Senaste nytt

Ni med erfarenhet av att boka bonusresor med Miles & More

Och bara så att det inte är några missförstånd: Det måste också vara en Saver-award. Everyday-award går inte att boka med annat än Uniteds egna program (typ).
 

Lollet

Medlem
Var det exakt samma flight på San Francisco->Las Vegas både på Stockholm-Frankfurt-San Francisco-Las Vegas och på Stockholm-Köpenhamn-San Francisco-Las Vegas?

Man kan inte helt lita på awardtillgänglighet som visas på United.com, speciellt när det gäller Uniteds egna flighter.
Det kan vara så att de visar mer tillgängliga platser åt sina medlemmar (United Mileage Plus) än åt andra partner flygbolags medlemmar.
Yes det var exakt samma flight, agenten såg tillgänglighet, men hon kunde inte få igenom en bokning med SAS business + United Economy pga mixning menade hon. Tyckte det lät lite konstigt när det funka med Lufthansa business + United Economy, men jag tänkte att hon har bättre koll än mig.
 

Lollet

Medlem
Yes det var exakt samma flight, agenten såg tillgänglighet, men hon kunde inte få igenom en bokning med SAS business + United Economy pga mixning menade hon. Tyckte det lät lite konstigt när det funka med Lufthansa business + United Economy, men jag tänkte att hon har bättre koll än mig.
Väldigt varierande kunskaper hos agenterna.. tänkte att jag måste ringa och dubbelkolla om det stämde att man inte kan mixa SAS business + United Economy. Det gick visst enligt en kvinna! Men hennes system låg nere så hon kunde inte hjälpa mig. Ringde tillbaks 3h senare och fick prata med en herre som sa att det inte går att boka SAS business överhuvudtaget o_O efter att ha bevisat att det går att göra online på Miles and More så kunde han fixa bokningen åt mig (inkl United Economy). Så efter många om och men så blev det bra till slut :) Jag har lärt mig att HUACA kan vara bra ibland :p
 

Canadien

Medlem
Svarar här istället för i tråden om lyckade bokningar.

Var det samma pris för två enkelresor?

Lufthansa har inte rabatt för tur o returresor som betalas med Miles. Enkel resa är halva priset jämfört med tur o retur. Skatterna verkar oftast (alltid?) Vara högre på återresan till Europa än på utresan. Exempel ARN-FRA-MEX (O-klass) 1785SEK +95k miles
MEX-FRA-ARN (I-klass) 2606SEK +60k miles

Notera att Mexiko inte tillhör Nordamerika i Lufthansas värld utan Centralamerika.
 

jumbooze

Medlem
Svarar här istället för i tråden om lyckade bokningar.



Lufthansa har inte rabatt för tur o returresor som betalas med Miles. Enkel resa är halva priset jämfört med tur o retur. Skatterna verkar oftast (alltid?) Vara högre på återresan till Europa än på utresan. Exempel ARN-FRA-MEX (O-klass) 1785SEK +95k miles
MEX-FRA-ARN (I-klass) 2606SEK +60k miles

Notera att Mexiko inte tillhör Nordamerika i Lufthansas värld utan Centralamerika.
Nu kom min fråga för att det var just Brasilien /GIG där jag förväntar mig lägre skatter på resa som startar i Brasilien och tänkte därför det var av vikt.
Just för att de tar samma mängd miles.
@sepbemi
 

Senator

Moderator
Svarar här istället för i tråden om lyckade bokningar.



Lufthansa har inte rabatt för tur o returresor som betalas med Miles. Enkel resa är halva priset jämfört med tur o retur. Skatterna verkar oftast (alltid?) Vara högre på återresan till Europa än på utresan. Exempel ARN-FRA-MEX (O-klass) 1785SEK +95k miles
MEX-FRA-ARN (I-klass) 2606SEK +60k miles

Notera att Mexiko inte tillhör Nordamerika i Lufthansas värld utan Centralamerika.

En annan grej som Lufthansa erbjuder är mixade klasser som en bokning eller tur/retur och priset blir kombinationen av två one-way. Kan vara lönsamt om USA är destinationen ( t.ex. First ut och Business hem) då one-way från USA har saftiga avgifter.

Exempel:
ARN-FRA-JFK med LH Business och First 85.000 poäng
JFK-ARN-FRA med LH Business 52.500 poäng
Skatter och avgifter som en tur/retur (med andra ord runt 3.500kr)

Avgifter från USA enväg kan landa på + 4.000kr
 
Finns det ingen tråd här på BC som handlar om Miles & More sweetspots, dvs rutter/flygbolag som är extra förmånliga att boka med Miles & More-miles? Jag har sökt men hittar ingen. Och då tänker jag mest på avgifterna, vill man hitta biljetter som är billiga poängmässigt är ju deras månatliga erbjudanden "meilenschnaeppchen" alldeles utmärkta. Jag vill minnas att jag har läst någonstans (eller drömde jag bara?) att avgifterna till Singapore med Singapore Airlines skulle vara låga.
 

Senator

Moderator
Jag skulle skriva "det finns inga sweetspots" men jag hade fel ;).

Jag hittar:
CPH-ARN med SK
ARN-SIN med SQ
Ut den 6:e feb

SIN-LHR med SQ A380!
LHR-CPH med SK
Hem den 14:e feb
Totalt 518 DKK! :D

Kan någon utan status kolla om ni ser A380 flighten?
 

jumbooze

Medlem
Jag skulle skriva "det finns inga sweetspots" men jag hade fel ;).

Jag hittar:
CPH-ARN med SK
ARN-SIN med SQ
Ut den 6:e feb

SIN-LHR med SQ A380!
LHR-CPH med SK
Hem den 14:e feb
Totalt 518 DKK! :D

Kan någon utan status kolla om ni ser A380 flighten?
Utresa från ARN 524SEK hem via LHR SQ A380
 
Jag har inte status inom Miles & More, men det verkar som att jag kan boka exemplet ovan (inklusive Airbus A380-flighten) i ekonomi flex och business flex.

Finns det alltså så få sweetspots att det inte är lönt med en egen tråd för dem?
 
Toppen