Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2018)

Status
Stängd för vidare inlägg.
+1 på den :-(
Att krossreferera bokningar är som sagt som en notis lapp. Det läggs bara in som en "remark" i amadeus och måste läsas manuellt. Det finns ingen automatik som gör att bokningarna hör ihop då t ex seating ändras, eller vid ombokningar beroende på inställningar/förseningar. Har själv provat några gånger, en gång så blev vi ombokade på två olika rutter eftersom bara den ena bokningen hade status inlagd.
Har nyligen genomfört en resa med två länkade bokningar och precis som ovan nämns är det enbart en referens som finns i Amadeus och mycket beror på hur flygbolaget väljer att hantera sådana bokningar. Mina barn reste på 2-4-1 och jag själv hade en revenue biljett (båda bokningar med samma status). En av flighterna blev cancellerad två månader före avresa och vi blev ombokade till samma flight. Kanske tur, men jag inbillar mig att flygbolaget hade koll eftersom minderåriga inte kan resa själv utan assistans. Skulle nu bolaget boka om er till två olika avgångar kan du alltid försöka ringa och hoppas på det bästa. Mycket beror på vem som sitter på andra sidan. Sedan vad gäller seating så är det småkrångligt. Vi blev omseatade ett antal gånger, men det löste sig ändå.

Jag har en 241 bokad och ska försöka ändra till LH F när de släpps. Då kommer jag att behöva ändra även comnection och har hittat två C award på en sträcka som skulle vara super. Kan jag boka upp de med vanliga poäng nu för att hålla dem och öka chansen att sen boka av dem för att införliva i min 241? Jag har inget annat flyg bokat den dagen på min 241 men vill inte riskera att något bokas av automatiskt om jag har flera resor.

Jag har en 241 bokad och ska försöka ändra till LH F när de släpps. Då kommer jag att behöva ändra även comnection och har hittat två C award på en sträcka som skulle vara super. Kan jag boka upp de med vanliga poäng nu för att hålla dem och öka chansen att sen boka av dem för att införliva i min 241? Jag har inget annat flyg bokat den dagen på min 241 men vill inte riskera att något bokas av automatiskt om jag har flera resor.

Fast så fort du bokar av så går platserna tillbaka till ordinarie inventory, och sedan är det oklart om de kommer tillbaka som award eller ej.

Fast så fort du bokar av så går platserna tillbaka till ordinarie inventory, och sedan är det oklart om de kommer tillbaka som award eller ej.
Jo det förstår jag men risken är ju att de helt försvinner iaf. Tänker mer om det kan bli Error i systemen om jag har flera bokningar

Jo det förstår jag men risken är ju att de helt försvinner iaf. Tänker mer om det kan bli Error i systemen om jag har flera bokningar

Jag tror inte på din idé, men om du vill försöka så bör du boka anslutningsflyget på en 2-4-1 redan nu (dvs du måste ha två vouchers uppbokade samtidigt). För att få lägga till en 2-4-1 på en befintlig bokning så krävs det ju att 2-4-1 är intjänad före bokningen görs.

Bästa sättet är nog att behålla din befintliga bokning (bokning A) och boka upp hela resan med det LH-flyg du vill åka (fast i lägre klass) och alla anslutningsflyg (bokning B). Om det blir tillgänglighet i LH F så uppgraderar du bokning B och bokar av bokning A, annars bokar du av bokning B. Det kräver förstås två vouchers och en massa poäng, men det är det säkraste sättet att få igenom den resa du söker.

Jag tror inte på din idé, men om du vill försöka så bör du boka anslutningsflyget på en 2-4-1 redan nu (dvs du måste ha två vouchers uppbokade samtidigt). För att få lägga till en 2-4-1 på en befintlig bokning så krävs det ju att 2-4-1 är intjänad före bokningen görs.

Bästa sättet är nog att behålla din befintliga bokning (bokning A) och boka upp hela resan med det LH-flyg du vill åka (fast i lägre klass) och alla anslutningsflyg (bokning B). Om det blir tillgänglighet i LH F så uppgraderar du bokning B och bokar av bokning A, annars bokar du av bokning B. Det kräver förstås två vouchers och en massa poäng, men det är det säkraste sättet att få igenom den resa du söker.
Kanske uttryckte mig oklart. Jag har inte ytterligare en voucher utan min tanke är att boka upp på vanliga EB-poäng, sen boka av den och släppa den ut i systemet igen, fånga in den på min 241 istället (om den ramlar tillbaka som award). Menar du att risken MINSKAR att själv på platserna i slutändan om jag håller en bokning på det sättet. Jag ser inte hur det kan bli så. Ligger de kvar bokningsbara kan ju vem som helst ta dem eller flygbolaget dra in dom ändå. Eller hur menar du?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen