Senaste nytt

Ett handbagage i SAS Plus samt vägning och mätning

Vill man att boardingen skall gå så snabbt som möjligt så borde man ta bort prioboarding då det inte är snabbaste sättet att boarda på.
 
Vill man att boardingen skall gå så snabbt som möjligt så borde man ta bort prioboarding då det inte är snabbaste sättet att boarda på.
Har för mig vi har diskuterat detta i andra trådar.
Det fanns en flight för några år sedan där vi boardade en MD80 på under 5 minuter och där var det fri seating i två olika kabiner beroende på vilken biljett man hade. FLighten gick under namnet BC001 (sista MD80 flighten med SAS). Anledningen till att vi kunde boarda så snabbt var att i stort sätt ingen hade handbagage samt att man bara tog första bästa plats.
Ju mer bagage som släpas ombord desot längre tid tar boarding. Hur många ggr har man inte sett att någon av de första går ombord och ska sedan stå i gången i 1 minut och lasta upp sina 2 väskor, 1 personal item och diverse kassar med saker man köpt på flygplatsen och även en jacka. Det stoppar upp hela flödet när detta händer. Får man bara ha en väska som man snabbt kan lägga upp så behöver man inte blocka gången. När det dessutom börjar bli fullt i overhead bins tar det än längre tid för folk att hitta var de kan lägga väskan och det tar ännu längre tid för folk bakom att komma förbi.
 
Du kanske inte har noterat att det tar lång tid för SAS att boarda avgångar. Detta är direkt hänförligt till antal (och för stora) handbagage. På avgångar mellan t ex Köpenhamn och Stockholm är det regelmässigt > halva planet som har prioboarding, då ger prioboarding absolut inget extra. Extra illa är det förstås nu under vintern med dunjackor osv.

Jag föredrar helt enkelt att flygplanet flyger enligt tidtabell. Inte svårare än så.

Håller helt med när man flyger Stockholm - Malmö/Cph. Aldrig sett någon som blir nekad trots att de har för mycket eller för stort handbagage och det är mer regel än undantag att många springer fram och tillbaka för att hitta plats till bagaget. Tycker man bör vara striktare, särskilt på vintern när jackor o annat också tar upp stor plats.
 
En observation.

Vid senaste resan från LHR var det vägning och mätning vid gate. Resultatet blev att, trots att planet var helt fullt, så fanns det ledig plats på hyllorna.
 
Men visst gäller denna förändring bara SAS plus på longhaul? Inom Europa har det väl alltid bara varit ett bagage?
 
Men visst gäller denna förändring bara SAS plus på longhaul? Inom Europa har det väl alltid bara varit ett bagage?
Yes. Men det nya är väl att det kan komma att kontrolleras på ett mer utförligt sätt (iofs inte svårt med tanke på att kontroll bara sker på London Heathrow idag).

Undantag från ovan är förstås anslutningsflyg till långlinjerna, där får man ju ta med sig extra handbagage idag även vid SAS Plus - något som gör att huvudstadstriangeln är särskilt drabbad. Detta bör väl ändras då för SAS Plus på långlinjer eftersom reglerna ändras där. Alltid något.
 
Toppen