Senaste nytt

Vart tar man vägen efter Singapore?

ZZZebra

Medlem
Har ni några intressanta resmål att rekommendera om man utgår från Singapore? Jag har bokat två trippar för poäng (med fortsättning) men undrar om det finns något roligare som jag inte tänkt på.

• Varifrån vill du börja din resa? Singapore (reser med SK/SQ ARN-CPH-SIN).
  • Var är din destination? Resa 1 i oktober, 5 dagar. Finns det någon rolig stad som någon kan rekommendera (ej Tokyo/Peking/Shanghai/Hong Kong/Bangkok).
    Resa 2, utresa i december, 31 dagar. Vill ha sol och värme. Gärna en open jaw till ett bra ställe och hem från ett annat bra ställe så köper jag biljett löst.
  • När vill/behöver du resa ut? Oktober resp December
  • När vill/behöver du komma hem? Åter till Singapore efter 5 resp 31 dagar
  • Hur länge vill du vara borta? 5 resp 31 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 2
  • I vilken kabinklass? Har ju redan maxat med First till SIN, så ytterligare ben i First eller Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) Redan betald med poäng till Singapore, skatterna för ytterligare resmål är ju försumbara
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Eventuellt
Dagens I-landsproblem. Är givetvis medveten om att det hänger på att det finns tillgång till award-platser, men alla förslag tas tacksamt emot. Får väl försöka få ihop en trip report också.

Last edited:
In den regionen kan du vara ganska säker på att det sol och värme (och eventuellt regn). Menar du en strand?

Det är ren semesterresa så strand kommer vi att vilja ha i vart fall under en del av tiden. Tänkte mest att norrut (Japan, Sydkorea, Kina osv) inte är så intressant vid den tiden på året om man siktar på solsemester.

På 5 dagar skulle jag skippa vidare flyg för att istället åka båt över till Bintan och spendera ett par nätter där. Alternativt ta mig upp till Tioman. Sedan är Singapore så pass bra i sig, så tveksamt om det finns bättre städer i närheten.

Bali/Borneo/Langkawi.
Jag skulle definitivt överväga Australien under den längre resan, ligger ju bara ett stenkast bort från Singapore.

Det finns strand i Singapore (Sentosa), är inte den av intresse?
Sentosa är ytterst tråkigt och dyrt.

Inom någon timme/timmar finns ju Batam, Bintan och Pulau Tioman. Langkawi/Penang/Borneo/Bali/Lombok är också nära med flyg. Singapore är typ världens bästa utgångspunkt, finns destinationer i världsklass åt alla riktningar.

Jag skulle ta båten till Bintan och tillbringa några sköna dagar där. Det är singaporernas weekend/semester Ö, med andra ord inte så många skandinaver där.
Annars tar ni flyget över till Perh. Mera chill stad i Aussie får man leta efter. Det man kan göra i morg, görs gärna i övermorgon. -;)
Varför inte även då kombinera det med en tripp ner till Margret River, vindistriktet och åka runt där några dagar.

Edit: Måste även få rekommendera er att bo en natt eller flera på Marina Bay Sands Hotell, känslan när man ligger i deras infirnity pool med en drink i handen är oslagbar.
Singapore Hotel with Infinity Pool - Marina Bay Sands

Last edited:
Jag skulle också ta båten över till Bintan. Antingen stanna några dagar på Resort/Country club eller hänga i Tanjung Pinang för att insupa lite indonesiskt kaos och avkopplande fika nere vid vattnet vid sidan om hamnområdet.

På resa 1 kan du förlänga resan till Jakarta med SQ i F, med upp till 24h layover i Singapore på både ut och hemresa.

På resa 2 skulle jag ta en open jaw med utresa till Bali, d.v.s lägga till benet SIN-DPS med hemresa från Singapore och tillbringa 2-3 veckor på Bali och resten i Singapore. Resan DPS-SIN kan du köra en SQ i M eller i absolut värsta fall något fulflyg, men undvik gärna Indonesiska bolag förutom Garuda.

Last edited:
Toppen