismässigt och som flyger via Vancouver är ju klart intressant då vi sparar 1,5-2 timmar på den längsta sträckan, kan jag inte söka på den här resan på deras hemsida då den inte tillåter att jag söker någon rutt inrikes i USA (typ Kona-SF).

Jag vet att det är bättre att boka direkt hos flygbolagen än hos en reseagent, men vad exakt är nackdelen med att boka via typ travellink? (eller kanske för att vara tydlig: Hur skulle bokning via ex travellink eller motsv kunna ställa till det för oss rent konkret?)

Jag vet att det är bättre att boka direkt hos flygbolagen än hos en reseagent, men vad exakt är nackdelen med att boka via typ travellink? (eller kanske för att vara tydlig: Hur skulle bokning via ex travellink eller motsv kunna ställa till det för oss rent konkret?)

Enkelt förklarat så äger resebyrån bokningen tills incheckningen öppnar och därmed måste alla frågor hanteras av resebyrån. Online resebyråvärlden (OTA på engelska) är rätt prispressad, och därmed finns det inte så mycket kundtjänst att ta kontakt med när det behövs. Det är nog största skälet att vi rekommenderar att undvika resebyråerna.

Jag har använt en OTA två gånger på senare åren. Det har varit Expedia som vi rankade som #1 i en sammanställning som gjordes för många år sedan. Skälet var att jag skulle blanda flygbolag som inte gick att göra hos någon av flygbolagen.

Jag skulle boka resan som du har hittat direkt på United.com om inte du sparar väldigt mycket pengar hos en OTA. Jag tycker också priset är väldigt bra med ett stop i San Fran. Jag har åkt till Hawaii två gånger i Business och det är långt... väldigt långt. Jag valde att sova över på fastlandet på utresan båda gångerna.

Ett lite tips är att UA59 mellan FRA-SFO flygs numera av B777-300ER som är deras nyaste kärra.

Nu har jag ingen koll på när BA har sina premiumreor nuförtiden så det här tipset är kanske inte så mycket värt.
Men för några år sedan gjorde vi vår bröllopresa till Hawaii och vi betalade ca 19000 kr/pers i business. Det var i princip samma pris oavsett om man bara flög till New york eller Hawaii, så jag tyckte jag fick en riktigt bra deal.
Sedan är resan som Senator säger ... lång. Jag tycker verkligen att ni skulle satsa på en hotellnatt på vägen dit, särskilt om ni flyger i ekonomi. De där sista 5-6 timmarna från västkusten kommer kännas tuffa, jag lovar, särskilt om ni flyger utan stopp.
Du skriver är ni är OK med ekonomiklass och visst, jag håller med. Jag har flugit mycket och långt i ekonomiklass också. Men det här är en riktig fakir-resa att göra utan ett natt-stopp på vägen. När ni boardar sista flighten är klockan i ert huvud 3 på morgonen och ni kommer vara dödströtta... tuff start på en smekmånad.

Toppen