Nej. Försökte förra veckan som nekades.Double Trouble skrev:Har en halvstor Klarnafaktura jag skulle vilja betala med Amex. Går det via Billhop?Klicka för att utvidga...
Ni ska köpa en bil och därför har ni maxat kortet via Billhop?Bankiren skrev:Visa bifogad bild 65278Min fästmö har precis skaffat ett Elite för att vi ska kunna betala en bil med kortet - och detta har gjort att vi under ett antal dagar har maxat kortet via BillHop. Men idag slutade det uppenbarligen att funka...Det har varit en del konstigheter med kortet. Vi kunde först inte aktivera hennes additional card utan det stod bara att hon var tvungen att skapa ett nytt konto för det. Igår fick vi hjälp via kundtjänst, och kvinnan där skulle be en kollega att kolla på det idag. Och det löste sig mycket riktigt, så nu kan hon se alla korten i appen.Jag blir lite konfunderad över allt det här. Har hon fastnat i något penningtvättsfilter eller liknande hos Amex? Men då borde väl inte kortet ha funkat i butik idag (vi använde det för första gången för att testa om det funkade)?Och deras kundtjänst har ju tydligen stängt nu!Edit: la till en bild på meddelandet från BillHop.Klicka för att utvidga...
Det där meddelandet fick jag för några veckor sedan när jag skulle köra igenom 40k hos Billhop. Fick direkt efter ett sms om misstänkt bedrägeri följt av ett samtal från Amex där de ställde några kontrollfrågor innan de släppte spärren.Bankiren skrev:Visa bifogad bild 65278Min fästmö har precis skaffat ett Elite för att vi ska kunna betala en bil med kortet - och detta har gjort att vi under ett antal dagar har maxat kortet via BillHop. Men idag slutade det uppenbarligen att funka...Det har varit en del konstigheter med kortet. Vi kunde först inte aktivera hennes additional card utan det stod bara att hon var tvungen att skapa ett nytt konto för det. Igår fick vi hjälp via kundtjänst, och kvinnan där skulle be en kollega att kolla på det idag. Och det löste sig mycket riktigt, så nu kan hon se alla korten i appen.Jag blir lite konfunderad över allt det här. Har hon fastnat i något penningtvättsfilter eller liknande hos Amex? Men då borde väl inte kortet ha funkat i butik idag (vi använde det för första gången för att testa om det funkade)?Och deras kundtjänst har ju tydligen stängt nu!Edit: la till en bild på meddelandet från BillHop.Klicka för att utvidga...
Xilan skrev:Ni ska köpa en bil och därför har ni maxat kortet via Billhop?Förstår inte hur det hänger ihop. Har ni delbetalat bilen i förskott?Givetvis följer Billhop och Betalo upp transaktioner och har system som larmar vid ovanliga betalningsmönster. De kan vara de som stoppat transaktionen och inte Amex.Klicka för att utvidga...
Brandten skrev:Det där meddelandet fick jag för några veckor sedan när jag skulle köra igenom 40k hos Billhop. Fick direkt efter ett sms om misstänkt bedrägeri följt av ett samtal från Amex där de ställde några kontrollfrågor innan de släppte spärren.Klicka för att utvidga...
Är det inte så att det tar en dag eller två efter det att betalningen är registrerad hos Amex till dess kreditutrymmet återställs?Bankiren skrev:Min fästmös kreditgräns räcker inte för att betala hela bilen, så vi behöver alltså göra ett flertal betalningar via BillHop för att betala bilen. Vi genomför alltså ett antal betalningar via BillHop - och samtidigt betalar vi in samma belopp via vår internetbank för att den utnyttjade krediten ska "nollas".Hon har pratat med AmEx tidigare idag och de svarade att det inte var ett "bedrägeriärende", utan i det här fallet var det kreditavdelningen som hade stoppat betalningen.Ett annat bekymmer är att BillHop-betalningen nekades, men vår BG-betalning till kortet gick igenom. Så nu har vi alltså nästan dubbelt så mycket disponibelt som själva kortets kredit. Och hon på kundtjänsten hade svarat "Jaha, så du försöker att överskrida kreditgränsen"... Då svarade min flickvän att det här är på grund av att BillHop-betalningen nekades, och att vi annars inte hade haft för mycket disponibelt. Vår avsikt är ju inte att betala in mer än krediten.Allt är väldigt märkligt, men det känns som att de misstänker något avtalsbrott alternativt penningtvätt. Kundtjänsten lovade att kreditavdelningen skulle ringa under eftermiddagen, vilket de såklart inte gjorde.Måste säga att jag är lite besviken på deras agerande.Klicka för att utvidga...
NotRyan skrev:Är det inte så att det tar en dag eller två efter det att betalningen är registrerad hos Amex till dess kreditutrymmet återställs?Klicka för att utvidga...
Jo, men jag har för mig att jag har läst att kreditutrymmet hos Amex återställs dagen efter att man ser inbetalningen på Amex-sajten.Bankiren skrev:Om du gör en BG-betalning hos Nordea före 09:45, så når pengarna mottagaren samma dag. Däremot ser man pengarna på AmEX först dagen efter.Så jag la in en BG-betalning i torsdags (eftersom jag skulle betala via BillHop). I och med att det inte gick, så blev det tillgodo på kortet igår.Klicka för att utvidga...
Stämmer, står direkt när man loggar in på internetsidan.NotRyan skrev:Jo, men jag har för mig att jag har läst att kreditutrymmet hos Amex återställs dagen efter att man ser inbetalningen på Amex-sajten.Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Någon som vet vem som hamnar som avsändare på betalningar från Billhop? Får de in avsändarens namn, eller står det Billhop på alla?Klicka för att utvidga...
Det står "Billhop". Betalade faktura till hantverkare via Billhop och han förstod på summan att det var min betalning men var ändå tvungen att fråga då det som betalare stod just "Billhop".mha321 skrev:Någon som vet vem som hamnar som avsändare på betalningar från Billhop? Får de in avsändarens namn, eller står det Billhop på alla?Om man betalar med OCR-nummer är det väl knappast någon som ser det, men om man bara fyller i text så ser man ju normalt som mottagare både den texten och namnet -- blir ju nyfiken på vad det står där...Klicka för att utvidga...