Senaste nytt

Billhop (Allmänna diskussioner)

Nu inför även Billhop (precis som Betalo gjort tidigare) möjligheten att betala till utländska bankkonton (än så länge endast i EU).

En skillnad mellan Betalo/Billhop (som jag tror talar för Betalo) att ha i åtanke är att hos Betalo så lägger de på ett valutapåslag på 1% och sen betalar man den vanliga avgiften på 2.5% för betalningen. Betalningen sker i SEK. Som jag tolkar Billhop så lägger de bara på serviceavgiften på 2.5% på beloppet och drar summan från ditt kort i euro. Detta innebär att du betalar det valutapåslag som ditt kort har, vilket bör vara högre än 1%.
Den enda möjliga fördelen jag ser med detta är ju under de kommande 3 dagarna när kampanjen med dubbla poäng på SAS MC Premium fortfarande är aktiv då det ger fler poäng att betala i utländsk valuta.

Billhop skrev:
Nu kan du betala till alla Euro-länder!
Billhop växer så det knakar och nu lanserar vi eurobetalningar. Detta innebär att du från Billhop kan betala till bankkonton i alla länder som använder Euro.

Hur fungerar det?
Det är precis lika enkelt att betala till ett annat land som att betala inom Sverige. Du registrerar helt enkelt mottagarens kontonummer, det belopp du vill betala samt en referens som skickas med din betalning. Därefter betalar du med ditt kort precis som vanligt.

Ok! Men vad kostar det?
Billhop tar inte ut några ytterligare avgifter för utlandsbetalningar, dock kan vissa kortutgivare ta ut en synlig eller dold växlingsavgift.

Låter bra, men får jag bonuspoäng?
Ja, självklart. Om ditt kort ger dig bonuspoäng så får du samma poäng på Billhop som vilket annat köp som helst.

Hur gör ni för att använda fribeloppet fullt ut? Går det att dela upp en större faktura i två inbetalningar, en där man maxar sitt fribelopp vis Billhop och resten som en vanlig PG/BG överföring?

Hur gör ni för att använda fribeloppet fullt ut? Går det att dela upp en större faktura i två inbetalningar, en där man maxar sitt fribelopp vis Billhop och resten som en vanlig PG/BG överföring?
Jag brukar dela upp vissa större fakturor, men mest för att undvika Amex kontantuttags gräns. Så det borde inte vara något problem så länge hela fakturan är betald före förfallodatum.

@superkuling beroende på betalningsmottagaren, ja. De flesta tillåter uppdelade betalningar men ett fåtal får problem att matcha dem. Så länge det är vanliga fakturor med OCR nummer borde det i de allra flesta fall gå utmärkt att dela upp.

Toppen