Senaste nytt

Scandic - Nytt medlemsprogram

Hej allihop. Jag kan inte se att den här frågan har varit uppe tidigare. Kanske är jag ensam om att tycka att skrivningen kan tolkas på flera olika sätt? Någon som vet sedan tidigare vad som faktiskt gäller?

Text tagen från Scandics beskrivning av medlemsförmåner:
"Gör din hotellupplevelse ännu trevligare genom att ta med din partner (make, maka eller registrerad partner) utan extra kostnad! Boka som vanligt för 2 personer, så dras rabatten på hotellet. Detta gäller inte om du förskottsbetalat ditt rum. För vissa rum är priset detsamma även om du lägger till en extra vuxen i bokningen. I de fallen får du ingen ytterligare rabatt."

Så till frågan. Gäller inte 2-4-1 förmånen när man bokar ett pris som kräver förskottsbetalning? Eller menas det att förfarandet med att boka 2 och sedan justera till priset för 1 person på plats inte fungerar och därför istället ska hanteras så som på t.ex. Hilton där man helt enkelt bokar 1 person men dyker upp 2 personer?
Innan förändringarna så har jag bokat för två personer och betalt men sagt till vid incheck att rabatten inte har dragits som det ska. Har aldrig varit några problem att lösa det. Ska bli intressant och se om det är någon skillnad nu.

• Gilla
Reactions: Alx
Innan förändringarna så har jag bokat för två personer och betalt men sagt till vid incheck att rabatten inte har dragits som det ska. Har aldrig varit några problem att lösa det. Ska bli intressant och se om det är någon skillnad nu.

Det upplever jag har varit svårt att lösa i efterhand, det enklaste om man behöver boka sådana priser som kräver förskottsbetalning är att boka 1 person och komma 2, det är min erfarenhet förut i a f
Det finns ju ingen anledning att göra det svårare för Front Desk än nödvändigt :)

Att återbetala typ en hundring som är betalt med kort via webben går inte i en handvändning och därför vill man nog undvika den transaktionen.

Tack för era svar båda två. Jag kör nog på samma metod som Hilton. Dvs boka 1 och dyka upp 2. Verkar som sagt onödigt krångligt att få en återbetalning på ett förbetalt pris.

Tack för era svar båda två. Jag kör nog på samma metod som Hilton. Dvs boka 1 och dyka upp 2. Verkar som sagt onödigt krångligt att få en återbetalning på ett förbetalt pris.

Ja det är min klara uppfattning att det enbart ställer till krångel om Front Desk ska försöka sig på en återbetalning, nu är jag ganska ointresserad av att betala i förväg men de gånger jag gjort det och planerat att ta med frugan på hela eller delar av vistelsen har jag informerat om det vid incheckningen förutom de tre första tillfällena :)

Annars kan man ju också skriva en kommentar i bokningen om man vill förbereda hotellet, men där är min erfarenhet att många av hotellen inte verkar se eller inte läsa dessa kommentarer.

Angående bonuspoängen;
Som red level tjänar jag mer poäng än tidigare (med undantag för enstaka nätter) vilket jag tycker är positivt iallafall. Fick drygt 10,6K poäng för 3 nätter som jag tidigare fått 9k för då jag inte kan boka via webben längre.

DÄREMOT är det helt värdelöst att man inte kan tjäna poäng i restaurangerna när man inte har bokat rum. Anledningen är att ”det inte är tekniskt möjligt” men det borde inte vara svårare än att synka medlemskorten med notan precis som när man får rabatten, eller? Det här tycker jag verkligen att Scandic borde ha möjliggjort redan innan lanseringen.

DÄREMOT är det helt värdelöst att man inte kan tjäna poäng i restaurangerna när man inte har bokat rum. Anledningen är att ”det inte är tekniskt möjligt” men det borde inte vara svårare än att synka medlemskorten med notan precis som när man får rabatten, eller? Det här tycker jag verkligen att Scandic borde ha möjliggjort redan innan lanseringen.
Jag åt lunch på ett Scandic i Stockholm häromveckan och fick då rakt motsatt besked - en av finesserna med nya upplägget var just att man skulle få poäng för detta.

Jag åt lunch på ett Scandic i Stockholm häromveckan och fick då rakt motsatt besked - en av finesserna med nya upplägget var just att man skulle få poäng för detta.

Har du fått poäng för det då? Scandic har själva skrivit att det inte är tekniskt möjligt att få poäng för restaurangnotan utan man måste sätta upp det på rummet. Har man inget rum blir det ju svårt,

Såhär skriver dem på hemsidan
”Tjäna poäng när du äter
När du äter och dricker i våra restauranger eller köper något att äta i hotellets shop under en poängberättigande vistelse kan du också tjäna poäng. Sätt bara upp notan på rummet så får du poäng för hela beloppet. Poängen du tjänar beräknas alltid på det belopp du spenderar exklusive moms. Du kan få poäng motsvarande max 5 000 kr per vistelse. Hur många poäng du får framgår av omvandlingstabellen ovan.”

Har du fått poäng för det då? Scandic har själva skrivit att det inte är tekniskt möjligt att få poäng för restaurangnotan utan man måste sätta upp det på rummet. Har man inget rum blir det ju svårt,
Såhär skriver dem på hemsidan
”Tjäna poäng när du äter
När du äter och dricker i våra restauranger eller köper något att äta i hotellets shop under en poängberättigande vistelse kan du också tjäna poäng. Sätt bara upp notan på rummet så får du poäng för hela beloppet. Poängen du tjänar beräknas alltid på det belopp du spenderar exklusive moms. Du kan få poäng motsvarande max 5 000 kr per vistelse. Hur många poäng du får framgår av omvandlingstabellen ovan.”
Nej, men jag har heller inte försökt att få några poäng för detta.

Grejen var att jag åt en liten affärslunch under deras 20% rabatt på mat-kampanj och det var tydligen meckigt att slå in för de höll på att byta system. Helt utan att jag själv tog upp saken berättade sen personalen att det som skulle bli bättre när allt var på plats var just att jag skulle få poäng för sådana luncher.

Det kan ju ha varit ett missförstånd från deras sida så klart.

Hur ser poängredovisningen ut för er som bott och ätit sedan förändringen?

En av mina vistelser har nu redovisats och där har jag fått baspoäng för rummet men bonuspoäng för restaurangnotorna, ska det inte vara baspoäng för allt?

Toppen