Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

Fanns det direktflyg den dagen BKK-CGK? Kan till viss del förstå isåfall, även om det tidigare varit OK att hoppa via SIN för att få First på sista hoppet. Men on det inte finns platser på närmaste (och färst hopp) rutt så borde man ju få boka det som det finns platser på?

Ja, det fanns ju direkt från BKK till CGK. Så det kanske är därför.

Denna routing tyckte Tallin inte om. Kristina sa något om nya regler: shortest as possible, stops less as possible...
Det där låter riktigt illa. Det där var ju inte ens någon direkt omväg.

Även om jag inte är helt säker på att jag vill ha strikta, publicerade, regler så skulle det helt klart vara önskvärt att SAS lärde sig att kommunicera ut ändringar. Det är ju helt omöjligt att veta vad som gäller så som de håller på.

Låter som det kanske finns risk att "rundresor" i Asien i F kanske är på väg ut. Inte konstigt dock om de ser till att täppa till möjligheterna innan de kommunicerar ut det offentligt, annars hade det väl blivit tok-rusning på F-bokningar. Bara hålla tummarna att det inte blir så utan bara att det är något temporärt.

Ringde tallinn i veckan efter att ryktet om Singapore First hade blivit tillåtet men alla de rutter jag hade hittat tillgänglighet på hittade de inte i sina system, även efter 3 HUACA.

Pratade med Tallin i fredags och även jag fick erfara striktare syn på routing. Bokade en resa till Aruba, BCN-IST-MIA-PTY-AUA-BOG-MIA-YYZ-CPH. Agenten var mycket tveksam till två sträckor BCN-IST-MIA samt MIA-YYZ-CPH. Jag sa att det inte finns andra alternativ tillgängliga den dagen varpå han replikerade att han måste kontrollera andra alternativ samt konsultera någon annan. Efter 3-4 minuters väntetid sa han OK då det inte fanns andra alternativ men poängterade att det är most resonable routing som gäller enligt nya direktiv. Tråkig utveckling för oss som älskar att flyga! Hade tur att jag veckan innan dess bokade 2-4-1 till Denpasar, CPH-SIN-DPS-SIN-NRT-BKK-MUC-ARN-CPH. Troligen hade denna routing inte gått igenom med deras striktare synsätt

Om de är så kinkiga med routings nu för tiden är det kanske inte längre lönt att lägga fokus på att samla Eurobonuspoäng. Jag kommer definitivt att avboka merparten av mina Avis-hyror till följd av de nya restriktionerna.

Om de är så kinkiga med routings nu för tiden är det kanske inte längre lönt att lägga fokus på att samla Eurobonuspoäng. Jag kommer definitivt att avboka merparten av mina Avis-hyror till följd av de nya restriktionerna.
Drar du inte lite väl stora växlar utifrån vad några skrivit på ett forum nu? Tvivlar inte på att det blivit hårdare nu, men inget är officiellt och sas regler för hur man får boka bonusresor ändras ungefär lika ofta som man byter lakan i sängen.

SAS har varit väldigt generösa med hur man får boka, enbart USDM har varit i närheten av detta. Ta Aegean som exemplar de tillåtelse två flighter i en bonusresa åt varje håll även om du vill boka en omväg blir det väldigt svårt. På British Airways så betalar Nan väl poäng per flight, dvs bara en flight om inte poäng priset ska gå upp.

Allt med flypremium och annat gör fortfarande EuroBonus till det i särklass bästa programmet för majoriteten av nordbor. Det enda som blivit sämre nu är att de inte verkar tillåtna omvägar och att de skruvat åt det lite för hårt just nu.

Om man tittar i tråden där man rapporterar sina bokningar senaste veckan så verkar det fortfarande gå att boka kreativa resor.

Toppen