SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2018)

Krotan skrev:Hej alla glada forummedlemmar!En fråga som ni antagligen har koll på; Har försökt hitta svaret men misslyckats.Ska boka upp en nyårsresa för 2018/2019.Är det möjligt att boka upp resan nu som en enkelresa och sen ringa och ändra den senare när biljetter för returresan också släpps? Eller är det lite för smidigt att kunna göra så?Klicka för att utvidga...
Det går utmärkt att göra så. Däremot räknas det som en biljettändring och kostar 150kr/pers (undantaget EBD/EBP enligt flera på forumet).

Några frågor och lite information.

-Det är tydligen nytt (eller nytt för mig iaf) att man som EBG kommer fram snabbare i kön till Tallinn.

-Om man bara har 1 voucher så kan man tydligen inte boka en resa för tre personer, trots att man har poäng till fullpris för den tredje personen. Den tredje personen måste boka sin resa separat med SAS vanliga kundtjänst. Kan man koppla ihop dessa resor på något sätt då?

-Om man är två vuxna och ett barn över två år så är det okej att boka alla tre på samma bokning hos Tallinn (fast barnet måste betala fullpris). Vet någon vad gränsen för barn går? 12 år?

-Om jag under helgen vill testa vilka routings som är tillåtna och var det finns platser så är enda chansen för mig att ringa vanliga eurobonus kundtjänst och testa att boka en resa? Om resan går igenom via vanliga kundtjänst, kommer den då också att accepteras av Tallinn? Har de samma routingregler? Är det en dator, en människa, eller både och som bestämmer "den rimligaste rutten mellan avgångsplatsen och destinationen"?

Gus skrev:Är det en dator, en människa, eller både och som bestämmer "den rimligaste rutten mellan avgångsplatsen och destinationen"?Klicka för att utvidga...
Det är nog en kombination - människor och datorer gör nog bedömningar på olika grunder för att avgöra vad som är rimligt. I praktiken borde det vara samma regler oavsett om man använder 2-4-1 eller inte, men eftersom det finns människor med i bilden så blir det nog alltid en bedömningsfråga.

agehall skrev:Det är helt klart enklast att ringa och fråga om du inte vet hur många du har.Klicka för att utvidga...

Om jag försöker boka på sas.se och det är bara MasterCard Premium rabatten som kommer upp innebär det Då att jag inte har någon voucher tillgänglig?

Ja, har man en voucher så ska den dyka upp där.

Charlie D skrev:Om jag försöker boka på sas.se och det är bara MasterCard Premium rabatten som kommer upp innebär det Då att jag inte har någon voucher tillgänglig?Klicka för att utvidga...

chazzie skrev:Nu har jag aldrig ringt Tallinn (kan man ens som EBS?) men är det bara Kristina som jobbar där?Klicka för att utvidga...

Svarar här istället för tråden Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2018 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor för att hålla den ren och tillgänglig endast för inspiration/information.

Det finns mer än en Kristina där, men visst, det känna lite märkligt när alla rapporterar om Kristina. Jag fick häromdagen dock en agent som inte hette det (minns dock inte namnet).

squeezen skrev:Svarar här istället för trådenPosta din lyckade bokning av bonusresor här 2018 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resorför att hålla den ren och tillgänglig endast för inspiration/information.Det finns mer än en Kristina där, men visst, det känna lite märkligt när alla rapporterar om Kristina. Jag fick häromdagen dock en agent som inte hette det (minns dock inte namnet).Klicka för att utvidga...
Hur många är de totalt som jobbar där? Någon som vet? Vilka länder servar de förutom Sverige?

Hej!

En nybörjarfundering......i SAS poängtabell för Star Alliance står det att Business till Thailand kostar 50 000 poäng. I Tallinn säger dom att den kostar 70 000. Vad är det jag missar,inte förstår?

Cattis skrev:Hej!En nybörjarfundering......i SAS poängtabell för Star Alliance står det att Business till Thailand kostar 50 000 poäng. I Tallinn säger dom att den kostar 70 000. Vad är det jag missar,inte förstår?Klicka för att utvidga...

Nej, det kostar 50,000 till SAS destinationer, t ex Hong Kong, Shanghai. SAS flyger inte till Bangkok, så det blir en Star Alliance Award med SAS + ngn annan, eller bara ngn annan för att ta sig till Thailand.

Canadien skrev:Nej, det kostar 50,000 till SAS destinationer, t ex Hong Kong, Shanghai. SAS flyger inte till Bangkok, så det blir en Star Alliance Award med SAS + ngn annan, eller bara ngn annan för att ta sig till Thailand.Klicka för att utvidga...
Tack för ditt svar! Har inte bokat en awardresa förut och det är inte alldeles enkelt.

Dum fråga som säkert besvarats tusen gånger.. men ställer den i alla fall. Kan man boka en Amex award via SAS kundtjänst (gäller en enstaka flight med Lufthansa första klass)? Rädd att biljetterna försvinner innan Tallinn öppnar på måndag.

Magnus8 skrev:Dum fråga som säkert besvarats tusen gånger.. men ställer den i alla fall. Kan man boka en Amex award via SAS kundtjänst (gäller en enstaka flight med Lufthansa första klass)? Rädd att biljetterna försvinner innan Tallinn öppnar på måndag.Klicka för att utvidga...
Inte om du ska boka med 2-4-1.

Magnus8 skrev:Finns det någon annan variant med amex award än 2-4-1?Klicka för att utvidga...
Nej, eller ja.. om du har Membership Rewards-poäng så kan du växla dem till Eurobonuspoäng och sedan boka en vanlig Eurobonus award (utan voucher) antingen via sas.se eller via vanliga medlemsservicenumret

Hej,

lånar tråden lite med en fråga som jag inte sett någonstans.

Planerar en 2-4-1 resa i slutet på 2018 till en destination där endast Star Alliance flyg går till, ej SAS. Ska flyga två vuxna och ett barn (0-2 år) som har planerad födsel i juni.

Har hittat en resa som jag vill boka men Tallinn kräver namn och födelsedatum på alla passagerare. Behöver alltså vänta till födsel med att boka men är rädd att resan försvinner till dess.

Ska/Kan jag boka resan för två vuxna nu och sedan avboka mot en kostnad när barnet är fött för att göra en ny bokning. Tror ni att det fungerar? Om resan varit SAS hade det inte varit några problem att lägga till i en befintlig bokning men alltså inte på en Star Alliance flygning.

Hemresan ligger långt fram i tiden så jag kommer ändå behöva göra en ändring av den då den resan inte är släppt ännu.

Mvh Martin

Hej alla,

Hur är det, kan man ändra en 2-4-1 bokning efter det att vouchern har gått ut?

Om man inte kan det, kan Tallin applicera en giltig voucher på befintlig bokning?

Back