Senaste nytt

En av två fått Complimentary vad göra?

Tack för alla svar. Ponera att jag vill göra någon person i Plus glad och byta upp denne till min C-plats, är det tillåtet eller beror det helt på om pursern är ett surkart eller ej?
 
Går det att göra smärtfritt från Plus om det är plusgrade från Go? (Dessutom F&F-biljett).

Ja varför inte? SAS tar nog gärna era cash/poäng och går det inte så blir det ju punkt 4.:)
Jag ser heller inga problem med att byta plats det är ju upp till dig.
Jag har tom sett folk som byter plats under flighten, dem hade kids i plus och ett säte i C. :cool::cool:
 
Tack för alla svar. Ponera att jag vill göra någon person i Plus glad och byta upp denne till min C-plats, är det tillåtet eller beror det helt på om pursern är ett surkart eller ej?
I teorin kan de säkert säga nej, såtillvida att de har rätt att göra det.

Har aldrig varit med om att de faktiskt gjort det och det skulle förvåna mig mycket. Men tala om det för personalen först, och normalt ber de att man väntar tills det är boarding completed.
 
Störst chans att lösa detta "problem" är vid servicedesk på Arlanda (ute i F-piren efter pass-kontrollen), de är de som hanterar uppgrderingar på flighten.
Har man en väldig tur kan de i loungen ibland prata med servicedesken och kan lösa det.
Personlaen i checkin hanterar inte dessa saker på Arlanda, även om man självklart kan fråga.

Att ringa in och försöka få något fixat tror jag inte en sekund på kommer ge något, eventuellt att de kan göra en notering i er bokning om läget, men det kräver ju att någon faktiskt öppnar er bokning och tittar denna notering också.

Er flight ser ut så här just nu
C8 D0 Z0 R0 J0 Y9 S0 B0 P0 A0 E9 M9H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O4 G9 N9
upload_2018-2-28_12-34-32.png

Det tyder på att det kommer att finnsa lite platser till försäljning på Arlanda så mitt tips är att ni direkt skyndar till F-piren och servicecentret där och ser vad som går att göra.

Om det inte går att lösa är jag övertygad om att någon i plus gärna tar en business plats. Prata bara med pursern/personal ombord och förklara läget så lär det lösa sig.
 
Störst chans att lösa detta "problem" är vid servicedesk på Arlanda (ute i F-piren efter pass-kontrollen), de är de som hanterar uppgrderingar på flighten.
Har man en väldig tur kan de i loungen ibland prata med servicedesken och kan lösa det.
Personlaen i checkin hanterar inte dessa saker på Arlanda, även om man självklart kan fråga.

Att ringa in och försöka få något fixat tror jag inte en sekund på kommer ge något, eventuellt att de kan göra en notering i er bokning om läget, men det kräver ju att någon faktiskt öppnar er bokning och tittar denna notering också.

Er flight ser ut så här just nu
C8 D0 Z0 R0 J0 Y9 S0 B0 P0 A0 E9 M9H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O4 G9 N9
Visa bifogad bild 73688
Det tyder på att det kommer att finnsa lite platser till försäljning på Arlanda så mitt tips är att ni direkt skyndar till F-piren och servicecentret där och ser vad som går att göra.

Om det inte går att lösa är jag övertygad om att någon i plus gärna tar en business plats. Prata bara med pursern/personal ombord och förklara läget så lär det lösa sig.

Tack!

Så.. helblått = upptaget, ett kryss motsvarar väl att platsen är reserverad och endast de vita är "lediga"? Tycker det ser ganska mörkt ut för poäng/cashupgrade isf?

...Kan man komma förbi passkontrollen till servicedesk och sen gå ut igen för att ta sig till lounge eller är man fast ex-EU efter pass?
 
Tack!

Så.. helblått = upptaget, ett kryss motsvarar väl att platsen är reserverad och endast de vita är "lediga"? Tycker det ser ganska mörkt ut för poäng/cashupgrade isf?

...Kan man komma förbi passkontrollen till servicedesk och sen gå ut igen för att ta sig till lounge eller är man fast ex-EU efter pass?
Helblått betyder att någon har valt platsen, kryss är att den är blockad (SAS som blockar av någon anledning), vita är platser man kan välja.
Det som är blockat kommer med 99% säkerhet att öppnas upp vid checkin och om inte annat så brukar de i servicedesken kunna låsa upp dessa platser också om de skulle fortsätta vara låsta. Jag skulle gissa att det är paltser de tänkt låta folk uppgradera till.

Ja du kommer förbi passkontrollen och precis bredvid servicecenter så finns en utgång så du kommer som ankommande och får göra passkontroll och sedan ta transfer security för att komma in i terminalen igen. Detta brukar ta max 5 minuter att göra om du inte råkat komma samtidigt som Qatar/Emirates eller någon av de andra större flighterna.
 
Hade en delvis liknande situation för ca 4 år sedan dock.. när jag bodde i Kina och åkte fram och tillbaka PCG-CPH.
Jag var guld (diamant hade inte lanserats), frun silver. två PNR (företag på min, privat resa på henne). Båda i go.
Dagen innan var en sas flight cancellerad så vår flight var total överbokad, jag var op-uppad till business, hon kvar i go. jag sade att det inte är ok, ville få henne uppad också till business, tvärnej (som sig bör) pga bara silver på henne. jag fårgade om hon kunde få platsen (hon hade aldrig åkt business då), det gick inte heller sade de... nähä.
Kan ni sätta oss båda i plus då? tyckte jag var bra kompromiss, detta gick efter lite gnäll och suck från dem (som sagt i Kina).

Allt detta skedde dock på flygplatsen, vid check-in.

Vidare gällande att byta plats så borde det gå, vill minnas familjer ibland haft delade platser och "turats" om att sitta i business, detta med att ge hennes plusgranne din plats i C borde väl därmed vara helt ok?
 
Då förklarar du för henne att det finns inte en chans att du skulle kunna njuta i Businessclass medan du vet att hon tillbringar tiden där bak med allehanda tveksamma individer som flyger söder om skynket.
Det är till att ha konstig uppfatting om resenärer som flyger ekonomi.

Jag tillhör troligtsvis den kategorin "allehanda tveksamma individer", efter som mina flygresor till 50% är i ekonomi.

Tur att jag inte nyttjar SAS utan mestadels flyger Thai.
 
Toppen