Senaste nytt

Hjälp med bokning till Centralamerika hösten 2018?

nixa

Medlem
Tjena! Har som avsikt att resa till centralamerika nu i höst/vinter, har en 2-4-1 och undrar om någon har några tips inför bokningen - det blir andra gången jag använder en 2-4-1, men första var endast med SAS - denna gången kommer det bli en star alliance flight via Tallinn. Snott mallen från flygbiljettsbokningen:

1. Varifrån vill du börja din resa? Prag
  2. Var är din destination? Någonstans i östra Mexiko, möjligtvis även Mexiko city om det innebär en bättre flygning
Hemresa sker från Panama till CPH
  1. När vill/behöver du resa ut? Måste åka 25e november från Prag
  2. När vill/behöver du komma hem? Mer öppet, måste vara hemma senast 12 Januari, så säg 7-12 Jan
  3. Hur länge vill du vara borta? Så länge som möjligt enligt ovan!
  4. Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
  5. I vilken kabinklass?
    • First (om det finns) eller Business
  6. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Så lyxigt och inkluderande som det går (med hänsyn till flygbolag, lounger, osv)
  7. Vad är din budget? (per person) 90000 eurobonuspoäng och en 2-4-1
  8. Vad är det viktigaste för dig? Ok flygtider, premiumkänsla på flyget, trevliga mellandlandningar
  9. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Jag kan tänka mig stop varsomhelst där det är möjligt! Är även öppet för <24 timmar snabbvisit någonstans om det finns utrymme för det båda på dit och hemvägen.
Nu menar jag inte att någon skall hitta den perfekta resan åt mig, vill gärna bara ha lite tips på eventuella rutter, var det kan vara trevligt o mellanlanda på vägen, vilka flygbolag som kan passa osv :) Som jag förstått det kan man leta bonusresorna via United awards, stämmer det fortfarande?

Tack på förhand!

Ska du åka i första klass så har du bara ett bolag att välja på: Lufthansa. Och de släpper sina biljetter 14 dagar innan avgång. (United har first också men är inget att hänga i granen, och Swiss är inte bokningsbar med Eurobonus).

Du vill förmodligen undvika att flyga via USA eftersom det är stökigt med immigration och tull.
Lufthansa flyger direkt till Mexico City från både Munchen och Frankfurt, och där brukar det vara bra tillgänglighet i first. Förslagsvis så bokar du det och bokar om 14 dagar innan om det öppnar upp platser. (Det går dock inte att göra på hemresan eftersom man inte får boka om en påbörjad resa)
Står du ut med processen det innebär att byta i USA så har du ju lite mer att välja på. Kanske testa på Singapore airs flight mellan Frankfurt och JFK, stanna ett dygn i New York och sedan flyga ner till Cancun med United, fast då från EWR.

Hem från Panama hade jag nog försökt hitta något med Swiss från västkusten i USA, t ex San Francisco eller Los Angeles och flugit in kvällen innan. Los Angeles har en trevlig star alliance-lounge som kan vara värd ett besök.
Eller något via Bogota och testat Aviancas business. Eller varför inte direktflighten med Turkish från Panama till Istanbul, Turkish lounge i Istanbul är rolig.
Fördelen med ovanstående är att det är relativt långa flighter vilket är skönt när man ska sova.
Alternativt Singapores flight mellan Houston och Manchester.

Uniteds long haul är inte så roliga att flyga med. Men om du inte hittar något annat så hade jag försökt hitta något med United från Chicago så kan du testa Polaris-loungen där.

Något sånt kanske?

Om du väljer förstaklass med Lufthansa så tycker jag att du ska passa på att flyga via Zurich också samma dag som du flyger ifrån Frankfurt/Munchen. De har nämligen mycket trevliga förstaklasslounger där, som man får tillträde till ifall man flyger vidare från Zurich inom Lufthansa-gruppen (Lufthansa, Swiss, Austrian och Brussels Airlines) och har en avgående förstaklassbiljett inom Lufthansa-gruppen samma dag.

United från Chicago så kan du testa Polaris-loungen där.
Kommer man inte in där om man flyger SAS businessclass?

Står du ut med processen det innebär att byta i USA så har du ju lite mer att välja på. Kanske testa på Singapore airs flight mellan Frankfurt och JFK

Alternativt Singapores flight mellan Houston och Manchester.
Har man access på dessa med EB? Isf vilka klasser? Både business och first har ju varit knepigt med SQ innan.

Kommer man inte in där om man flyger SAS businessclass?
Ja, du ska komma in i Polaris med valfri Star Alliance biljett i business eller högre. Observera att det måste vara biljett i business eller upp, guldkort räcker inte.

Däremot ligger den ju i en annan terminal än vad SAS flyger från. Men om du t.ex. ankommer till den så kan du gå till United Polaris först, och sedan byta terminal.

http://www.businessclass.se/forum/threads/united-polaris-lounge-på-ord.36991/ för lite kommentarer om terminalerna.

Notera att du inte får ha dubbel open jaw, så att det innebär att du förmodligen gör klokast i att köpa en biljett Prag-Köpenhamn separat.
Du får inte föygs över Bogota då det ligger i en dyrare zon. Lufthansa flyger från Panama med liten C-kabin vilket ger låg tillgänglighet.

Det innebär att du behöver flyga över antingen Mexico, USA eller Canada för att komma hem, om du inte hittar tillgänglighet med Turkish eller Lufthansa från PTY.
Hem från Panana går det att flyga över San Salvador til LAX om SAS har tillgänglighet. Det bytet fungerar bra och det går att lämna Panana city i ottan.

Toppen