Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

Hade gärna velat pröva Eva air nu i februari. Tänkt routing VIE/AMS-TPE-BKK. Nu ser jag till min fasa att Eva air´s flighter från
både AMS och VIE mellanlandar i BKK (några såna bonusbiljetter med Eva air hittar jag inte . alltså bara till BKK). Är en sådan
routing ogiltig? Blir ju två gånger BKK.

Det ska vara giltigt. AMS-BKK-TPE är samma flightnummer bägge sträckorna, så det räknas som en teknisk mellanlandning (dvs räknas som att man flög AMS-TPE direkt).

Hade gärna velat pröva Eva air nu i februari. Tänkt routing VIE/AMS-TPE-BKK. Nu ser jag till min fasa att Eva air´s flighter från
både AMS och VIE mellanlandar i BKK (några såna bonusbiljetter med Eva air hittar jag inte . alltså bara till BKK). Är en sådan
Som Tallinn förklarat för mig räknas inte technical stops som 1 leg (om det nu var technical i BKK).

Edit: Du fick svar medan jag skrev. :)

Tack för snabba svar. Då lutar det åt Asien i februari (om det inte dyker upp några lediga platser i första klass till Mexico (!))

• Gilla
Reactions: Gus
jag flög CPH-LHR-TPE (med tekn. Stopp i BKK) och det räknades som två legs bara. Låter oerhört konstigt om de skulle vilja anamma ett ytterligare leg för den routingen?

Nu hade jag förvisso TPE som slutdest. Men din Routing som sådan kommer inte ha BKK som layover OCH destination, utan layover kommer vara TPE.

Så här ser en bokning ut med teknisk mellanlandning i Bangkok när den är bokad som SAS-award:

upload_2018-1-13_21-36-18.png

Hej!

Är det ännu möjligt att boka award till USA via asien som det väl var en del som gjorde? Hört det från fler håll, kan någon möjligen bekräfta?=)

Jag ringde idag Tallinn och försökte boka Arlanda-Lissabon-Marrakech-Frankfurt-Addis Ababa-Seychellerna//destination//Seychellerna-Addis Ababa-Frankfurt-Arlanda.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Agenten menade att man inte får flyga Europa-Afrika-Europa-Afrika på väg till Seychellerna. Jag kan väl hålla med att det är en konstig väg men när jag frågade om det fanns platser Europa direkt till Seychellerna så sa hon nej.

Min fråga: Är det någon idé att försöka ringa igen på måndag och hoppas på bättre tur, eller datorn kommer alltid säga nej? Detta borde kunna gå igenom kan jag tycka, eftersom folk tidigare fått åka till USA via Asien. Min enda chans annars om jag vill besöka Marocko på vägen till Seychellerna är då att försöka flyga via Casablanca och sedan Kairo, så att jag håller mig inom Afrika?

Nej, det där låter helt orimligt.

När det gäller Europa-Sydostasien via Östra Asien, så finns det underliggande base fare (IATA fare) som tillåter routing via Östra Asien.

Maximum Permitted Mileage (MPM) mellan Stockholm-Bangkok per väg.

Kod:
Maximum Permitted Mileage
STOBKK-YY 12JAN18

TICKETED POINT SURCHARGES APPLY.
    GI      M        5M       10M       15M       20M       25M

MPM EH   7316      7681      8047      8413      8779      9145
MPM TS   9991     10490     10990     11489     11989     12488
EH är via Eastern Hemisphere, TS är via Trans Siberian.

Men när det gäller Europa-Seychellerna tror jag inte att det finns andra fares som tillåter sådan omväg som presenterades tidigare i tråden.

Den ser ju inte ut som rimlig routing nej. Finns det inga awards ARN-FRA på ditt datum menar du? Om det är en stund till resa så kan du ju säkra upp FRA-ADD-SEZ och hoppas på att det kommer upp några platser från Arlanda till Frankfurt

Det är ju mer än 50% längre din väg så bara där känns ju rimligheten som bortblåst, men jag vet ju inte vilka regler och krav Tallin ställer.

Distances
  • ARN LIS 232° (SW) 225° (SW) 1,866 mi
    LIS RAK 173° (S) 175° (S) 499 mi
    RAK FRA 029° (NE) 031° (NE) 1,534 mi
    FRA ADD 138° (SE) 136° (SE) 3,319 mi
    ADD SEZ 128° (SE) 126° (SE) 1,487 mi
    8,702 mi

• 3 segment path:
    SEZ ADD 309° (NW) 314° (NW) 1,487 mi
    ADD FRA 334° (NW) 332° (NW) 3,319 mi
    FRA ARN 026° (NE) 023° (NE) 762 mi
    5,566 mi

Jag ringde i måndags och rutten gick igenom! :) Det borde betyda att det är någon slags manuell kontroll som görs, och inte en dator? Problemet var bara att jag kunde inte boka min ofödde son! Jag ville ange beräknat födelsedatum i mars men det gick inte. Så jag fick hitta på ett datum i januari bara. Namnet är bestämt men utan ett datum på infant så går det inte att boka (det går bara på SAS-flyg). Jag får helt enkelt avboka resan när sonen är född och hoppas att platserna kommer tillbaka, och att jag får igenom min routing även den gången.

Hur är det men open jaw, får man ha det mellan olika zoner och i så fall, är nedan routing giltig?
ARN-MUC-BKK-KIX-HKG
SIN
-CGK-BKK-FRA-ARN

Toppen